Στα δύο οι ευρωβουλευτές για το πλαφόν 6% στα βιοκαύσιμα

 12/09/2013

«Ναι» στην επιβολή πλαφόν 6% στη χρήση βιοκαυσίμων που προέρχονται από αροτραίες καλλιέργειες έως το 2020 είπε με ισχνή πλειοψηφία και κατόπιν συμβιβασμού – καθώς η αρχική πρόταση ζητούσε πλαφόν 5,5%- το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Παρά τις έντονες πιέσεις από τη βιομηχανία των βιοκαυσίμων πρώτης γενιάς και των ευρωπαϊκών αγροτικών οργανώσεων, η εισήγηση της ευρωβουλευτού των φιλελευθέρων Κορίν Λεπάζ, η οποία προβλέπει την επιβολή «πλαφόν» 6% στη χρήση τέτοιων καυσίμων επί της συνολικής ζήτησης καυσίμων για τις μεταφορές έως το 2020, υιοθετήθηκε με 356 ψήφους υπέρ και 327 κατά. Σημειώνεται ότι ο αρχικός στόχος ήταν 10%.
Επιπλέον, έως τα τέλη της δεκαετίας, η κατανάλωση προηγμένων βιοκαυσίμων που βασίζονται σε φύκια ή ορισμένους τύπους αποβλήτων, θα πρέπει να έχει αυξηθεί σε τουλάχιστον 2,5% στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις υποστηρίζουν ότι τα βιοκαύσιμα που παράγονται από ζάχαρη, αραβόσιτο ή σόγια εκπέμπουν ίση ή ακόμη και μεγαλύτερη ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα που αντικαθιστούν. Επιπλέον, η καύση των καλλιεργειών αυτών «εκτοπίζει» την παραγωγή τροφίμων με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές, την ώρα που εκατομμύρια άνθρωποι υποσιτίζονται σε ολόκληρο τον κόσμο.
Μιλώντας στο Associated Press, ο Μαρκ Ολιβιέ Ερμάν από την Oxfam είπε ότι έστω και αυτή η συμφωνία είναι καλύτερη από το τίποτα, όμως κατηγόρησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ότι «αγνοεί τις ανάγκες των ανθρώπων και του πλανήτη». «Αυτός ο αναιμικός συμβιβασμός σημαίνει ότι η πείνα και η περιβαλλοντική καταστροφή θα συνεχιστούν παρότι θα μπορούσαν να αποτραπούν», υποστήριξε ο Ερμάν. «Εκατομμύρια άνθρωποι θα παραμείνουν ευάλωτοι στις ασταθείς τιμές των τροφίμων, στην αποψίλωση και την αρπαγή γης.»
Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας ωστόσο επέκρινε και η βιομηχανία βιοκαυσίμων, κάνοντας λόγο για έναν «απελπιστικά αδύναμο συμβιβασμό», ο οποίος «θα οδηγήσει σε μείωση των θέσεων απασχόλησης και των επενδύσεων», αποσταθεροποιώντας την ίδια τη βιομηχανία.

Χωρισμένοι σε δύο στρατόπεδα
Το θέμα δεν έχει λήξει, επεσήμανε η Εθνική Ένωση Αγροτών της Βρετανίας. «Είναι ξεκάθαρο ότι οι ευρωβουλευτές δεν χαίρονται από την κατεύθυνση που έχει πάρει η πολιτική του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο θέμα των βιοκαυσίμων» είπε σχετικά ο Τζέιμς Μιλς. Θεωρεί πολύ πιθανό να επανέλθει η συζήτηση στο θέμα σε μία δεύτερη ανάγνωση. Και συνέχισε: «Πολλές από τις ψήφους σε τροποποιήσεις – κλειδιά χώρισαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στη μέση και η πλειοψηφία των ευρωβουλευτών στην πραγματικότητα ψήφισε κατά της εντολής να δοθεί το οκ για τις τελικές διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν και τα 28 μέλη της ΕΕ- αυτό σημαίνει ότι το ντιμπέιτ, κάθε άλλο παρά τελείωσε».

Αντιδράσεις συνεταιριστών
Την αντίθεσή τους στην πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου να μειώσει το ποσοστό των βιοκαυσίμων που παράγονται από δημητριακά και ζαχαροκάλαμα στο 6% τάχθηκαν οι συνεταιριστικές οργανώσεις Copa και Cogeca.
Ο Γενικός Γραμματέας της Copa-Copega Πέκα Πεσόνεν (Pekka Pesonen) τόνισε : «Τα παραπροϊόντα από τη συμβατική παραγωγή βιοκαυσίμων, όπως το άλευρο ελαιοκράμβης, τεύτλων κ.α. διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αγορά πρωτεϊνών των ζωοτροφών και άρα στην αλυσίδα τροφίμων της ΕΕ, όπου η ΕΕ αντιμετωπίζει μια συνεχώς αυξανόμενη έλλειψη. Η Συμβατική παραγωγή βιοκαυσίμων είναι ένας αποτελεσματικό εργαλείο για την εξισορρόπηση και εξομάλυνση της αγοράς, τουλάχιστον ως προς την παροχή πρώτων υλών».
Και συνέχισε : «Για τους λόγους αυτούς, το ποσοστό βιοκαυσίμων που παράγεται από τον αγροτικό τομέα πρέπει να αυξηθεί σε τουλάχιστον 8% επί του συνολικού.
Οι αγρότες και η βιομηχανία έχουν επενδύσει πολλά λεφτά στον τομέα αυτόν, έπειτα από την απόφαση της ΕΕ το 2006 να καλύψει το 10% των συνολικών της αναγκών στα καύσιμα, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Δεν μπορώ να δεχτώ το όριο του 6% και δεν μπορώ να δεχτώ μία ξαφνική στροφή 180 μοιρών στην πολιτική της ΕΕ».
Επίσης έκανε λόγο για «αναξιόπιστες έρευνες», αναφερόμενος στα στοιχεία που παρουσιάστηκαν για τις εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης βιομάζας, ή τις εκπομπές αερίων και πως θα έπρεπε να γίνουν περεταίρω μελέτες.   





Με πληροφορίες από Ναυτεμπορική





Πηγή: www.agronews.gr