Πιάνει και απλήρωτες κοινοτικές ενισχύσεις ο φόρος επιδοτήσεων

  25/05/2015

Τσατσάκης Γιάννης
∆ιάτρητο από «τρύπες» και «παραθυράκια» που αφήνουν ανοικτό το ενδεχόµενο φορολόγησης ακόµα και ενισχύσεων που δεν έχουν εισπραχθεί αποδεικνύεται το υποτιθέµενο «τείχος προστασίας» που διατείνονται ότι έχουν χτίσει γύρω από τις αγροτικές επιδοτήσεις τα υπουργεία Οικονοµικών και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.

Έωλοι οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης περί «ελάφρυνσης» αγροτών
Η γενική αναφορά περί «ενισχύσεων και επιδοτήσεων που χορηγούνται στα πλαίσια της ΚΑΠ» βάζει στο λογαριασµό όχι µόνο το τσεκ (ενιαία ενίσχυση) αλλά και την εξισωτική αποζηµίωση, τις πληρωµές νιτρορύπανσης, βιολογικών ακόµα και τα πριµ εγκατάστασης νέων αγροτών. Μάλιστα ορισµένοι φοροτεχνικοί θεωρούν ότι όσοι δικαιούχοι έχουν ενταχθεί σε κάποιο ΠΑΑ, έχουν τιµολόγια κι έχουν κάνει αίτηση πληρωµής το 2014 ενδέχεται να φορολογηθούν για τα ποσά ανεξάρτητα αν τα έχουν εισπράξει ή όχι.

Eπιπλέον οι γενικεύσεις  περί απαλλαγής του 90% των αγροτών είναι µάλλον παραπλανητικές καθώς σε ορισµένες κατηγορίες επαγγελµατιών του χώρου, όπως οι κτηνοτρόφοι περισσότεροι από τους µισούς θα κληθούν να πληρώσουν φόρο.

Πάνω από 50% των κτηνοτρόφων ξεπερνά το όριο των 12.000 ευρώ
Μπορεί η κυβέρνηση να εξακολουθεί να ισχυρίζεται δια στόµατος αναπληρωτή υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, ότι «η συνολική επιβάρυνση για τους αγρότες θα είναι µόνο 64 εκατ. ευρώ» (σ.σ. η πιο πρόσφατη αναφορά έγινε στο Ηράκλειο), όµως ο ισχυρισµός αυτός συσκοτίζει ότι για ορισµένες κατηγορίες επαγγελµατιών του χώρου -όπως οι κτηνοτρόφοι- η επιβάρυνση είναι αναλογικά πολύ µεγαλύτερη. Επιπλέον, το γεγονός ότι στο άθροισµα µπαίνουν όχι µόνο οι άµεσες αλλά και οι έµµεσες ενισχύσεις (και αυτές του ∆εύτερου Πυλώνα) κάνει το «σκαλοπάτι» των 12.000 ευρώ (αφορολόγητο όριο) να φαντάζει ξαφνικά αρκετά χαµηλό.
Μιλώντας µε αριθµούς, ο αριθµός των αγροτών που εισέπραξαν το 2014 άµεσες ενισχύσεις πάνω από 12.000 ευρώ εκτιµάται, σύµφωνα µε στοιχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ, µεταξύ 28.000 και 30.000. Ωστόσο οι άµεσες ενισχύσεις (π.χ. ενιαία) είναι µόνο ... η αρχή καθώς στην εξίσωση µπαίνουν και οι πληρωµές που καταβάλλονται µέσα από τα Προγράµµατα Αγροτικής Ανάπτυξης. Κατηγορία στην οποία εµπίπτουν οι πληρωµές εξισωτικής, νιτρορύπανσης, βιολογικών, τα πριµ πρώτης εγκατάστασης Νέων Αγροτών κα.
Η τροπολογία που πέρασε από τη Βουλή δεν κάνει εξαιρέσεις καθώς, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «ειδικά για τους ασκούντες ατοµική αγροτική επιχειρηµατική δραστηριότητα, οι αγροτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις που χορηγούνται στα πλαίσια της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής, περιλαµβάνονται στον προσδιορισµό του κέρδους» -και φορολογούνται εφόσον ξεπερνούν τα 12.000 ευρώ.
Στους µεγάλους «χαµένους» της ρύθµισης ανήκουν οι κτηνοτρόφοι αφού, στις περισσότερες των περιπτώσεων και σε ένα ποσοστό που ξεπερνάει το 50%, το άθροισµα της ενιαίας και της εξισωτικής υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.  Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγµα του ιδιοκτήτη µιας αγελαδοτροφικής µονάδας µε 100 ζώα (κάθε άλλο παρά µεγάλη εκτροφή δηλαδή) ο οποίος λαµβάνει 8.000 ευρώ ενιαία ενίσχυση και 5.000 ευρώ εξισωτική αποζηµίωση. Σύνολο δηλαδή 13.000 ευρώ οπότε θα κληθεί να πληρώσει φόρο.

