«Ασπίδα» για τις τιμές σιτηρών η αιθανόλη

2/01/2015

 

 

HGCA: Τη µεγάλη πτώση που σηµειώθηκε στις τιµές του πετρελαίου τους τελευταίους µήνες, δεν συνεπάγεται απαραίτητα και χαµηλές τιµές σιτηρών όπως συνέβαινε τα προηγούµενα χρόνια, σύµφωνα µε τον Τζακ Γουατς, αναλυτή της Αρχής Καλλιέργειας ∆ηµητριακών της Βρετανίας (HGCA).

Σκούρτας Αποστόλης
Τα τελευταία χρόνια έχουµε συνηθίσει το γενικό συσχετισµό που γίνεται µεταξύ των τιµών των σιτηρών και αυτών του πετρελαίου, σύµφωνα µε τον Γουάτς. Η κυρίαρχη αυτή ιδέα όµως έχει αρχίσει να µεταβάλλεται, κυρίως σε χώρες όπου η χρήση βιοκαυσίµων ,όπως η αιθανόλη και το βιοντίζελ, είναι διαδεδοµένη. «Αυτό οφείλεται στην ανάδειξη της βιοµηχανίας βιοκαυσίµων και, ως ένα βαθµό, στην άποψη των επενδυτών για τα εµπορεύµατα ως ένα «καλάθι επενδύσεων», εξηγεί ο Γουάτς.
Ωστόσο, αυτό δε σηµαίνει ότι η σύνδεση των εµπορευµάτων µε το πετρέλαιο σταµατάει να υφίσταται, αλλά περισσότερο ότι τα εµπορεύµατα πλέον συνδέονται και µε την αγορά  βιοκαυσίµων. Όπως εξηγεί ο Γουάτς, «αν και η σύνδεση µε το πετρέλαιο εξακολουθεί να υφίσταται, η παρουσία των εντολών ένταξης προσφέρει ένα βαθµό προστασίας από τις οικονοµικές αρχές στην παραγωγή βιοκαυσίµων». Μάλιστα, οι εντολές ένταξης είναι κυβερνητικές πολιτικές των ΗΠΑ, που ορίζουν την παραγωγή βενζίνης.

Παρόλο που το κόστος των πρώτων υλών της ενέργειας έχει αυξηθεί τις τελευταίες εβδοµάδες, η σχέση µεταξύ αυτών έχει µεταβληθεί, υποστηρίζει ο Γουάτς. «Στην ουσία, οι τιµές σιτηρών έπεσαν πιο γρήγορα από αυτές της ζάχαρης το 2014, προσφέροντας κίνητρο στον πληθυσµό να χρησιµοποιεί περισσότερη αιθανόλη από σιτηρά ώστε να ανταποκριθεί στις εντολές ένταξης», επισηµαίνει ο Γουάτς. «Αυτό ως ένα βαθµό εξηγεί το λόγο που η παραγωγή αιθανόλης των ΗΠΑ έχει αυξηθεί πρόσφατα, αλλά σηµαίνει και ότι οι αγορές σιτηρών πρέπει να συµβαδίζουν µε τη ζάχαρη», καταλήγει.

Το ζαχαροκάλαμο, το καλαµπόκι και το σιτάρι αποτελούν βασικά συστατικά για την παραγωγή αιθανόλης κι άλλων βιοκαυσίµων. Με την ενεργειακή ασφάλεια που προσφέρουν, αλλά και την προστασία που παρέχουν στις διακυµάνσεις των τιµών του πετρελαίου, φαίνεται να κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος έναντι αυτού, σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία. Εποµένως, οι παραγωγοί έχουν διπλό κέρδος, δεδοµένου ότι αφενός το προϊόν τους έχει ζήτηση στις αγορές, αλλά και αφετέρου αισθάνονται προστατευµένοι από τις απότοµές πτώσεις της τιµής του πετρελαίου.

Ωστόσο, οι τιµές των σιτηρών θα πρέπει να συµβαδίζουν µε τις τιµές ζάχαρης, που είναι και το κυριότερο συστατικό αιθανόλης, προκειµένου να αποφευχθούν πιθανά χαµηλά επίπεδα και να έχουν κέρδος οι παραγωγοί, υποστηρίζει ο βρετανός αναλυτής. Η πρόσφατη άνοδος της τιµής των σιτηρών, επανέφερε τα προθεσµιακά συµβόλαια σιταριού ζωοτροφής του Μαΐου 2015 στα επίπεδα των 140 λιρών ο τόνος στην αγορά του Λονδίνου.

Η Βρετανία, η οποία έχει την πιο αναπτυγµένη αγορά αιθανόλης στην ΕΕ, επιθυµεί να καταστήσει το σιτάρι της (για παραγωγή αιθανόλης) περισσότερο ανταγωνιστικό στα ευρωπαϊκά χρηµατιστήρια. Τα προθεσµιακά σιταριού άλεσης επέστρεψαν στα 200 ευρώ ο τόνος στο χρηµατιστήριο του Παρισιού την περίοδο των γιορτών, µε το βρετανικό προϊόν να πρέπει να φτάσει σε αυτά τα επίπεδα προκειµένου να είναι ανταγωνιστικό,  λέει ο αναλυτής της HGCA.

Κατά πόδας η Ευρώπη στα βιοκαύσιμα
Σε αντίθεση µε την αµερικάνικη ήπειρο όπου η χρήση σιτηρών, όπως το σιτάρι, το καλαµπόκι και η σόγια, στην παραγωγή βιοκαυσίµων είναι αρκετά διαδεδοµένη, η Ευρώπη δεν έχει φτάσει ακόµα σε τέτοια επίπεδα. Ωστόσο, στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρατηρείται µια σταδιακή µείωση στην κατανάλωση βενζίνης και µια παράλληλη αύξηση της κατανάλωσης αιθανόλης, κάτι που κάνει τις κατεξοχήν χώρες που χρησιµοποιούν βιοκαύσιµα να στρέφονται στα σιτηρά της Ευρώπης και να παρακολουθούν τη χρηµατιστηριακή τους αξία, σύµφωνα µε τον όµιλο αναλύσεων του πετρελαϊκού τοµέα Platts.
Αν και στις ΗΠΑ η κυβέρνηση έχει θεσπίσει το σύστηµα µε τις εντολές ένταξης ώστε να περιλαµβάνεται ένα ποσοστό βιοκαυσίµων στην βενζίνη, στην Ευρωπαϊκή Ένωση η κατάσταση είναι πιο πολύπλοκη. Μπορεί οι υπουργοί ενέργειας της Ένωσης να συµφώνησαν τον περασµένο Ιούνιο στο ανώτατο όριο του 7% για τη χρήση βιοκαυσίµων στον τοµέα των συγκοινωνιών και µεταφορών, ωστόσο οι αντιδικίες στο εσωτερικό της Ευρώπης κρατούν ακόµα καλά. Οκτώ ευρωπαϊκές χώρες, µεταξύ των οποίων Γαλλία, Ισπανία, και Ουγγαρία, σε κοινή τους δήλωση ξεκαθαρίζουν ότι δέχονται το όριο του 7% µόνο ως «το κατώτατο επιτρεπτό», αποκλείοντας περαιτέρω διαπραγµατεύσεις µε το Ευρωκοινοβούλιο. Την ίδια ώρα στην πολιτική σκηνή της Ευρώπη, ο τοµέας παραγωγής αιθανόλης γίνεται ολοένα και πιο εξαρτηµένος από τα σιτηρά, επισηµαίνει ο όµιλος Platts.


πηγη:www.agronews.gr