Ρουμάνικο καλαμπόκι στα νησιά με επιδότηση

 12/12/2014

 Με τις ευλογίες προγράμματος του υπουργείου Γεωργίας 

Τσατσάκης Γιάννης

 Την κερκόπορτα της επιδότησης ναύλων σε πλοία άλλων χωρών για τη µεταφορά αγροτικών προϊόντων ξένης προέλευσης στα ελληνικά νησιά
φαίνεται ότι έχει ανοίξει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ακυρώνοντας στην πράξη τη φιλοσοφία του µέτρου που θεσπίστηκε από το 2006 µετά από σχετική οδηγία της ΕΕ.
Όπως καταγγέλλουν στην Agrenda o πρόεδρος της Ένωσης Αγρινίου Θωµάς Κουτσουπιάς και ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Καβάλας Κλέαρχος Σαραντίδης, πρόσφατα έλαβε επιδότηση ναύλων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ πλοίο το οποίο απέπλευσε από τη Ρουµανία και µετέφερε 5.000 τόνους ρουµάνικο καλαµπόκι, τα οποία και µεταφέρθηκαν σε νησί της Ελλάδας. Το πλοίο ναυλώθηκε από γνωστή ελληνική εµπορική εταιρεία η οποία µάλιστα, σύµφωνα µε πληροφορίες, σύναψε 10 ξεχωριστές φορτωτικές συµβάσεις µε ισάριθµους νησιώτες κτηνοτρόφους.

Είναι η πρώτη φορά που πλοίο ξένης προέλευσης επιδοτείται από το ελληνικό κράτος για να µεταφέρει σε ελληνικά νησιά αγροτικά προϊόντα ξενικής προέλευσης. Το γεγονός προκαλεί στρεβλώσεις στην αγορά, καθώς καταλήγει να επιδοτεί το καλαµπόκι άλλων χωρών, έναντι του ελληνικού προϊόντος.

Όπως χαρακτηριστικά µας λέει ο κ. Κουτσουπιάς, «το ρουµάνικο καλαµπόκι είναι φθηνότερο και πωλείται έναντι 13 λεπτών το κιλό την ώρα που εµείς αγοράζουµε ακριβότερα και πρέπει να πουλήσουµε 18-19 λεπτά αλλιώς µπαίνουµε µέσα».

Τόσο ο κ. Κουτσουπιάς όσο και ο κ. Σαραντίδης χτυπούν καµπανάκι και ζητούν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να αναλάβει ι καθώς, σύµφωνα µε πληροφορίες τους, η εν λόγω εταιρεία έχει ζητήσει επιδότηση για ένα ακόµη φορτίο καλαµποκιού από τη Ρουµανία που έχει δροµολογηθεί για τον ερχόµενο Γενάρη.
Το Πρόγραµµα Στήριξης των Μικρών Νησιών του Αιγαίου υπό το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δηµιουργήθηκε σύµφωνα µε τον Κανονισµό (ΕΚ) 1405/2006 του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου ο οποίος επικαιροποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2014. Θεσπίστηκε µε σκοπό τη  µείωση του κόστους των µεταφορικών, µέσω της επιδότησης ναύλων, ώστε να µπορούν τα ελληνικά προϊόντα να φτάνουν στη λεγόµενη άγονη γραµµή των διάσπαρτων µικρών νησιών της πατρίδας µας. Αν και δεν αναφέρεται ρητά, στη φιλοσοφία του µέτρου είναι και η στήριξη της εγχώριας παραγωγής και των τοπικών οικονοµιών.

«Πρέπει να υπάρξει άµεση αντίδραση από το υπουργείο. Το θέµα είναι πολιτικό. Η εγχώρια παραγωγή πρέπει επιτέλους να στηριχθεί µε πράξεις και όχι µόνο µε λόγια», τονίζει ο κ. Κουτσουπιάς.

Ο κανονισµός
Άρθρο 30
«Oι αρµόδιες αρχές κοινοποιούν στην Επιτροπή, το αργότερο την τελευταία ηµέρα του µήνα που έπεται της λήξης κάθε τριµήνου, τα ακόλουθα δεδοµένα, που είναι διαθέσιµα κατά την εν λόγω ηµεροµηνία, σχετικά µε τις πράξεις των προηγούµενων µηνών ως προς το ισοζύγιο εφοδιασµού του ηµερολογιακού έτους αναφοράς, ανά προϊόν και κωδικό ΣΟ και, κατά περίπτωση, ανά ιδιαίτερο προορισµό:
α) τις ποσότητες κατανεµηµένες βάσει της προέλευσης (αποστολή από την ηπειρωτική Ελλάδα ή από άλλα νησιά)

Άρθρο 4
«Το ειδικό καθεστώς εφοδιασµού εφαρµόζεται έτσι ώστε να λαµβάνονται υπόψη ιδίως:
Α) οι ειδικές ανάγκες των µικρών νησιών και οι συγκεκριµένες ποιοτικές απαιτήσεις.
Β) οι παραδοσιακές εµπορικές ροές µε τους λιµένες της ηπειρωτικής Ελλάδας και µεταξύ των νησιών στο Αιγαίο Πέλαγος.»


Τι προβλέπει η Οδηγία των Βρυξελλών


Στις Νοµαρχιακές Αυτοδιοικήσεις που περιλαµβάνουν τα µικρά νησιά του Αιγαίου, πλην Κρήτης και Εύβοιας, κατανέµεται ετησίως ποσότητα ζωοτροφών που προορίζονται είτε άµεσα για τη σίτιση του ζωικού κεφαλαίου των νησιών είτε για την παραγωγή παρασκευασµάτων από τοπικές βιοµηχανίες, της οποίας η µεταφορά ενισχύεται από την ΕΕ, προκειµένου να καλυφθεί το κόστος µεταφοράς µέρους των αναγκών σε ζωοτροφές αυτών. Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε τα όσα ορίζει ο κανονισµός, «Η διαµόρφωση του κόστους των ναύλων από την ηπειρωτική χώρα στα νησιά του Αιγαίου διαφοροποιείται ανάλογα µε το λιµάνι προέλευσης. Επιπλέον, η συχνότητα των δροµολογίων αποτελεί έναν ακόµα επιβαρυντικό παράγοντα για την αύξηση του κόστους µεταφοράς των ζωοτροφών».
Ως εκ τούτου, όπως αναφέρεται, κρίνεται σκόπιµο να υπάρχει η διάκριση σε Οµάδα Α’ και Οµάδα Β’ µικρών νησιών, µε ενίσχυση 20 και 32 ευρώ ανά τόνο, αντίστοιχα.

Οι εντολείς µεταφοράς ζωοτροφών (ενώσεις αγροτικών συνεταιρισµών, ανεξάρτητοι πρωτοβάθµιοι αγροτικοί συνεταιρισµοί, έµποροι και κτηνοτρόφοι) θα λειτουργούν ως εντολείς για τη µεταφορά ζωοτροφών για συγκεκριµένους κτηνοτρόφους µε ορισµένες ανάγκες σε ζωοτροφές, επικυρωµένες από την οικεία ∆ιεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης, προκειµένου να µην γίνεται υπέρβαση της διαθέσιµης ποσότητας ζωοτροφών.
 
πηγη:www.agronews.gr