Τρία τα σενάρια για μειώσεις στo αφορολόγητο όριο


16.01.2017 

Τρία τα σενάρια για μειώσεις στo αφορολόγητο όριο
Την εκτίμηση ότι η δεύτερη αξιολόγηση "έχει μέλλον ακόμη" μεταφέρουν υπηρεσιακές πηγές στις Βρυξέλλες περιγράφοντας ένα κλίμα που έχει "βαρύνει" μετά το EWG της Πέμπτης αλλά και την παρέμβαση Σόιμπλε, μειώνοντας τις προσδοκίες ακόμη και στους πλέον αισιόδοξους συνομιλητές.
Πλέον, θεωρείται ότι ο "λογαριασμός" των μέτρων αυξάνεται και δεν αφορά μόνο στο τι θα γίνει μετά το 2018, αλλά και στο δημοσιονομικό κενό που πρέπει να κλείσει... "άμεσα" ως μέρος της δεύτερης αξιολόγησης και των μνημονικών μέτρων.

Και έτσι, εξηγούν, έρχονται πιο "κοντά" τα σενάρια για τη μείωση του αφορολογήτου. Ο λόγος για μια σειρά από εναλλακτικούς υπολογισμούς για την... "αναγκαία" περικοπή του αφορολογήτου, αναλόγως του ρόλου που θα έχει τελικά το ΔΝΤ και του τελικού "λογαριασμού" των μέτρων που προς το παρόν μοιάζουν με ακορντεόν.

Μια μείωση του αφορολογήτου στα 8.200 ευρώ περίπου (από 8.636 σήμερα) φέρνει πρόσθετα έσοδα περί τα 300 εκατ. ευρώ, υπολογίζουν πηγές του ελληνικού οικονομικού επιτελείου. Με άλλα λόγια, μια τέτοια κίνηση - αν "επιμείνουν" οι θεσμοί - υπερκαλύπτει τη δημοσιονομική "τρύπα" του 2018.

Πάντως, η κυβέρνηση προς το παρόν έχει άλλη θέση. Υπολογίζει ότι τα 200 εκατ. ευρώ περίπου του "κενού" του 2018 μπορούν να κλείσουν χωρίς κανένα μέτρο, μόνο με επαναϋπολογισμό της απόδοσης των φόρων που έχουν ήδη θεσπιστεί. Αρκεί να υπάρξει... καλή θέληση από τους Θεσμούς.

Ωστόσο, προς το παρόν οι Θεσμοί όχι μόνο συνεχίζουν να ομιλούν για κενό 700 εκατ. ευρώ περίπου, αλλά η στάση Σόιμπλε δείχνει - κατ' ελάχιστο - πρόθεση για σκλήρυνση στάσης, εξηγούν αρμόδιες πηγές...

Τα σενάρια για το αφορολόγητο

Καθώς οι απαιτήσεις των δανειστών κλιμακώνονται (με το ακραίο σενάριο του ΔΝΤ να φτάνει τον "λογαριασμό" των μέτρων που ζητείται να θεσπιστούν εκ των προτέρων στα 4,5 δισ. ευρώ), τα σενάρια περικοπών διαδέχονται το ένα το άλλο με υπολογισμούς - μεταξύ άλλων - για αφορολόγητο στα 6.350 ευρώ, στα 5.000 ευρώ ή σε ένα (εξαιρετικά ακραίο) σενάριο στα 1.800 ευρώ και αντίστοιχα πρόσθετα έσοδα 1,5 δισ. ευρώ, 3 δισ. ευρώ ή 4,5 δισ. ευρώ...

Τη μείωση του αφορολογήτου στο τραπέζι του "συμβιβασμού" που επιχειρείται υπό... αντίξοες προς το παρόν συνθήκες πλαισιώνουν και οι συντάξεις, αλλά και τα σενάρια για παρεμβάσεις σε ΦΠΑ, σε φοροαπαλλαγές, σε κοινωνικά επιδόματα ή στο κόστος μισθοδοσίας του δημοσίου.

Και παράλληλα τρέχουν τα μεγάλα και πολλά ανοικτά μέτωπα της αξιολόγησης με "κορωνίδα" το εργασιακό αλλά και το ενεργειακό.

"Κόφτης" για να μην έρθουν μέτρα

Από την πλευρά του το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επιχειρεί να βρεθεί η συμβιβαστική λύση για τη συμφωνία επί των πλεονασμάτων/μέτρων μετά το 2018 (ώστε μαζί με τις παρεμβάσεις για το χρέος και τη δεύτερη αξιολόγηση να υπάρξει η συμφωνία-πακέτο) χωρίς την ψήφιση μέτρων.

Και το ελληνικό "όχημα" αποφυγής νέων μέτρων.... τώρα είναι σύμφωνα με πηγές του ελληνικού διαπραγματευτικού επιτελείου μια νομοθετική ρύθμιση/τροπολογία για τον ενισχυμένο "κόφτη". Ο λόγος για μια ρύθμιση η οποία σύμφωνα με τις ίδιες πηγές μπορεί όχι μόνο να παρατείνει τη διάρκειά του μετά το 2018 αλλά και να τον διευρύνει έτσι ώστε πέρα από τη δέσμευση για περικοπή δαπανών που ήδη υπάρχει, να διευρυνθεί και στο πεδίο των αυξήσεων φόρων, ακόμη και με αναφορά περί μείωσης του αφορολογήτου.

Η τροπολογία για τον "κόφτη" όμως επιχειρείται από ελληνικής πλευράς να μην προβλέπει νομοθέτηση μέτρων. Ζητείται να περιγράφει τα μέτρα μετά το 2018 με τη μείωση του αφορολογήτου με νομικό τρόπο που θα επιχειρηθεί να πείσει ότι καλύπτει την κυβέρνηση αλλά και τους δανειστές.

Ωστόσο, δεν είναι ακόμη καθόλου σαφές αν αυτό θα επαρκεί. Δηλαδή ότι δεν θα επιμείνει η πλευρά ΔΝΤ-Σόιμπλε στη νομοθέτηση, ή έστω σε μια "διατύπωση" μέσα στον "κόφτη" των παρεμβάσεων σε φόρους/συντάξεις που θα είναι πολύ δύσκολα ανεκτή πολιτικά.

Σημειώνεται ότι ο "κόφτης" καλύπτει ρητά ότι δεν εξαιρείται στη διάταξη που ψήφισε η Βουλή. Και στις εξαιρέσεις δεν περιλαμβάνονται οι συντάξεις που είναι ήδη "εντός" των δυνητικών περικοπών, αλλά: δημόσιες συμβάσεις, δαπάνες ύδρευσης, ενέργειας, μεταφορών, υγείας για επιδόματα πολυτέκνων, ανεργίας και προνοιακά επιδόματα, για ενίσχυση νοικοκυριών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, με χαμηλά εισοδήματα και τέκνα, για υποχρεωτική εκπαίδευση, για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, για το πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι και σχετικά με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Πηγή: http://www.capital.gr
πηγη:www.paseges.gr