Εφαρμογή του ακαλλιέργητου περιθωρίου 7% με δύο χρόνια μεταβατικό στάδιο και μόνο για τις εκμεταλλεύσεις άνω των 100 στρεμμάτων
28/01/2013 Παράταση των ιστορικών δικαιωμάτων ως το 2020 ζητούν οι ευρωβουλευτές, ώστε να μην υπάρξουν απότομες αλλαγές στο εισόδημα των αγροτών.
Με
έκθεση της που ψηφίστηκε την Πέμπτη, η Επιτροπής Γεωργίας και Αγροτικής
Ανάπτυξης επιχειρεί να θέσει τη δική της σφραγίδα στις διαπραγματεύσεις
για την ΚΑΠ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ακαλλιέργητο περιθώριο που,
σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές θα πρέπει να αφορά τις εκμεταλλεύσεις άνω
των 100 στρμ., ρύθμιση εξαιρεί από το μέτρο αυτό την πλειονότητα των
Ελλήνων παραγωγών.
Ανάμεσα στις τροπολογίες των ευρωβουλευτών, ξεχωρίζουν οι εξής:
Άμεσες ενισχύσεις
Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τις προτάσεις της Κομισιόν για ανώτατο όριο των άμεσων ενισχύσεων για κάθε αγρόκτημα στα 300.000 ευρώ, και μείωση της τάξης του 70% των πληρωμών προς εκείνους που λαμβάνουν μεταξύ 250.000 - 300.000 ευρώ, και μείωση 40% των πληρωμών σε εκείνους που λαμβάνουν μεταξύ 200.000 - 250.000 ευρώ. Οι πληρωμές για αγροτικές εκμεταλλεύσεις μεταξύ 150.000 και 200.000 ευρώ θα μειωθούν κατά 20%.
Κομισιόν και ΕΚ συμφωνούν ότι οι προϋποθέσεις για τις άμεσες ενισχύσεις δεν θα αφορούν αγρότες που εισέπραξαν λιγότερα από 5.000 ευρώ ως άμεσες ενισχύσεις για το προηγούμενο έτος.
Ευελιξία μεταξύ των πυλώνων
Η Επιτροπή προτείνει ότι «πριν την 1η Αυγούστου 2013, τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίσουν να διαθέσουν ως πρόσθετη στήριξη για μέτρα στο πλαίσιο της αγροτικής ανάπτυξης που χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του ΕΓΤΑΑ έως το 10% των ετήσιων εθνικών ανώτατων ορίων για τα ημερολογιακά έτη 2014 έως 2019». Με τη σειρά του το Ευρωκοινοβούλιο μιλά για «ποσοστό ευελιξίας μεταξύ των πυλώνων έως και 15% των ετήσιων εθνικών ανώτατων ορίων».
Δικαιώματα ενίσχυσης
Η Κομισιόν προτείνει τα ισχύοντα δικαινα λήξουν στις 31 Δεκεμβρίου 2013». Το ΕΚ αντιπροτείνει να διατηρηθεί ως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το υφιστάμενο καθεστώς, ως μεταβατικό σύστημα.
Διαφοροποίηση καλλιεργειών
Η αρχική πρόταση της Επιτροπής αναφέρει ότι «όταν η αρόσιμη γη του γεωργού καλύπτει περισσότερα από 3 εκτάρια και δεν χρησιμοποιείται εξ’ ολοκλήρου για παραγωγή χορτονομών (σπαρμένων ή αυτοφυών), δεν είναι εξ’ ολοκλήρου ακαλλιέργητη ή δεν έχει καλλιεργηθεί εξ’ ολοκλήρου με καλλιέργειες κάτω από το νερό για σημαντικό τμήμα του έτους, η καλλιέργεια σε αρόσιμη γη θα αποτελείται από τουλάχιστον 3 διαφορετικές καλλιέργειες. Καμία από τις τρεις αυτές καλλιέργειες δεν θα καλύπτει λιγότερο από το 5% της αρόσιμης γης και η κύρια καλλιέργεια δεν θα υπερβαίνει το 70% της αρόσιμης γης».
