Η εκπαίδευση του αγρότη με 8 συνισταμένες

01/12/2014  

Στο ερώτημα σε τι να εκπαιδευτώ απαντά ο γενικός διευθυντής του Κέντρου Εξλέλιξη


Τα 8 σηµεία τα οποία πρέπει να ενισχύσει ένας αγρότης, µέσα από την εκπαίδευσή του, προκειµένου να κάνει καταρχήν βιώσιµη, αλλά και πιο ανταγωνιστική την εκµετάλλευσή του κατέγραψε ο Γενικός ∆ιευθυντής του Κέντρου Βιώσιµης Επιχειρηµατικότητας «Εξέλιξη» Γ. Κατσουράνης, στην οµιλία του µε θέµα «Ο ρόλος της εκπαίδευσης για µια ανταγωνιστική γεωργία µε έµφαση στον αγρο-διατροφικό τοµέα», κατά τη διάρκεια του πανελλήνιου συνεδρίου για την αγροτική ανάπτυξη, στο Καστρί.
Όπως τόνισε, λόγω των απαιτήσεων για εκτόξευση των αποδόσεων της αγροτικής παραγωγής η οποία θα κληθεί να καλύψει τις ανάγκες σε τρόφιµα για 9 δις ανθρώπους στον πλανήτη ως το 2020, είναι πλέον προφανές ότι τα περιθώρια στενεύουν για αναβολή του εκσυγχρονισµού του τρόπου λειτουργίας των παραγωγικών εκµεταλλεύσεων.

Θέλοντας ο κ. Κατσουράνης να εντοπίσει τα σηµεία στα οποία πρέπει να εστιαστεί αυτός ο εκσυγχρονισµός, δήλωσε «Για να ασχολείται κάποιος σήµερα µε τον αγροδιατροφικό τοµέα πρέπει να έχει κότσια, ικανότητες, πληροφορία και κεφάλαιο. Τα κότσια είναι στο στοµάχι µας! Το κεφάλαιο µε τον α’ ή β’ τρόπο, ο αποφασισµένος αγρότης θα το βρει.

Οι ικανότητες όµως χτίζονται µε εκπαίδευση και εξάσκηση». Προκύπτει όµως από αυτά και το ερώτηµα «σε τι να εκπαιδευτώ», στο οποίο ο ίδιος απαντά µε ένα αναλυτικό πλάνο, µε τα παρακάτω οκτώ χαρακτηριστικά:
1. Αυτοηγεσία
Ο αγρότης πρέπει αν έχει την απόλυτη ευθύνη της επιχείρησής του και το επάγγελµά του να το ασκεί από επιλογή και όχι από εξαναγκασµό.
2. Επικοινωνία
Για τον αγρότη και επιχειρηµατία είναι σηµαντικότερο τι ακούει αυτός από τους συνεργάτες του, τους συναδέλφους του και τον κόσµο. Πρέπει να ξέρει πολύ καλά το προϊόν του και πώς αυτά που ακούει σχετίζονται µε τη δική του παραγωγή.
3. ∆ηµιουργικότητα – Καινοτοµία
Η δηµιουργικότητα καλλιεργείται και διδάσκεται. Η καινοτοµία δεν χρειάζεται να αποτελεί µία επαναστατική ανακάλυψη. Πολλές φορές αρκεί µία µικρή αλλαγή κι αυτή επιτυγχάνεται µέσω της αναλυτικής προσέγγισης των ερεθισµάτων από την αγορά.
4. Αναλυτική ικανότητα
Σηµαντικό εργαλείο για την αξιοποίηση της πληροφορίας που δέχεται ο αγρότης είναι η ανάπτυξη µίας καλής αναλυτικής ικανότητας, που θα οδηγήσει στη βελτίωση του ίδιου, άρα και της επιχείρησής του.
5. Στρατηγική Σκέψη
Σε πολλές νέες αγροτικές επιχειρήσεις λείπει ο σαφής στόχος, ο αρχικός αναλυτικός σχεδιασµός. Πού στοχεύω να φτάσω ακριβώς; Έχω βρει σε ποιον θα διαθέσω το προϊόν µου πριν καταπιαστώ µε το να το παράξω; Η αγορά µπορεί να απορροφήσει το προϊόν που παράγω;
6. Οικονοµική Σκέψη
Την οικονοµική σκέψη της επιχείρησής δεν την βάζει ο λογιστής, αλλά ο αγρότης. Ο λογιστής αποτυπώνει το αποτέλεσµα της πρωτοβουλίας του αγρότη, που µόνος του ασχολείται να βρει το µέγιστο κέρδος.
7. Οµαδικότητα
Πώς µπορώ να πετύχω τις καλύτερες συνεργασίες και πώς αξιοποιώ µε τον καλύτερο τρόπο τις δεξιότητες των συνεργατών µου;
8. Πρακτική Εκπαίδευση
Ο αγρότης εφεξής θα χρειαστεί εξειδίκευση στην ενηµέρωση και τις καθηµερινές πρακτικές του.

Εθνική στρατηγική
Η ανάγκη της ανταγωνιστικής τοποθέτησης στη διεθνή αγορά, η εξωστρέφεια, η ορθή οικονοµική διαχείριση, οι νέες τεχνολογίες και η καινοτοµία αποτελούν απαραίτητες παραµέτρους για την εξασφάλιση µιας βιώσιµης ανάπτυξης, στην οποία καθοριστικό ρόλο παίζει η επιχειρηµατικότητα, που ενισχύεται µε την έρευνα, τον πειραµατισµό και τη συνεχή εκπαίδευση των αγροτών, σηµείωσε ο κ. Κατσουράνης και πρόσθεσε ότι «η ανάγκη για µια εθνική, συντονισµένη στρατηγική αγροτικής εκπαίδευσης θα έχει σηµαντικό εργαλείο τη νέα ΚΑΠ».

Επιμέλεια: Αλεξάνδρα Τζουβάνου

πηγη:www.agronews.gr