Ως 4 Δεκεμβρίου κατάθεση τροπολογιών για τη νομοθεσία των σπόρων

  18/11/2013

Στις 4 ∆εκεµβρίου 2013, λήγει η προθεσµία κατάθεσης τροπολογιών στην Επιτροπή Γεωργίας και Ανάπτυξης της Υπαίθρου του Ευρωκοινοβουλίου, σχετικά µε την πρόταση Κανονισµού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου για την παραγωγή και τη διαθεσιµότητα φυτικού αναπαραγωγικού υλικού στην αγορά (Κανονισµός για το φυτικό αναπαραγωγικό υλικό). Εισηγητής του Κανονισμού στην Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου είναι ο Ευρωβουλευτής κ. Sergio Paolo Francesco Silvestris.

Μια πρώτη συζήτηση, για το Σχέδιο του Κανονισμού, πραγματοποιήθηκε στην Επιτροπή τη ∆ευτέρα, 30 Σεπτεµβρίου 2013, υπό την προεδρία του Ευρωβουλευτή κ. Paolo De Castro.

Οι θέσεις του εισηγητή στην Επιτροπή Γεωργίας του Ευρωκοινοβουλίου

Στην πρότασή της η Επιτροπή δηµιούργησε νέα κατηγορία φυτικού αναπαραγωγικού υλικού, το αποκαλούµενο «ετερογενές υλικό», το οποίο µπορεί να διατεθεί στην αγορά, ούτως ώστε να ανταποκριθεί σε αιτήµατα αγροτών βιολογικών καλλιεργειών, και οι κανόνες του οποίου ρυθµίζονται µε κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις. Ο εισηγητής θεωρεί ότι το σχετικό άρθρο δεν είναι αρκετά σαφές και ότι δεν µπορεί να συµπεριληφθεί νέο φυτικό υλικό το οποίο θα πωληθεί στην συνέχεια στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ο εισηγητής έχει ως εκ τούτου παραθέσει ορισµό του ετερογενούς υλικού στην βασική πράξη και ζητεί από την Επιτροπή να διευκρινίσει τους κανόνες παραγωγής και ποιότητας έως ότου αρχίσει να ισχύει ο κανονισµός. Το σύστηµα που εφαρµόζεται πρέπει να είναι το ίδιο µε τις παραδοσιακές ποικιλίες, και συγκεκριµένα καταχώριση και στη συνέχεια περιγραφή, απλοποιηµένη επισήµανση και χαµηλοί δασµοί.

Οι 12 ευρωπαϊκές οδηγίες δεν καλύπτουν επί του παρόντος τις εξαγωγές φυτικού υλικού των ευρωπαϊκών βιοµηχανιών προς τρίτες χώρες. Στον παρόντα κανονισµό, ρυθµίζεται για πρώτη φορά. Συγκεκριµένα όπου δεν υφίσταται διµερής συµφωνία µεταξύ της ΕΕ και τρίτης χώρας, ή, όταν δεν υφίστανται εθνικοί κανόνες για τους σπόρους και το φυτικό αναπαραγωγικό υλικό στην εν λόγω χώρα, η Επιτροπή απαιτεί από τους Ευρωπαίους εξαγωγείς να εφαρµόσουν τους κανόνες της ΕΕ.

Ο εισηγητής δεν συµφωνεί διότι τα ευρωπαϊκά πρότυπα είναι πολύ υψηλά σε σύγκριση µε εκείνα πολλών τρίτων χωρών, και ως εκ τούτου δηµιουργούνται σοβαρά προβλήµατα ανταγωνισµού σε βάρος των ευρωπαϊκών εταιρειών. Ο εισηγητής προτείνει στην έκθεση να λαµβάνει χώρα στις περιπτώσεις αυτές η πώληση µε αµοιβαία συµφωνία µεταξύ των ενδιαφερόµενων επιχειρηµατιών.

Δείτε εδώ ολόκληρη την Έκθεση που συζητήθηκε στην Επιτροπή Γεωργίας του Ευρωκοινοβουλίου



Σημαντικά σημεία της αιτιολογικής έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

  1. Η πλειονότητα των οδηγιών του Συµβουλίου για τη διαθεσιµότητα φυτικού αναπαραγωγικού υλικού στην αγορά έχει θεσπιστεί µεταξύ του 1966 και του 1971, ενώ ορισµένες οδηγίες είναι πιο πρόσφατες.
  2. Η πολυπλοκότητα και ο κατακερµατισµός της ισχύουσας νοµοθεσίας είναι πιθανό να διαιωνίσει τις υπάρχουσες αβεβαιότητες και διαφορές στην εφαρµογή της µεταξύ των κρατών µελών. Αυτό δηµιουργεί άνισους όρους ανταγωνισµού για τους επαγγελµατίες στην ενιαία αγορά.
  3. Οι εξελίξεις στους τοµείς της γεωργίας, της φυτοκοµίας, της δασοκοµίας, της βελτίωσης των φυτών και της διάθεσης στην αγορά φυτικού αναπαραγωγικού υλικού, έχουν καταδείξει ότι η νοµοθεσία πρέπει να απλουστευθεί και να προσαρµοστεί περαιτέρω στις εξελίξεις του τοµέα αυτού αντικαθιστώντας τις ισχύουσες οδηγίες από έναν ενιαίο κανονισµό.