Αντιθέτως, το ΕΚ είναι πιο συμβιβαστικό: «Όταν η αρόσιμη γη του γεωργού καλύπτει από 10 έως 30 εκτάρια, η καλλιέργεια σε αρόσιμη γη θα αποτελείται από τουλάχιστον δύο διαφορετικές καλλιέργειες. Καμία από τις καλλιέργειες αυτές δεν θα υπερβαίνει το 80% της αρόσιμης γης. Όταν η αρόσιμη γη του γεωργού καλύπτει περισσότερα από 30 εκτάρια, η καλλιέργεια σε αρόσιμη γη θα αποτελείται από τουλάχιστον τρεις διαφορετικές καλλιέργειες εκτός από τις εκμεταλλεύσεις που βρίσκονται βορείως του 62ου παραλλήλου. Η κύρια καλλιέργεια δεν θα καλύπτει περισσότερο από το 75% της αρόσιμης γης και οι δύο κύριες καλλιέργειες μαζί δεν θα υπερβαίνουν το 95% της αρόσιμης γης».
Περιοχές οικολογικής εστίασης
Σύμφωνα με τις προτάσεις της Κομισιόν, «οι γεωργοί πρέπει να μεριμνούν ώστε τουλάχιστον το 7% των επιλέξιμων εκταρίων τους, εξαιρουμένων εκτάσεων εντός μονίμων βοσκοτόπων, να είναι περιοχή οικολογικής εστίασης όπως ακαλλιέργητες εκτάσεις, αναβαθμίδες, χαρακτηριστικά του τοπίου, ζώνες ανάσχεσης και αναδασωμένες περιοχές». Στις «περιοχές οικολογικής εστίασης», για τον πρώτο χρόνο η Επιτροπή Γεωργίας πρότεινε να διατηρηθεί το 1%, το δεύτερο έτος το 3% και, ενδεχομένως, το 7% κατά τα επόμενα έτη.
Μικροκαλλιεργητές
Για τους μικροκαλλιεργητές η Επιτροπή προτείνει ένα ειδικό καθεστώς ενισχύσεων με πολύ λιγότερες διατυπώσεις. Σε αυτό θα μπορούν να ενταχθούν οι αγρότες που λαμβάνουν ετήσιες ενισχύσεις μέχρι 1.000 ευρώ. Το ευρωκοινοβούλιο ανεβάζει το ποσό αυτό στα 1.500, επιτρέποντας σε πολύ περισσότερους αγρότες να ενταχθούν στο απλοποιημένο αυτό καθεστώς.
Συγκεκριμένα ορίζεται ότι «τα κράτη μέλη μπορούν να δημιουργήσουν ένα απλουστευμένο καθεστώς για τους μικροκαλλιεργητές (..). Οι γεωργοί που δικαιούνται ενίσχυση κατώτερη των 1.500 ευρώ δυνάμει των τίτλων III και IV εντάσσονται αυτομάτως στο καθεστώς μικροκαλλιεργητών. Οι γεωργοί που αναφέρονται στο άρθρο 47 παράγραφος 1 κοινοποιούνται στην Επιτροπή από τις εθνικές αρχές έως τις 15 Οκτωβρίου 2014».
Παράταση ως το 2020 για τη ζάχαρη και ως το 2016 για τις φυτεύσεις αμπελώνων
Για να μπορέσουν οι καλλιεργητές ζαχαροτεύτλων να προσαρμοστούν στη μεταρρύθμιση του τομέα της ζάχαρης από το 2006, η επιτροπή απέρριψε την πρόταση της Κομισιόν να καταργήσει σταδιακά τις ποσοστώσεις ζάχαρης μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου του 2015 και πρότεινε τη διατήρηση του συστήματος μέχρι το τέλος του 2019 - 2020. Τα κράτη μέλη που παραιτήθηκαν όλων των ποσοστώσεων το 2006 θα έχουν τη δυνατότητα να τα πάρουν πίσω, τονίζουν οι ευρωβουλευτές.
Επιπλέον, λόγω των σημαντικών και επαναλαμβανόμενων εντάσεων στην ευρωπαϊκή αγορά ζάχαρης οι ευρωβουλευτές ζητούν ένα μηχανισμό που θα απελευθερώνει τη ζάχαρη εκτός ποσόστωσης στην ενιαία αγορά με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τη ζάχαρη ποσόστωσης. Ο μηχανισμός αυτός θα πρέπει, παράλληλα, να επιτρέπει επιπλέον εισαγωγές με μηδενικό δασμό για την εξασφάλιση επαρκών πρώτων υλών στην αγορά ζάχαρης της ΕΕ.
