«Την επιχειρηματική δραστηριότητα πρέπει να ‘χει στο νου του ο αγρότης»

18/01/2016


«Μονόδρομος είναι πλέον η επιχειρηματική λειτουργία του αγροτικού χώρου», τόνισε σε συνέντευξή του στην DW με αφορμή την «Πράσινη Εβδομάδα» ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Β. Αποστόλου. Όπως επισήμανε, «δεν μπορεί σε ένα τέτοιο διεθνές και ανταγωνιστικό περιβάλλον, ο Έλληνας αγρότης να σταθεί αντάξια, εάν δεν έχει στο νου του την επιχειρηματική δραστηριότητα».


Στο επίκεντρο της συνέντευξης ήταν οι μνημονιακές δεσμεύσεις της Ελλάδας για τη γεωργία και η προώθηση των ελληνικών προϊόντων.
Τη διεθνή έκθεση «Πράσινη Εβδομάδα» του Βερολίνου, που απευθύνεται στο καταναλωτικό κοινό αλλά και σε ειδικούς του κλάδου αγροτικών προϊόντων, τροφίμων και κηπουρικής, επισκέφθηκε τις προηγούμενες ημέρες ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλης Αποστόλου. Στο περιθώριο της έκθεσης ο Έλληνας υπουργός συμμετείχε στην Σύνοδο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ καθώς και στο Παγκόσμιο Φόρουμ Τροφίμων. Στο πλαίσιο αυτό συναντήθηκε και με τον Γερμανό ομόλογο του Κρίστιαν Σμιτ.
Όπως δήλωσε ο κ. Αποστόλου στη Deutsche Welle, η συνομιλία τους πραγματοποιήθηκε σε πολύ φιλικό κλίμα και κατέληξε στην αποδοχή πρόσκλησης του κ. Σμιτ να επισκεφτεί την Ελλάδα. Ένα από τα θέματα που συζήτησαν ήταν η πορεία των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες προβλέπονται στο πρόγραμμα του μνημονίου και αφορούν τον αγροτικό τομέα. Όπως επισήμανε ο Έλληνας υπουργός στον ομόλογο του: «Πολλές φορές αυτά που ζητούνται για τον αγροτικό χώρο δημιουργούν προβλήματα σε αυτά που έχουμε συμφωνήσει να υπηρετήσει ο αγροτικός χώρος. Η συμφωνία για τα προαπαιτούμενα σε σχέση με αυτά που ως στρατηγική μας ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον αγροτικό χώρο κάπου συγκρούονται. Μας υποσχέθηκε [ο κ. Σμιτ] ότι θα μας βοηθήσει». Σε άλλο σημείο της συνομιλίας τους οι δύο υπουργοί συζήτησαν και για τις ευκαιρίες των ελληνικών προϊόντων στη γερμανική αγορά. Μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει ιδίως για τα ελληνικά ψάρια, όπως τσιπούρες και λαβράκια, αλλά και για γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα ειδικά για αιγοπρόβειο γάλα, καθώς επίσης και για φρούτα και λαχανικά.
Προϋπόθεση κάθε εμπορικής συναλλαγής είναι να τηρούνται οι ημερομηνίες παράδοσης, η ποσότητα που έχει συμφωνηθεί, όπως επίσης η ποιότητα του προϊόντος πρέπει να αντιστοιχεί στις προδιαγραφές. Ουκ ολίγες φορές αλυσίδες σουπερμάρκετ και διανομείς στη Γερμανία διατυπώνουν παράπονα ότι Έλληνες εξαγωγείς δεν τηρούν τα συμφωνηθέντα. Ο κ. Αποστόλου γνωρίζει το ζήτημα: «Πρόκειται για ένα παλιό πρόβλημα. Πρέπει οπωσδήποτε να καταλάβουμε, να καταλάβουν οι Έλληνες αγρότες, ότι ο ρόλος τους δεν περιορίζεται μόνο στο 'πότε θα πάρουμε ενισχύσεις, τις αποζημιώσεις', αλλά πρέπει να μεριμνούν και για το 'πότε και πόσα θα πουλήσουμε από τα προϊόντα που παράγουμε'. Είναι μονόδρομος πλέον η επιχειρηματική λειτουργία του χώρου. Βεβαίως, μπορεί να έχουμε πολλά προβλήματα που να εμποδίζουν την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά θα πρέπει να τα λύσουμε. Δεν μπορεί σε ένα τέτοιο διεθνές και ανταγωνιστικό περιβάλλον, ο ‘Ελληνας αγρότης να σταθεί αντάξια, εάν δεν έχει στο νου του την επιχειρηματική δραστηριότητα».