Προς εξαίρεση οι επιδοτήσεις προηγούμενων ετών
∆ιευκρινιστική εγκύκλιο µε την οποία θα ξεκαθαρίζεται ότι δε θα συνυπολογιστούν στα έσοδα του 2014 επιδοτήσεις που εισπράχθηκαν µεν την περασµένη χρονιά αλλά αφορούν προηγούµενα έτη (π.χ. 2013, 2012) εξετάζει να εκδώσει, µέσω της Γενικής Γραµµατείας ∆ηµοσίων Εσόδων, το υπουργείο Οικονοµικών, όπως πληροφορείται η Agrenda.
Μιλώντας στη Βουλή κατά την ψήφιση της τροπολογίας, η αναπληρώτρια υπουργός, Νάντια Βαλαβάνη είχε αναφέρει ότι στο άθροισµα συµπεριλαµβάνονται και οι «ετεροχρονισµένες» ενισχύσεις. Ωστόσο, σύµφωνα µε πληροφορίες της Agrenda, αυτό αναµένεται να αλλάξει αφενός σε µια προσπάθεια να µετριασθούν οι –ήδη έντονες- αντιδράσεις των αγροτών, αφετέρου γιατί στο υπουργείο συνειδητοποίησαν ότι οι επιδοτήσεις των προηγούµενων χρόνων έχουν ήδη συνυπολογιστεί κατά τον αντικειµενικό προσδιορισµό µε τον οποίο φορολογούνταν τα αγροτικά εισοδήµατα τα προηγούµενα χρόνια.
Αντίθετα κανονικά θα συµπεριληφθούν στα συνολικά κέρδη της εκµετάλλευσης οι πληρωµές στο πλαίσιο των Προγραµµάτων Αγροτικής Ανάπτυξης. Μάλιστα ορισµένοι φοροτεχνικοί εκτιµούν ότι όσοι έχουν ενταχθεί ενταχθεί στα Προγράµµατα, έχουν πληρώσει ΦΠΑ και έχουν κάνει αίτηση πληρωµής για το 2014 θα πρέπει να δηλώσουν τα χρήµατα αυτά και (εφόσον το συνολικό άθροισµα ξεπερνά τα 12.000 ευρώ) να φορολογηθούν, ακόµα κι αν δεν τα έχουν εισπράξει ακόµα.
Ερωτηµατικό παραµένουν τα πριµ εγκατάστασης Νέων Αγροτών για τα οποία η αρχική εκτίµηση ήταν ότι δε συµπεριλαµβάνονται στις υπό φορολόγηση ενισχύσεις καθώς πρόκειται για επιδοτήσεις που αφορούν την αγορά παγίων. Εποµένως -αν ισχύσει ό,τι για τους υπόλοιπους επιχειρηµατίες- φορολογούνται εµµέσως µέσω της µείωσης των αποσβέσεων. Ωστόσο καθώς πρόκειται για ενισχύσεις που εντάσσονται στον ∆εύτερο Πυλώνα, σύµφωνα µε την τροπολογία Βαλαβάνη, πρέπει να συνυπολογιστούν. 
Πάντως, από το Ηράκλειο όπου βρέθηκε την περασµένη ∆ευτέρα ο κ. Αποστόλου επανέλαβε ότι µε την τροπολογία Βαλαβάνη και το αφορολόγητο σε ποσά επιδοτήσεων πάνω από 12.000 ευρώ, η επιβάρυνση θα είναι µόλις 64 εκατ. ευρώ.

Φλερτ με ΦΠΑ 23% για τα αγροεφόδια
Τρεις συντελεστές 7%, 14% και 23% χωρίς όµως να είναι ξεκάθαρο σε ποιον από αυτούς θα ενταχθούν τελικά οι αγροτικές εισροές προβλέπει το νέο σενάριο για το ΦΠΑ µετά την απόρριψη της αρχικής πρότασης της κυβέρνησης από τις Βρυξέλλες.
Πιο συγκεκριµένα, το σχέδιο που φέρεται να κατέθεσε η ελληνική διαπραγµατευτική οµάδα στο Eurogroup –και φαίνεται να αρέσει στους δανειστές δεδοµένου ότι φέρνει περισσότερα έσοδα από το αρχικό- περιλαµβάνει:
-Έναν συντελεστή 7% στα  τρόφιµα που σήµερα βρίσκονται στο 13%.
Ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί ακόµα αν πρόκειται για όλα τα τρόφιµα ή απλώς για κάποια βασικά (π.χ. ψωµί, γάλα).
- Έναν ενδιάµεσο συντελεστή 14% (από 13% που είναι σήµερα). Η πρόθεση είναι ενταχθούν σε αυτόν τα τιµολόγια της ∆ΕΗ, της ΕΥ∆ΑΠ, του φυσικού αερίου, τα ξενοδοχεία, η εστίαση.
-Έναν συντελεστή 23% όπου θα ανήκουν όλα τα υπόλοιπα προϊόντα.
∆εν είναι ξεκάθαρο αν π.χ. τα αγροεφόδια που σήµερα βρίσκονται στον ενδιάµεσο συντελεστή θα παραµείνουν εκεί (οπότε από το 13% θα πάνε στο 14%) ή θα µεταταχθούν στον αµέσως επόµενο (οπότε και η αύξηση θα είναι πολύ µεγαλύτερη από 13% σε 23%).

Προσοχή στο E3
Η ειδική εφαρµογή στο Taxis έχει ήδη ανοίξει ωστόσο, λόγω των αλλαγών της τελευταίας στιγµής µε την τροπολογία για τις ενισχύσεις και την αβεβαιότητα γύρω από κρίσιµα ζητήµατα (π.χ. επιδοτήσεις παρελθόντων ετών), λίγοι είναι οι αγρότες που έχουν σπεύσει µέχρι στιγµής να υποβάλουν τη φορολογική τους δήλωση. Υπενθυµίζεται ότι, ανεξάρτητα από το αν εντάσσονται στο κανονικό ή στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ, όλοι οι επαγγελµατίες αγρότες θα πρέπει να συµπληρώσουν το έντυπο Ε3 ενώ τα κέρδη µεταφέρονται στη συνέχεια υποχρεωτικά στο E1.

πηγη:www.agronews.gr