Δεδομένου ότι το σύστημα των ποσοστώσεων πρόκειται να καταργηθεί οριστικά το 2020, η Κομισιόν θα πρέπει να προετοιμάσει, έως την 1η Ιουλίου 2018, έκθεση στην οποία να υποδεικνύει τα κατάλληλα μέτρα και να υποβάλει νομοθετική πρόταση, εάν είναι απαραίτητο, για να προετοιμάσει το σύνολο του τομέα για την περίοδο μετά το 2020, υποστηρίζουν οι ευρωβουλευτές.
Για να διατηρηθεί η φήμη της ποιότητας των κρασιών της ΕΕ, η επιτροπή ψήφισε την παράταση του ισχύοντος συστήματος των δικαιωμάτων φύτευσης αμπελώνων μέχρι το 2030, το οποίο ήταν αρχικά προγραμματισμένο να λήξει την 1η Ιανουαρίου 2016. Οποιεσδήποτε περαιτέρω διαπραγματεύσεις για το θέμα αυτό θα πρέπει να βασίζονται στα συμπεράσματα της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου Οίνου.
Ώρα αποφάσεων για τα δύσκολα ζητήματα
Η θέση της Επιτροπής Γεωργίας πρέπει να κερδίσει την ευλογία του Ευρωκοινοβουλίου πριν οι ευρωβουλευτές διαπραγματευτούν με τα κράτη μέλη για τη νέα ΚΑΠ. Η ψηφοφορία στην ολομέλεια είναι προγραμματισμένη για το Μάρτιο στο Στρασβούργο, εν αναμονή του προϋπολογισμού της ΕΕ (7-8 Φεβρουαρίου 2013).
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τη Γεωργία, Ντάσιαν Τσιόλος, υποστήριξε ότι θα εργαστεί και ο ίδιος ώστε η μελλοντική ΚΑΠ να περιλαμβάνει μέτρα απλά, που θα έχουν συνοχή, αποτελεσματικότητα χωρίς να υπάρχουν διπλές πληρωμές.
Από την άλλη πλευρά, ο Σάιμον Κόβενει, υπουργός γεωργίας της Ιρλανδίας, τόνισε ότι: «αξίζει να υπενθυμίσω ότι συζητάμε την ΚΑΠ εδώ και 4 χρόνια και πραγματικά πρέπει να περάσουμε από τις συζητήσεις στις πραγματικές αποφάσεις […] είναι κάτι που προσπαθεί να κάνει η Ιρλανδική Προεδρία. Θα απαιτηθούν σημαντικοί συμβιβασμοί απ’ όλες τις πλευρές μιας και τα ζητήματα που πρέπει να αποφασιστούν είναι δύσκολα προς διαπραγμάτευση».
Αξιωματούχοι της Κομισιόν και του Συμβουλίου επισημαίνουν ότι η εφαρμογή των νέων πολιτικών σχεδόν σίγουρα θα καθυστερήσει, μέχρι το 2015, προκειμένου αγρότες και εθνικές κυβερνήσεις να έχουν χρόνο να προσαρμοστούν.
Στην Copa-Cogeca (ευρωπαϊκές αγροτοσυνδικαλιστικές οργανώσεις) σημειώνουν ότι αν δεν λυθεί άμεσα η αβεβαιότητα που επικρατεί στο θέμα του προϋπολογισμού της ΚΑΠ θα μειωθεί η παραγωγικότητα και οι επενδύσεις στον αγροτικό τομέα.
ΚΑΠ: Μια μεταρρύθμιση χωρίς φίλους
Αντιθετικά συμφέροντα κι επιδιώξεις συγκρούονται στις διαπραγματεύσεις για το μέλλον της ΚΑΠ. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τείνει να απλοποιεί τις διατάξεις και έγκειται πιο φιλικά προς τους αγρότες. Από την άλλη πλευρά, η Κομισιόν είναι πιο τεχνοκρατική προτείνοντας αυστηρά και ανελαστικά κριτήρια.
Το σίγουρο είναι ότι η ΚΑΠ είναι μια πολιτική που αφορά πολύ κόσμο και πολλούς φορείς που δεν χάνουν την ευκαιρία να προβάλουν τις απόψεις τους:
● Η Επίτροπος της ΕΕ για το κλίμα, Κόνι Χέντεγκαρντ, φοβάται «την αποδυνάμωση των περιβαλλοντικών μέτρων της ΚΑΠ».
