Σε διαρκή «μέγγενη» το αφορολόγητο αγροτών – μισθωτών


02.03.2017 

Σε διαρκή «μέγγενη» το αφορολόγητο αγροτών – μισθωτών
Σίγουρες φορολογικές επιβαρύνσεις για αγρότες μισθωτούς και συνταξιούχους και μόνο πιθανές ελαφρύνσεις φέρνει η εκκολαπτόμενη συμφωνία της κυβέρνησης με τους "θεσμούς" για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Στο οικονομικό επιτελείο και τα τεχνικά κλιμάκια των "θεσμών" ακονίζουν τα μαχαίρια για το αφορολόγητο όριο και τη νέα μείωση εισοδημάτων των φορολογουμένων, ενώ ετοιμάζουν ως αντίβαρο και πιθανές ελαφρύνσεις, εαν και εφόσον υπερκαλυφθούν οι στόχοι για τα πλεονάσματα μετά το τέλος του προγράμματος.

Το βασικό μέτρο στο οποίο, παρά τις δημόσιες δεσμεύσεις της για το αντίθετο, υποχωρεί η κυβέρνηση είναι η μείωση της έκπτωσης φόρου που οδηγεί εμμέσως σε αφορολόγητο όριο. Η μείωση του αφορολόγητου ορίου είναι δεδομένη και πιθανότατα θα γίνει από το 2018, ενώ τα αντισταθμιστικά μέτρα μείωσης της φορολογίας θα είναι υπό την αίρεση της υπερκάλυψης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2019 και μετά.

Το αφορολόγητο στην πρέσα

Σήμερα το αφορολόγητο όριο δίνεται μέσω έκπτωσης φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών,στον φόρο που προκύπτει από την κλίμακα των μισθωτών, συνταξιούχων και κατά κύριο επάγγελμα αγροτών. Πιο συγκεκριμένα, η έκπτωση 1.900 ευρώ δίνεται σε αγρότες και μισθωτούς χωρίς παιδιά, 1.950 σε αγρότες και μισθωτούς με ένα παιδί, 2.000 σε μισθωτούς με δύο παιδιά και 2.100 ευρώ για μισθωτούς με τρία ή περισσότερα παιδιά. Η έκπτωση αυτή μεταφράζεται σε έμμεσο αφορολόγητο όριο από 8.636 έως 9.545 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.

Τα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι προβλέπουν ακόμη και τη μείωση του αφορολόγητου ορίου κάτω από τις 5.000 ευρώ με ανάλογη μείωση της έκπτωσης φόρου. Πιο συγκεκριμένα, τα σενάρια προβλέπουν αναφορικά με το αφορολόγητο όριο μείωση της έκπτωσης φόρου συνολικά κατά 600 ευρώ που σημαίνει υποχώρηση του αφορολόγητου ορίου ακόμη και στο επίπεδο των 5.909 ευρώ. Μάλιστα, το σενάριο αυτό προβλέπει μείωση της έκπτωσης φόρου σε δυο δόσεις κατά 300 το 2018 και κατά άλλα 300 ευρώ το 2019. Η έναρξη της μείωσης της έκπτωσης φόρου από το 2018 έχει να κάνει με την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού για το συγκεκριμένο έτος, που ακόμη υπολογίζεται σε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ, αλλά και την ανάγκη να μοιραστεί η επιβάρυνση για τους φορολογουμένους σε δυο δόσεις προκειμένου να μην υπάρξει σοκ μείωσης στα εισοδήματα, μείωση που θα έχει έντονα αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά και την κατανάλωση.

Η μείωση της έκπτωσης φόρου και με την προϋπόθεση ότι δεν θα αλλάξουν τα κλιμάκια και οι συντελεστές του φόρου εισοδήματος μισθωτών και συνταξιούχων θα προκαλέσει σημαντική επιβάρυνση σε αγρότες, μισθωτούς και συνταξιούχους που έχουν μηνιαίες αποδοχές ακόμη και περίπου 492 ευρώ και πάνω.

Αφορολόγητο κάτω από 5.000

Το δεύτερο σενάριο αναφορικά με το αφορολόγητο όριο προβλέπει ακόμη μεγαλύτερη μείωσή του. Το σενάριο αυτό προβλέπει μείωση της έκπτωσης φόρου ακόμη και στα 1.000 ευρώ που μεταφράζεται σε αφορολόγητο όριο της τάξης των 4.545 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, η πλειονότητα των μισθωτών και συνταξιούχων θα έχουν μια ετήσια επιβάρυνση ακόμη και της τάξης των 900 ευρώ ετησίως, ή 75 ευρώ τον μήνα.

Μειώσεις φόρων υπό αίρεση

Η μείωση του αφορολόγητου ορίου πρόκειται να ψηφιστεί και να εφαρμοστεί ανεξαρτήτως της πορείας των δημοσιονομικών μεγεθών, ενώ τα όποια αντισταθμιστικά μέτρα στο μέτωπο της φορολογίας θα δοθούν στους φορολογουμένους εφόσον υπερκεραστούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται να περιληφθούν στο πακέτο των "γλυκαντικών" η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35% που συνεπάγεται μείωση της βεβαίωσης του φόρου κατά περίπου 1 δισ. ευρώ. Η μείωση αυτή, σύμφωνα με όσα σχεδιάζει το ΥΠΟΙΚ, θα γίνει μέσω της κατάργησης του φόρου για όσους έχουν μία κατοικία με τιμή ζώνης έως και περίπου 1.300 ευρώ και η διατήρηση του φόρου στα σημερινά επίπεδα για μεγαλύτερους ιδιοκτήτες.

Το πακέτο φορομειώσεων περιλαμβάνει και μετάταξη του ηλεκτρικού ρεύματος σε χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ (από 13% σε 6%), καθώς και της εστίασης και των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών (από 24% σε 13%).

πηγη:www.paseges.gr