Γεγονός είναι όμως ότι ο μικρός κλήρος που χαρακτηρίζει την ελληνική γεωργία συνιστά σοβαρό εμπόδιο στην επιχειρηματικότητα: όσο πιο μικρή είναι η καλλιεργούμενη έκταση τόσο λιγότερο αποδοτική είναι και η παραγωγή - ποιοτικά και ποσοτικά. Ωστόσο, ο Έλληνας υπουργός είναι πεπεισμένος ότι το μειονέκτημα μπορεί να ξεπεραστεί με συνεργασία. Και δεν εννοεί το συνεταιριστικό κίνημα, το οποίο εκ των πραγμάτων στην Ελλάδα έχει καταρρεύσει. Στόχος του κ. Αποστόλου είναι η ανάπτυξη της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας στη βάση της οργάνωσης ομάδων παραγωγών κατά προϊόν. «Πρέπει να έχουν προϊόντα που να μπορούν, συνεννοημένοι μαζί, να τα τυποποιήσουν, να τα εμπορευθούν. Να φανούν, θα έλεγα, συνεπείς απέναντι στους άλλους με τους οποίους συναλλάσσονται. Διαφορετικά θα εξακολουθήσουμε να είμαστε στη μίζερη κατάσταση ενός αγρότη ο οποίος παράγει μόνος του τα προϊόντα και τρέχει στις λαϊκές αγορές προκειμένου κάτι να πουλήσει. Αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει έτσι επιχειρηματικά», λέει στη DW ο Έλληνας υπουργός.
Όπως τονίζει ο υπουργός οικονομικής Ανάπτυξης στη Deutsche Welle η αύξηση της παραγωγικότητας θα αποτελέσει κριτήριο για την αξιοποίηση των 4,7 δις ευρώ που δικαιούται η Ελλάδα από το τρέχον πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης της ΕΕ μέχρι το 2020. «Η λογική 'να φτιάξουμε πλατείες, καμπαναριά και πλακόστρωτα στα χωριά' έχει τελειώσει. Ό,τι φτιάξαμε, φτιάξαμε. Το επόμενο πρόγραμμα θέλουμε πράγματι να πάει στις ανάγκες της αγροτικής παραγωγής. Να πάει στους νέους αγρότες που θέλουν να μείνουν στα χωριά τους, να πάει σε μεταποιητικές μονάδες που προσθέτουν αξία, να πάει στην εξωστρέφεια που είναι το ζητούμενο», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Μέρος αυτού του προσανατολισμού είναι και η προβολή των ελληνικών προϊόντων σε εκθέσεις του εξωτερικού. Ερωτηθείς για τις εντυπώσεις του από την ελληνική παρουσία στην «Πράσινη Εβδομάδα» του Βερολίνου ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης εκφράζει την απογοήτευση του: «Το συμπέρασμα που έβγαλα είναι ότι δεν ανταποκρίθηκε η οργάνωση και η ελληνική παρουσία στις επιθυμίες που είχαμε». Σε μια έκθεση που επισκέπτονται 400.000 άτομα, εκ των οποίων οι 84.000 είναι ειδικοί του κλάδου, η ελληνική συμμετοχή φέτος περιορίζεται μόλις σε πέντε εκθέτες. Αντιθέτως, στην έκθεση τροφίμων και ποτών Anuga της Κολωνίας πριν περίπου τρεις μήνες συμμετείχαν περί τους 250 εκθέτες.

ΠΗΓΗ: Παναγιώτης Κουπαράνης, Deutsche Welle
 πηγη:www.agronews.gr