● Σε περικοπές για το μελλοντικό προϋπολογισμό της ΚΑΠ έως και 10% είναι πολύ πιθανό να συμφωνήσουν οι ηγέτες της Ε.Ε., σύμφωνα με δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters. Οι πολιτικοί στην ΕΕ θα περιορίσουν ή και θα απορρίψουν μεταρρυθμίσεις στο σύστημα αγροτικών επιδοτήσεων, δεδομένου ότι επιδιώκουν να κατευνάσουν το ισχυρό λόμπι των θυμωμένων αγροτών με τις περικοπές των επιδοτήσεων και την προσθήκη περιβαλλοντικών μέτρων.
● Τα μέτρα για το ακαλλιέργητο περιθώριο του 7% των γεωργικών εκτάσεων προκάλεσαν την έντονη αντίδραση της Γερμανίδας Υπουργού Γεωργίας Ίλσε Άιγκνερ που τα χαρακτήρισε ως «παράλογα». Επιπλέον, η Άιγκνερ εκτιμά ότι οι διαπραγματεύσεις για την ΚΑΠ θα έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του καλοκαιριού και οι συζητήσεις για τον προϋπολογισμό ως το τέλος Φλεβάρη.
● Οι Βρετανοί αγρότες έχουν παροτρύνει τους ευρωβουλευτές τους να αφαιρέσουν τη γραφειοκρατία και να επικεντρωθούν σε προτάσεις που θα βοηθούν στη βιωσιμότητα της γεωργίας.
● Οι Γάλλοι αγρότες στις 16 Ιανουαρίου ξεχύθηκαν στους δρόμους του Παρισιού και ζητούσαν την παραίτηση του Γάλλου Υπουργού Γεωργίας, Στεφάν Λε Φολ, αντιδρώντας στα περιβαλλοντικά μέτρα που επιβάλλονται από τις Βρυξέλλες.
● Στη Γερμανία πάνω από 25.000 διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν διεκδικώντας να σταματήσει η βιομηχανική γεωργία και να θεσπιστεί μια ΚΑΠ που θα στηρίζει τους μικρούς αγρότες και τις περιβαλλοντικές πρακτικές στη γεωργία.
● Ο Γεν. Γραμματέας της Copa-Cogeca, Πέκα Πέσονεν, δήλωσε ότι: «Οι προτάσεις της Κομισιόν θα αυξήσουν την ανεργία στις αγροτικές περιοχές και θα βαθύνουν το ρίσκο στην παρούσα οικονομική κρίση της ΕΕ».
Ανάμεσα στις τροπολογίες των ευρωβουλευτών, ξεχωρίζουν οι εξής:
Άμεσες ενισχύσεις
Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τις προτάσεις της Κομισιόν για ανώτατο όριο των άμεσων ενισχύσεων για κάθε αγρόκτημα στα 300.000 ευρώ, και μείωση της τάξης του 70% των πληρωμών προς εκείνους που λαμβάνουν μεταξύ 250.000 - 300.000 ευρώ, και μείωση 40% των πληρωμών σε εκείνους που λαμβάνουν μεταξύ 200.000 - 250.000 ευρώ. Οι πληρωμές για αγροτικές εκμεταλλεύσεις μεταξύ 150.000 και 200.000 ευρώ θα μειωθούν κατά 20%.
Κομισιόν και ΕΚ συμφωνούν ότι οι προϋποθέσεις για τις άμεσες ενισχύσεις δεν θα αφορούν αγρότες που εισέπραξαν λιγότερα από 5.000 ευρώ ως άμεσες ενισχύσεις για το προηγούμενο έτος.
Ευελιξία μεταξύ των πυλώνων
Η Επιτροπή προτείνει ότι «πριν την 1η Αυγούστου 2013, τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίσουν να διαθέσουν ως πρόσθετη στήριξη για μέτρα στο πλαίσιο της αγροτικής ανάπτυξης που χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του ΕΓΤΑΑ έως το 10% των ετήσιων εθνικών ανώτατων ορίων για τα ημερολογιακά έτη 2014 έως 2019». Με τη σειρά του το Ευρωκοινοβούλιο μιλά για «ποσοστό ευελιξίας μεταξύ των πυλώνων έως και 15% των ετήσιων εθνικών ανώτατων ορίων».
