Με τον Πρόεδρο της Δημοκρατικής
Αριστεράς, κύριο Φώτη Κουβέλη συναντήθηκε σήμερα το Προεδρείο της
ΠΑΣΕΓΕΣ με σκοπό την ενημέρωση του ως προς τις πρόσφατες δυσμενείς
εξελίξεις στο εισόδημα των αγροτών και των αγροτικών συνεταιρισμών από
τα πρόσφατα, αλλά και τα επικείμενα φορολογικά μέτρα σε βάρος τους.
Όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος Καραμίχας, «Η φορολογική αυτή αφαίμαξη από τους αγρότες, αλλά και από τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, εκτιμάται ότι θα πλησιάσει στο επίπεδο του 1,9 δις ευρώ, εξανεμίζοντας το σύνολο σχεδόν των άμεσων ενισχύσεων που εισπράττουν οι αγρότες από την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Το Προεδρείο της ΠΑΣΕΓΕΣ τόνισε στον Πρόεδρο της ΔΗΜΑΡ ότι πέραν των επιπτώσεων των πρόσφατων φορολογικών μέτρων στο αγροτικό εισόδημα, θα υπάρξουν εξαιρετικά δυσμενείς επιπτώσεις σε ολόκληρη την διατροφική αλυσίδα αλλά και έλλειψη τροφίμων. Επίσης χτύπησε το καμπανάκι για την απορροφητικότητα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και τέλος εστιάστηκε στις νομοθετικές ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στον νόμο 4015/2011 για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, χωρίς να είναι κατανοητή η αδράνεια της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, από τότε που έχει τεθεί υπόψη του Υπουργού το πόρισμα της επιστημονικής επιτροπής για το θέμα αυτό, την οποία ο ίδιος είχε ορίσει.
«Ως ΠΑΣΕΓΕΣ δεν έχουμε συνδικαλιστική δράση, ωστόσο θα συμπαραταχθούμε με όλες τις συνδικαλιστικές συσπειρώσεις στα αιτήματα που είναι κοινά με τα δικά μας», δήλωσε σε δημοσιογράφους μετά το πέρας της συνάντησης, σχετικά με τις κινητοποιήσεις των αγροτών σε όλη τη χώρα, ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, κ. Τζανέτος Καραμίχας.
Δείτε εδώ σχετικές δηλώσεις του προέδρου της ΠΑΣΕΓΕΣ στους δημοσιογράφους
http://www.paseges.gr/el/webtv/Dhlwseis-Karamiha-sta-grafeia-ths-DHMAR
Ακολουθεί σχετικό ενημερωτικό σημείωμα της ΠΑΣΕΓΕΣ που δόθηκε στον Φώτη Κουβέλη
ΠΑΣΕΓΕΣ
28.01.2013
Πρόσφατες δυσμενείς εξελίξεις στον αγροτικό τομέα
1. Σις διατάξεις του νόμου 4093/2012 για το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016, περιλαμβάνονται δημοσιονομικά μέτρα και περικοπές που επιβαρύνουν σημαντικά τους αγρότες, όπως φαίνεται στα στοιχεία του πίνακα που ακολουθεί.
Περικοπές δαπανών αγροτών
(σε εκατ. €)
Πηγή : Νόμος 4093/2012 (12.11.2012)
Κατηγορία |
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2013-2016
|
Κατάργηση δώρων στις κύριες συντάξεις ΟΓΑ |
673
|
15
|
14
|
14
|
717
|
Αύξηση εισφ. υγειον. περίθαλ. ασφαλ. ΟΓΑ |
90
|
0
|
0
|
0
|
90
|
Μείωση ειδικών προγραμμάτων γεωργίας |
25
|
0
|
0
|
0
|
25
|
Μείωση των επιστροφών ΦΠΑ στους αγρότες |
152
|
0
|
0
|
0
|
152
|
Μείωση επιδότησης του ΕΦΚ πετρελαίου |
130
|
0
|
0
|
0
|
130
|
Συνολικά |
1.070
|
15
|
14
|
14
|
1.114
|
Η συνολική επιβάρυνση των αγροτών, από τις περικοπές αυτές, για το έτος 2013 ανέρχεται σε 1.070 εκατ. ευρώ.
2. Στον προηγούμενο νόμο 4093/2012 περιλαμβάνεται διάταξη, σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται έκτακτη ειδική εισφορά, από 25 έως 30% στους επαγγελματίες αγρότες, αναφερόμενη στα συνολικά ακαθάριστα έσοδά τους από τη λειτουργία φωτοβολταϊκών σταθμών. Παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ, έτσι ώστε η εισφορά αυτή να αναφέρεται στα καθαρά έσοδα που προκύπτουν από την πώληση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, δεν κατέστη δυνατή η τροποποίηση της διάταξης αυτής. Η ετήσια πάντως επιβάρυνση που προκύπτει από την έκτακτη αυτή εισφορά, εκτιμάται συνολικά στο ύψος των 45 εκατ. ευρώ περίπου.