Η πρόταση Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής


Η πρόταση ενοποιεί και επικαιροποιεί τη νοµοθεσία για τη διάθεση στην αγορά φυτικού αναπαραγωγικού υλικού, µέσω της κατάργησης και αντικατάστασης των 12 ισχυουσών κοινοτικών οδηγιών. Η νέα νομοθεσία αποσκοπεί στα εξής:
  • να διασφαλισθούν ίσοι όροι σε όλη την ΕΕ µέσω απλοποιηµένων, σαφών και εναρµονισµένων κανόνων
  • να µειωθεί το περιττό κόστος και οι περιττές διοικητικές επιβαρύνσεις και να αυξηθεί η ευελιξία
  • να ευθυγραµµισθεί η νοµοθεσία για το φυτικό αναπαραγωγικό υλικό µε άλλες πρόσφατες στρατηγικές της Ένωσης και
  • να ενθαρρυνθεί η καινοτοµία στον τοµέα βελτίωσης των φυτών.

Το πεδίο εφαρµογής του προτεινόµενου κανονισµού καλύπτει όλους τους τύπους φυτικού αναπαραγωγικού υλικού.


Επαγγελµατίες:

Η πρόταση εισάγει βασικές υποχρεώσεις για τους επαγγελµατίες σχετικά µε την ταυτοποίηση του φυτικού αναπαραγωγικού υλικού που παράγουν ή διαθέτουν στην αγορά, την τήρηση αρχείων, τη διευκόλυνση των ελέγχων και τη συντήρηση του υλικού. Η ιχνηλασιµότητα κάθε φυτικού αναπαραγωγικού υλικού διασφαλίζεται µε την υποχρέωση για τους επαγγελµατίες να έχουν πληροφορίες ένα στάδιο πριν και ένα στάδιο µετά τις εµπορικές τους δραστηριότητες.

Φυτικό Αναπαραγωγικό Υλικό (ΦΑΥ) εκτός του δασικού αναπαραγωγικού υλικού:


Η πρόταση διατηρεί την βασική προσέγγιση για την καταχώριση των ποικιλιών/υλικού και την πιστοποίηση/επιθεώρηση των παρτίδων πριν από τη διάθεσή τους στην αγορά. Ωστόσο, θα επιτραπεί µεγαλύτερη ευελιξία στους επαγγελµατίες. Επιπλέον, θα εκδοθούν πράξεις παράγωγου δικαίου για τον καθορισµό των ειδικών απαιτήσεων για την παραγωγή και τη διαθεσιµότητα στην αγορά συγκεκριµένων ειδών και των κατηγοριών τους (µητρικό, βασικό, πιστοποιηµένο και τυποποιηµένο υλικό). Η πρόταση ορίζει τις απαιτήσεις για την διαθεσιµότητα στην αγορά των ΦΑΥ. ∆ιατηρεί ορισµένες παρεκκλίσεις και εισάγει παρέκκλιση για φυτικό αναπαραγωγικό υλικό εξειδικευµένων αγορών. Εντάσσει επίσης τις εξαγωγές στο πεδίο εφαρµογής του κανονισµού.

Παραγωγή και διαθεσιµότητα ΦΑΥ στην αγορά που ανήκει σε µη καταγεγραµµένα γένη ή είδη:

Το ΦΑΥ που δεν ανήκει στα καταγεγραµµένα γένη και είδη υπόκειται σε ορισµένες βασικές απαιτήσεις όσον αφορά την κατάσταση της υγείας του, την καταλληλότητα για συγκεκριµένο σκοπό, την κατάλληλη µνεία σε ποικιλίες, όπου ενδείκνυται, και τα στοιχεία ταυτοποίησης του αντίστοιχου υλικού και των εισαγωγών.

Καταχώριση των ποικιλιών σε εθνικά και ενωσιακά µητρώα:

Οι ποικιλίες, προκειµένου να καταστούν διαθέσιµες στην αγορά όλης της Ένωσης, περιλαµβάνονται σε ένα εθνικό µητρώο ή στο µητρώο της Ένωσης µέσω της άµεσης διαδικασίας υποβολής αίτησης στο Κοινοτικό Γραφείο Φυτικών Ποικιλιών (ΚΓΦΠ). Το ΚΓΦΠ θα τηρεί επικαιροποιηµένες πληροφορίες σχετικά µε όλες τις φυτικές ποικιλίες που µπορούν να διατεθούν στην αγορά της Ένωσης, συµπεριλαµβανοµένων των ποικιλιών που έχουν καταχωριστεί στα εθνικά µητρώα (βάση δεδοµένων φυτικών ποικιλιών της ΕΕ).

Η πρόταση ορίζει τις λεπτοµερείς απαιτήσεις για την διαδικασία καταχώρισης ποικιλίας. Θα εισαχθεί µια νέα υποχρέωση για κάθε εθνικό εξεταστικό κέντρο ποικιλιών να ελέγχεται από το ΚΓΦΠ µε σκοπό τη διασφάλιση της ποιότητας και την εναρµόνιση της διαδικασίας καταχώρισης ποικιλιών στην Ένωση. Για τις παλαιές ποικιλίες, θα πρέπει να εξακολουθήσουν να εφαρµόζονται λιγότερο αυστηρές απαιτήσεις.

Παραγωγή και διαθεσιµότητα δασικού αναπαραγωγικού υλικού στην αγορά:

Η νοµοθεσία της ΕΕ καθορίζει συγκεκριµένη προσέγγιση σχετικά µε το δασικό αναπαραγωγικό υλικό. Η πρόταση ορίζει τις απαιτήσεις που ισχύουν για το δασικό αναπαραγωγικό υλικό. Προβλέπονται παρεκκλίσεις σχετικά µε:
  • την έγκριση αυστηρότερων εθνικών απαιτήσεων
  • την απαγόρευση διάθεσης στον τελικό χρήστη συγκεκριµένου δασικού αναπαραγωγικού υλικού και
  • κανόνες που αφορούν προσωρινές δυσκολίες στον εφοδιασµό και κανόνες που αφορούν προσωρινά πειράµατα.







Πηγή: www.agronews.gr