Δικαιώματα ενίσχυσης
Η Κομισιόν προτείνει τα ισχύοντα δικαινα λήξουν στις 31 Δεκεμβρίου 2013». Το ΕΚ αντιπροτείνει να διατηρηθεί ως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το υφιστάμενο καθεστώς, ως μεταβατικό σύστημα.
Διαφοροποίηση καλλιεργειών
Η αρχική πρόταση της Επιτροπής αναφέρει ότι «όταν η αρόσιμη γη του γεωργού καλύπτει περισσότερα από 3 εκτάρια και δεν χρησιμοποιείται εξ’ ολοκλήρου για παραγωγή χορτονομών (σπαρμένων ή αυτοφυών), δεν είναι εξ’ ολοκλήρου ακαλλιέργητη ή δεν έχει καλλιεργηθεί εξ’ ολοκλήρου με καλλιέργειες κάτω από το νερό για σημαντικό τμήμα του έτους, η καλλιέργεια σε αρόσιμη γη θα αποτελείται από τουλάχιστον 3 διαφορετικές καλλιέργειες. Καμία από τις τρεις αυτές καλλιέργειες δεν θα καλύπτει λιγότερο από το 5% της αρόσιμης γης και η κύρια καλλιέργεια δεν θα υπερβαίνει το 70% της αρόσιμης γης».
Αντιθέτως, το ΕΚ είναι πιο συμβιβαστικό: «Όταν η αρόσιμη γη του γεωργού καλύπτει από 10 έως 30 εκτάρια, η καλλιέργεια σε αρόσιμη γη θα αποτελείται από τουλάχιστον δύο διαφορετικές καλλιέργειες. Καμία από τις καλλιέργειες αυτές δεν θα υπερβαίνει το 80% της αρόσιμης γης. Όταν η αρόσιμη γη του γεωργού καλύπτει περισσότερα από 30 εκτάρια, η καλλιέργεια σε αρόσιμη γη θα αποτελείται από τουλάχιστον τρεις διαφορετικές καλλιέργειες εκτός από τις εκμεταλλεύσεις που βρίσκονται βορείως του 62ου παραλλήλου. Η κύρια καλλιέργεια δεν θα καλύπτει περισσότερο από το 75% της αρόσιμης γης και οι δύο κύριες καλλιέργειες μαζί δεν θα υπερβαίνουν το 95% της αρόσιμης γης».
Περιοχές οικολογικής εστίασης
Σύμφωνα με τις προτάσεις της Κομισιόν, «οι γεωργοί πρέπει να μεριμνούν ώστε τουλάχιστον το 7% των επιλέξιμων εκταρίων τους, εξαιρουμένων εκτάσεων εντός μονίμων βοσκοτόπων, να είναι περιοχή οικολογικής εστίασης όπως ακαλλιέργητες εκτάσεις, αναβαθμίδες, χαρακτηριστικά του τοπίου, ζώνες ανάσχεσης και αναδασωμένες περιοχές». Στις «περιοχές οικολογικής εστίασης», για τον πρώτο χρόνο η Επιτροπή Γεωργίας πρότεινε να διατηρηθεί το 1%, το δεύτερο έτος το 3% και, ενδεχομένως, το 7% κατά τα επόμενα έτη.
Μικροκαλλιεργητές
Για τους μικροκαλλιεργητές η Επιτροπή προτείνει ένα ειδικό καθεστώς ενισχύσεων με πολύ λιγότερες διατυπώσεις. Σε αυτό θα μπορούν να ενταχθούν οι αγρότες που λαμβάνουν ετήσιες ενισχύσεις μέχρι 1.000 ευρώ. Το ευρωκοινοβούλιο ανεβάζει το ποσό αυτό στα 1.500, επιτρέποντας σε πολύ περισσότερους αγρότες να ενταχθούν στο απλοποιημένο αυτό καθεστώς.
Συγκεκριμένα ορίζεται ότι «τα κράτη μέλη μπορούν να δημιουργήσουν ένα απλουστευμένο καθεστώς για τους μικροκαλλιεργητές (..). Οι γεωργοί που δικαιούνται ενίσχυση κατώτερη των 1.500 ευρώ δυνάμει των τίτλων III και IV εντάσσονται αυτομάτως στο καθεστώς μικροκαλλιεργητών. Οι γεωργοί που αναφέρονται στο άρθρο 47 παράγραφος 1 κοινοποιούνται στην Επιτροπή από τις εθνικές αρχές έως τις 15 Οκτωβρίου 2014».
