Έτοιμο σχέδιο νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνού

31.07.2015 

Έτοιμο σχέδιο νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνού
Πόλεμο κατά του λαθρεμπορίου καπνού ξεκινά η κυβέρνηση. Το σχέδιο νόμου «Για την ενίσχυση της καταπολέμησης της λαθρεμπορίας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών», παρουσίασε χθες, Πέμπτη 30 Ιουλίου, σε συνέντευξη τύπου ο υπουργός Επικρατείας Παναγιώτης Νικολούδης, ο οποίος κατέστησε σαφές πως απαιτείται η ισχυροποίηση του νομοθετικού καθεστώτος για να αντιμετωπισθεί η μεγάλη αυτή κοινωνική πληγή.
Το λαθρεμπόριο αποτελεί μια ανοιχτή πληγή που πρέπει να αντιμετωπιστεί ανέφερε ο υπουργός επικρατείας, κάνοντας λόγο για οργανωμένες εγκληματικές υποδομές που διακινούν προϊόντα χωρίς τον απαιτούμενο έλεγχο από το κράτος.

Ο υπουργός τόνισε αφενός ότι «λόγω της γεωγραφικής της θέσεως, η χώρα μας είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη σε αυτού του είδους τις λαθρεμπορικές δραστηριότητες.{...}Σε ορισμένους τομείς, όπως είναι αυτοί της εμπορίας καπνικών, οινοπνευματωδών και ενεργειακών προϊόντων, το λαθρεμπόριο έχει κατά καιρούς λάβει επιδημικές διαστάσεις.»

Αφετέρου υποστήριξε ότι ενώ είναι επαρκές το νομικό πλαίσιο αντιθέτως υπάρχει ένα δυσλειτουργικό νομικό καθεστώς επισημαίνοντας «ότι η αποτελεσματικότητα της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου δεν εξαρτάται από την κατάρτιση ενός ακόμα νομοθετήματος και την επαπείληση ακόμα πιο αυστηρών κυρώσεων, αλλά, αντίθετα, στην υιοθέτηση μιας άλλης νοοτροπίας και στην θέσπιση μιας άλλης προσέγγισης, που θα στηρίζεται στον βέλτιστο δυνατό έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας στον τομέα του νόμιμου εμπορίου.»

Ένας από τους τομείς του λαθρεμπορίου είναι εκείνος του καπνού και των βιομηχανοποιημένων τσιγάρων και σ’ αυτόν θα επικεντρωθεί η κυβέρνηση ανέφερε ο υπουργός θεωρώντας τον από τους πιο ευαίσθητους επειδή «η κατανάλωση λαθρεμπορικών προϊόντων καπνού δεν έχει μόνο επιπτώσεις στο δημόσιο ταμείο, αλλά πολύ σημαντικότερες επιπτώσεις ενδέχεται να έχει στην δημόσια υγεία.»

Για την αποτελεσματικότητα του σχεδίου νόμου

Πρώτον εισάγεται ένα σύστημα αδειοδότησης που σχετίζεται για την καλύτερη παρακολούθηση της νομιμότητας των χορηγούμενων αδειών.

Δεύτερον θεσπίζονται για την αντιμετώπιση παρατυπιών δύο κεντρικές βάσεις δεδομένων στην Διεύθυνση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και Φ.Π.Α. της Τελωνειακής Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών ενώ «για τις επιχειρηματικές δραστηριότητές του εντός της εφοδιαστικής αλυσίδας ο ενδιαφερόμενος θα λαμβάνει επί πλέον έναν Μοναδικό Αριθμό Μητρώου Διακινητή Καπνικών Προϊόντων (ΑΜΔΙΚΑΠ), τον οποίο θα αναγράφει υποχρεωτικά σε κάθε εμπορική συναλλαγή του, ώστε αυτή να είναι ευχερώς ταυτοποιήσιμη και ανιχνεύσιμη.»

Τρίτον εισάγεται ένα σύστημα «ιχνηλασημότητας των καπνών και των προϊόντων τους που διακινούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα» με σκοπό να ελέγχεται εάν οποιοδήποτε προιόν καπνού που παράγεται ή εισάγεται στην Ελλάδα ή πωλείται σε σημεία πώλησης αφορολόγητων ειδών  είναι αυθεντικό ή λαθραίο.

Τέταρτον για να πιστοποιείται η αυθεντικότητα του προιόντος αντικαθίσταται η γνωστά ταινία φορολογίας που φέρουν τα καπνικά προϊόντα  με άλλες ένσημες ταινίες.

Πέμπτον ενισχύονται οι διοικητικοί έλεγχοι για να αποτραπεί η παραβατικότητα, προς την κατεύθυνση αυτή προβλέπεται η δημιουργία

Έκτον στο κομμάτι των διοικητικών κυρώσεων, θεσπίζονται αυστηρότερα πρόστιμα «ως σοβαρή τελωνειακή παράβαση με διοικητικό πρόστιμο μέχρι 30.000 ευρώ, το οποίο σε περίπτωση υποτροπής θα τριπλασιάζεται, οποιαδήποτε παραβίαση των σχετικών με τις νόμιμες αδειοδοτήσεις διατάξεων, όπως επίσης σχετικά με την εγγραφή στα αντίστοιχα μητρώα, για τα οποία έγινε παραπάνω λόγος. Ομοίως ως τελωνειακή παράβαση θα αντιμετωπίζεται εφεξής (και όχι μόνο ως ποινικό αδίκημα λαθρεμπορίας) η κυκλοφορία προϊόντων καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών χωρίς ενεργοποιημένη ένσημη ταινία φορολογίας και ασφάλειας. Για την πράξη αυτή θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από 40 μέχρι 100 ευρώ ανά πακέτο λιανικής συσκευασίας, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το διοικητικό πρόστιμο θα τριπλασιάζεται και θα επιβάλλεται επιπροσθέτως αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του παραβάτη για χρονικό διάστημα 3 ετών.»

Βασικότερη όμως μεταρρύθμιση  στο πεδίο του Ποινικού Δικαίου χαρακτήρισε«την αντιμετώπιση αφενός μεν της κατ’ επάγγελμα τελούμενης θέσης σε κυκλοφορία προϊόντων καπνού χωρίς ενεργοποιημένες ένσημες ταινίες φορολογίας και ασφάλειας, αφετέρου δε της ίδιας πράξης, όταν αυτή τελείται από εγκληματική οργάνωση. Στις αυστηρές κακουργηματικές ποινές που προβλέπονται αποτυπώνεται, όπως σας έχω ήδη πει, όχι μόνο το άδικο μιας σοβαρής λαθρεμπορικής συμπεριφοράς, αλλά και εκείνο των βλαπτικών για την δημόσια υγεία λαθρεμπορικών πράξεων που αφορούν προϊόντα καπνού.»

Ο κ. Νικολούδης καταλήγοντας εμφύσησε την προσοχή στον κομμάτι που αφορά  την διεύρυνση των δικαιωμάτων των πολιτών καθιστώντας σαφές πως «προτείνεται για πρώτη φορά λύση στο επίμαχο αυτό θέμα και ορίζεται ότι το ποινικό δικαστήριο, στο οποίο θα κρίνεται πράξη λαθρεμπορίας σε βαθμό πλημμελήματος, θα παύει οριστικά την ποινική δίωξη, αν εκτιμά ότι η διοικητική κύρωση που επιβλήθηκε και αποτίθηκε για την ίδια πράξη, προσιδιάζει σε ποινή υπό την έννοια της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και του 7ου Πρωτοκόλλου αυτής.»

πηγη:www.paseges.gr