3. Με τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νόμο 4110/2013 (άρθρο 1), αυξάνεται σημαντικά η φορολογία των αγροτών στο εισόδημά τους. Ειδικότερα το 2013, τα εισοδήματα των αγροτών θα φορολογηθούν με την κλίμακα των μισθωτών (για κλιμάκιο εισοδήματος μέχρι 25.000 ευρώ επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής της τάξεως του 22%) ενώ από το 2014 θα ισχύσει ενιαίος φορολογικός συντελεστής, της τάξεως του 13%, στα εισοδήματα των αγροτών. Σύμφωνα πάντως με ορισμένες εκτιμήσεις ο επιπλέον φόρος στους αγρότες για το έτος 2013, σε σχέση με το υφιστάμενο επίπεδο, εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο ύψος 145 εκατ. ευρώ περίπου.
4. Με σχετική ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νόμο 4110/2013 (άρθρο 9, παρ. 5) καταργείται η απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων που αφορούν στις συναλλαγές μεταξύ των μελών τους. Σύμφωνα με τη ρύθμιση αυτή, αλλά και σύμφωνα με την προβλεπόμενη αύξηση του συντελεστή φορολογίας του εισοδήματος των αγροτικών συνεταιρισμών, από 20% σε 26%, εκτιμάται ότι θα προκύψει επιπλέον φορολογική επιβάρυνση σε βάρος τους της τάξεως των 107 εκατ. ευρώ περίπου.
5. Επιβλήθηκε και νέα αύξηση στο αγροτικό τιμολόγιο της ΔΕΗ, της τάξεως του 12,7% εντός του 2013. Σωρευτικά, στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, η συνολική αύξηση του αγροτικού τιμολογίου της ΔΕΗ υπερβαίνει το επίπεδο του 30% και πλέον. Εκτιμάται ότι η επιπλέον επιβάρυνση, σε απόλυτο μέγεθος, αντιστοιχεί το 2013, σε πρόσθετη δαπάνη, η οποία υπερβαίνει το επίπεδο των 40 εκατ. ευρώ ετησίως.
6. Με την επικείμενη επιβολή φόρου ακίνητης περιουσίας στα αγροτεμάχια, εκτιμάται, σύμφωνα με ορισμένες διαρροές, ότι το ύψος της επιβάρυνσης αυτής θα ανέλθει στο επίπεδο των 500 εκατ. ευρώ περίπου.
Συγκεντρωτικά, οι ως άνω εκτιμώμενες επιπλέον επιβαρύνσεις αναμένεται να ανέλθουν στο επίπεδο των 1.900 εκατ. ευρώ περίπου, μέγεθος που εξανεμίζει το σύνολο σχεδόν των άμεσων ενισχύσεων των αγροτών, που εισπράττει η χώρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Β. Επισημαίνεται ότι ο νόμος 4015/2011 για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς όχι μόνο δεν επέλυσε συγκεκριμένα προβλήματα του συνεταιριστικού κινήματος αλλά δεδομένου ότι είναι ανεφάρμοστος και μη υλοποιήσιμος έχει εγκλωβίσει τις συνεταιριστικές οργανώσεις που δεν μπορούν να προχωρήσουν σε μετατροπές και συγχωνεύσεις. Μάλιστα, οι συνεχείς αναβολές κατάθεσης των αναγκαίων τροποποιήσεών του όπως αυτές αναφέρονται στο πόρισμα της επιτροπής, που συνέστησε ο ίδιος ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, έχουν ως συνέπεια την αποδιοργάνωση και διάλυση των συνεταιριστικών οργανώσεων της χώρας. Εύλογα συνεπώς διερωτάται το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΑΣΕΓΕΣ εάν υπάρχει ανικανότητα ή σκοπιμότητα.
Γ. Επιτείνεται η αποεπένδυση και εντείνεται η υποχρηματοδότηση του αγροτικού τομέα. Ειδικότερα, όσον αφορά στις επενδύσεις, αν και βρισκόμαστε προς το τέλος του Προγράμματος Ανάπτυξης 2007-2013, η απορρόφηση της δημόσιας δαπάνης παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικά, στα σχέδια βελτίωσης που θα μπορούσαν να δώσουν μία ώθηση στην πρωτογενή παραγωγή για την τρέχουσα περίοδο η απορρόφηση παραμένει μηδενική. Το εμφανιζόμενο ποσοστό απορρόφησης (20%) αναφέρεται σε ανειλημμένες υποχρεώσεις της προηγούμενης περιόδου 2000-2006. Εξάλλου μηδενική σχεδόν παραμένει η απορρόφηση της δημόσιας δαπάνης του προγράμματος στις επενδύσεις για τη μεταποίηση και εμπορία αγροτικών προϊόντων, καθώς επίσης και η απορρόφηση στα δύο σημαντικά ποιοτικά μέτρα του προγράμματος, όπως είναι το σύστημα για την ποιότητα τροφίμων (μέτρο 132) και οι δραστηριότητες για την προβολή και την προώθηση των αγροτικών προϊόντων (μέτρο 133).