Παράταση ως το 2020 για τη ζάχαρη και ως το 2016 για τις φυτεύσεις αμπελώνων
Για να μπορέσουν οι καλλιεργητές ζαχαροτεύτλων να προσαρμοστούν στη μεταρρύθμιση του τομέα της ζάχαρης από το 2006, η επιτροπή απέρριψε την πρόταση της Κομισιόν να καταργήσει σταδιακά τις ποσοστώσεις ζάχαρης μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου του 2015 και πρότεινε τη διατήρηση του συστήματος μέχρι το τέλος του 2019 - 2020. Τα κράτη μέλη που παραιτήθηκαν όλων των ποσοστώσεων το 2006 θα έχουν τη δυνατότητα να τα πάρουν πίσω, τονίζουν οι ευρωβουλευτές.
Επιπλέον, λόγω των σημαντικών και επαναλαμβανόμενων εντάσεων στην ευρωπαϊκή αγορά ζάχαρης οι ευρωβουλευτές ζητούν ένα μηχανισμό που θα απελευθερώνει τη ζάχαρη εκτός ποσόστωσης στην ενιαία αγορά με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τη ζάχαρη ποσόστωσης. Ο μηχανισμός αυτός θα πρέπει, παράλληλα, να επιτρέπει επιπλέον εισαγωγές με μηδενικό δασμό για την εξασφάλιση επαρκών πρώτων υλών στην αγορά ζάχαρης της ΕΕ.
Δεδομένου ότι το σύστημα των ποσοστώσεων πρόκειται να καταργηθεί οριστικά το 2020, η Κομισιόν θα πρέπει να προετοιμάσει, έως την 1η Ιουλίου 2018, έκθεση στην οποία να υποδεικνύει τα κατάλληλα μέτρα και να υποβάλει νομοθετική πρόταση, εάν είναι απαραίτητο, για να προετοιμάσει το σύνολο του τομέα για την περίοδο μετά το 2020, υποστηρίζουν οι ευρωβουλευτές.
Για να διατηρηθεί η φήμη της ποιότητας των κρασιών της ΕΕ, η επιτροπή ψήφισε την παράταση του ισχύοντος συστήματος των δικαιωμάτων φύτευσης αμπελώνων μέχρι το 2030, το οποίο ήταν αρχικά προγραμματισμένο να λήξει την 1η Ιανουαρίου 2016. Οποιεσδήποτε περαιτέρω διαπραγματεύσεις για το θέμα αυτό θα πρέπει να βασίζονται στα συμπεράσματα της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου Οίνου.
Ώρα αποφάσεων για τα δύσκολα ζητήματα
Η θέση της Επιτροπής Γεωργίας πρέπει να κερδίσει την ευλογία του Ευρωκοινοβουλίου πριν οι ευρωβουλευτές διαπραγματευτούν με τα κράτη μέλη για τη νέα ΚΑΠ. Η ψηφοφορία στην ολομέλεια είναι προγραμματισμένη για το Μάρτιο στο Στρασβούργο, εν αναμονή του προϋπολογισμού της ΕΕ (7-8 Φεβρουαρίου 2013).
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τη Γεωργία, Ντάσιαν Τσιόλος, υποστήριξε ότι θα εργαστεί και ο ίδιος ώστε η μελλοντική ΚΑΠ να περιλαμβάνει μέτρα απλά, που θα έχουν συνοχή, αποτελεσματικότητα χωρίς να υπάρχουν διπλές πληρωμές.
Από την άλλη πλευρά, ο Σάιμον Κόβενει, υπουργός γεωργίας της Ιρλανδίας, τόνισε ότι: «αξίζει να υπενθυμίσω ότι συζητάμε την ΚΑΠ εδώ και 4 χρόνια και πραγματικά πρέπει να περάσουμε από τις συζητήσεις στις πραγματικές αποφάσεις […] είναι κάτι που προσπαθεί να κάνει η Ιρλανδική Προεδρία. Θα απαιτηθούν σημαντικοί συμβιβασμοί απ’ όλες τις πλευρές μιας και τα ζητήματα που πρέπει να αποφασιστούν είναι δύσκολα προς διαπραγμάτευση».
