Ρωσία και Ανατολική Ευρώπη στοχεύουν οι ισπανικές εξαγωγές φράουλας το 2013 (4/1/2013)

Ρωσία και Ανατολική Ευρώπη στοχεύουν οι ισπανικές εξαγωγές φράουλας το 2013 Τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και ειδικότερα τη Ρωσία θα έχουν σαν στόχο για το 2013 οι ισπανικές φράουλες. Οι Ισπανοί προχωρούν σε αναζήτηση νέων αγορών και έχουν στόχο να αυξήσουν την παρουσία τους σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, της Ασίας αλλά και της Νότιας Αμερικής, σε μια προσπάθεια να αποκτήσουν μια εναλλακτική λύση για τις εξαγωγές τους, που είναι στην πλειοψηφία τους προς τις αγορές των χωρών της Δυτικής Ευρώπης. Η ρώσικη αγορά αποτελεί «κλειδί» για τις ισπανικές εξαγωγές, αν και τα τελευταία χρόνια εκεί κυριαρχούν οι ελληνικές φράουλες. Η Ρωσία ήταν το 2012 ο κύριος προορισμός για τις εξαγωγές ελληνικής φράουλας. Όμως η Ελλάδα δεν είχε μια εναλλακτική αγορά, όπως αυτή της δυτικής Ευρώπης, προκειμένου να ελαφρύνει την «πίεση» από την μεγάλη συγκομιδή και προσφορά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να καταρρεύσουν πέρσι οι τιμές της ελληνικής φράουλας. Σε περίπτωση που οι Ισπανοί καταφέρουν φέτος να «κερδίσουν» μερίδιο της ρωσικής αγοράς, τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο δύσκολα για τους Έλληνες.
Η Ισπανία κατέχει την πρώτη θέση στη λίστα με τις κυριότερες χώρες - εξαγωγείς φράουλας παγκοσμίως. Ακολουθούν οι ΗΠΑ και Μεξικό στη δεύτερη θέση, το Βέλγιο στην τρίτη θέση, ενώ ακολουθούν η Ολλανδία, η Γαλλία, η Τουρκία και η Ιταλία. Όσον αφορά τις αγορές, η ισπανική φράουλα φαίνεται να έχει εδραιωθεί στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Η Ισπανία εξάγει γύρω στο 70% της παραγωγής της (περίπου 220.000 τόνους), κυρίως προς τις χώρες της ΕΕ, με τον μεγαλύτερο αγοραστή της να είναι η Γερμανία.
Το 90% της ισπανικής παραγωγής προέρχεται από την επαρχία Huelva. Σύμφωνα με τους Ισπανούς παραγωγούς, μέλη της Freshhuelva, της Αγροτικής Ένωσης που εκπροσωπεί το 95% της συνολικής παραγωγής φράουλας της Huelva, για το 2013 προβλέπεται να συνεχιστεί η αυξητική τάση των εξαγωγών που παρουσιάζεται τα τελευταία χρόνια. Μετά την πολύ επιτυχημένη εκστρατεία προώθησης των εξαγωγών, που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2006/2007, από τους 192.750 τόνους που ήταν μέχρι τότε κατάφεραν να τις αυξήσουν και να τις φτάσουν στους 262.377 την περασμένη σεζόν.
Όπως υποστηρίζουν οι Ισπανοί παραγωγοί, η αύξηση των εξαγωγών οφείλεται επίσης στις μεγαλύτερες συγκομιδές, καθώς από το 2006/2007 ο όγκος της παραγωγής αυξήθηκε κατά 18,68%. Συγκεκριμένα από 254.968 τόνους που ήταν έφτασε στους 302.600 την περσινή σεζόν.
Ο Απρίλιος είναι ο μήνας που κορυφώνονται οι ισπανικές εξαγωγές. Στην εμπορική περίοδο 2011/2012, οι εξαγωγές του μήνα Απριλίου έφτασαν τους 88.226 τόνους.
Μετά την εκστρατεία προώθησης, που πραγματοποιήθηκε κατά την εμπορική περίοδο 2011/2012, η Γερμανία έγινε ο μεγαλύτερος αγοραστής της ισπανικής φράουλας (ποσοστό εξαγωγών 33.91%) και ακολουθήθηκε από τη Γαλλία (με ποσοστό 27,06%). Όμως η ανάγκη να κερδίσουν νέες αγορές ώστε να καταφέρουν να απορροφήσουν το προϊόν τους, έχει οδηγήσει τους Ισπανούς παραγωγούς να συνάπτουν εμπορικές συμφωνίες με «ασυνήθιστους» προορισμούς, όπως με τις αγορές της Φιλανδίας, της Ουγγαρίας, της Κίνας, καθώς και αρκετών χωρών της Νότιας Αμερικής.
Σταύρος Παϊσιάδης
info@agrotypos.gr