Αξιωματούχοι της Κομισιόν και του Συμβουλίου επισημαίνουν ότι η εφαρμογή των νέων πολιτικών σχεδόν σίγουρα θα καθυστερήσει, μέχρι το 2015, προκειμένου αγρότες και εθνικές κυβερνήσεις να έχουν χρόνο να προσαρμοστούν.
Στην Copa-Cogeca (ευρωπαϊκές αγροτοσυνδικαλιστικές οργανώσεις) σημειώνουν ότι αν δεν λυθεί άμεσα η αβεβαιότητα που επικρατεί στο θέμα του προϋπολογισμού της ΚΑΠ θα μειωθεί η παραγωγικότητα και οι επενδύσεις στον αγροτικό τομέα.
ΚΑΠ: Μια μεταρρύθμιση χωρίς φίλους
Αντιθετικά συμφέροντα κι επιδιώξεις συγκρούονται στις διαπραγματεύσεις για το μέλλον της ΚΑΠ. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τείνει να απλοποιεί τις διατάξεις και έγκειται πιο φιλικά προς τους αγρότες. Από την άλλη πλευρά, η Κομισιόν είναι πιο τεχνοκρατική προτείνοντας αυστηρά και ανελαστικά κριτήρια.
Το σίγουρο είναι ότι η ΚΑΠ είναι μια πολιτική που αφορά πολύ κόσμο και πολλούς φορείς που δεν χάνουν την ευκαιρία να προβάλουν τις απόψεις τους:
● Η Επίτροπος της ΕΕ για το κλίμα, Κόνι Χέντεγκαρντ, φοβάται «την αποδυνάμωση των περιβαλλοντικών μέτρων της ΚΑΠ».
● Σε περικοπές για το μελλοντικό προϋπολογισμό της ΚΑΠ έως και 10% είναι πολύ πιθανό να συμφωνήσουν οι ηγέτες της Ε.Ε., σύμφωνα με δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters. Οι πολιτικοί στην ΕΕ θα περιορίσουν ή και θα απορρίψουν μεταρρυθμίσεις στο σύστημα αγροτικών επιδοτήσεων, δεδομένου ότι επιδιώκουν να κατευνάσουν το ισχυρό λόμπι των θυμωμένων αγροτών με τις περικοπές των επιδοτήσεων και την προσθήκη περιβαλλοντικών μέτρων.
● Τα μέτρα για το ακαλλιέργητο περιθώριο του 7% των γεωργικών εκτάσεων προκάλεσαν την έντονη αντίδραση της Γερμανίδας Υπουργού Γεωργίας Ίλσε Άιγκνερ που τα χαρακτήρισε ως «παράλογα». Επιπλέον, η Άιγκνερ εκτιμά ότι οι διαπραγματεύσεις για την ΚΑΠ θα έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του καλοκαιριού και οι συζητήσεις για τον προϋπολογισμό ως το τέλος Φλεβάρη.
● Οι Βρετανοί αγρότες έχουν παροτρύνει τους ευρωβουλευτές τους να αφαιρέσουν τη γραφειοκρατία και να επικεντρωθούν σε προτάσεις που θα βοηθούν στη βιωσιμότητα της γεωργίας.
● Οι Γάλλοι αγρότες στις 16 Ιανουαρίου ξεχύθηκαν στους δρόμους του Παρισιού και ζητούσαν την παραίτηση του Γάλλου Υπουργού Γεωργίας, Στεφάν Λε Φολ, αντιδρώντας στα περιβαλλοντικά μέτρα που επιβάλλονται από τις Βρυξέλλες.
● Στη Γερμανία πάνω από 25.000 διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν διεκδικώντας να σταματήσει η βιομηχανική γεωργία και να θεσπιστεί μια ΚΑΠ που θα στηρίζει τους μικρούς αγρότες και τις περιβαλλοντικές πρακτικές στη γεωργία.
● Ο Γεν. Γραμματέας της Copa-Cogeca, Πέκα Πέσονεν, δήλωσε ότι: «Οι προτάσεις της Κομισιόν θα αυξήσουν την ανεργία στις αγροτικές περιοχές και θα βαθύνουν το ρίσκο στην παρούσα οικονομική κρίση της ΕΕ».