Προτάσεις ΕΑΣ Ιεράπετρας για δίκαιη φορολόγηση αγροτών

 04/06/2013

Και ενώ το «τοπίο» στη φορολόγηση αγροτικού εισοδήματος διαμορφώνεται δραματικό, η ΕΑΣ προτείνει σειρά μέτρων.

Δραματικό διαμορφώνεται το «τοπίο» στη φορολόγηση του αγροτικού εισοδήματος, καθώς ευνοούνται οι πολύ μεγάλες γεωργικές εκμεταλλεύσεις, έναντι των πολύ μικρών και των μικρών, που ασφυκτιούν υπό τα νέα μέτρα, σύμφωνα με τη διοίκηση της Ένωσης Ιεράπετρας.

Η Ένωση Ιεράπετρας μάλιστα, διά του αρμοδίου επί των οικονομικών θεμάτων μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου Νίκου Δασκαλάκη, προτείνει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για τη δίκαιη φορολόγηση των αγροτικών εισοδημάτων.

Πιο συγκεκριμένα, η συνεταιριστική οργάνωση επικαλείται τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και τονίζει:

«1) Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ (ήδη από το 2011), κατόπιν επεξεργασίας τους, το καθαρό γεωργικό εισόδημα χωρίς τις επιδοτήσεις φαίνεται πως μάλλον υπερφορολογείται (46% κατά μέσο όρο), και με 10% κ.μ.ο. από το πρώτο ευρώ, εάν προστεθούν οι επιδοτήσεις. Η υπερφορολόγηση αυτή πρέπει να οφείλεται αφενός στη χρέωση ετεροαπασχολούμενων με μεγάλο αριθμό από τεκμαρτά ημερομίσθια που δεν έχουν πραγματοποιήσει και αφετέρου στο ότι οι περιφερειακές Δ/σεις Γεωργίας δεν έχουν αυξήσει αρκετά το κόστος ως προς τις εισροές κλπ. δαπάνες, όπως τη νέα σημαντική υποχρεωτική εισφορά υπέρ «ΕΛΓΑ», που δεν έχει υπολογισθεί καθόλου.

2) Οι γεωργικές εκμεταλλεύσεις που έχουν φοροδοτική ικανότητα μπορούν εύκολα να εντοπισθούν και από τα αποτελέσματα των υφιστάμενων διαδικασιών φορολόγησης (Ν. 2238/1994).

3) Λόγω αδυναμίας προσδιορισμού των αποσβέσεων του φυτικού, του ζωικού και του παγίου κεφαλαίου με την μη προσαρμόσιμη στις Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις επιχειρούμενη τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων, οι αποσβέσεις θα αποτελέσουν μέρος του φορολογητέου καθαρού γεωργικού εισοδήματος, αντί το ποσοστό αυτό του κόστους να αφαιρείται ως έξοδο.

Επίσης η φορολόγηση με 13% του καθαρού γεωργικού εισοδήματος (όχι του κέρδους) από το πρώτο μάλιστα ευρώ, τη στιγμή που η μεγάλη πλειοψηφία των γεωργικών εκμεταλλεύσεων έχει καθαρό γεωργικό εισόδημα που αποτελείται κατά 80% και πλέον από τεκμαρτά ημερομίσθια, είναι και αυτό το ίδιο άδικό, αντισυνταγματικό (λόγω εξόφθαλμα άνισης μεταχείρισης των αγροτών σε σχέση με τους ευνοούμενους από τον ίδιο νόμο), αντιεπιστημονικό και πανευρωπαϊκά πρωτόγνωρο. Όπως πρωτόγνωρη και αντιεπιστημονική είναι και η απένταξη των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων από τις Γεωργικές Επιχειρήσεις και η ένταξή τους στα Ελευθέρια Επαγγέλματα! Οι δε πολύ μεγάλες Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις που έχουν κέρδη και ελάχιστα (σχεδόν αποκλειστικά διαχειριστικά) τεκμαρτά ημερομίσθια, με τη μεθόδευση αυτή θα αποφεύγουν το 26% φορολόγησής τους ως προς τα κέρδη και θα πληρώνουν αντ’ αυτού μόνον 13%!»

«Η γεωργία δεν αντιμετωπίζεται ως παραγωγικός κλάδος!»

Στην ανακοίνωση της η Ένωση Ιεράπετρας επισημαίνει ακόμα:

«4) Με τη συγκεκριμένη μη προσαρμόσιμη στη γεωργία, μέθοδο τήρησης βιβλίων εσόδων-εξόδων, που θέλει να θεσμοθετήσει το Υπ. Οικονομικών, η γεωργία δεν αντιμετωπίζεται ως παραγωγικός κλάδος, ενώ θα έπρεπε να λαμβάνεται υπ’ όψη για το λόγο αυτό αφενός η αναπτυξιακή του, πάνω απ’ όλα διάσταση και αφετέρου να μην αγνοούνται οι άμεσες επιπτώσεις στο ισοζύγιο πληρωμών με αμεσότερη απ’ όλες εκείνη  των κτηνοτροφικών προϊόντων, αφού ο οριακός κλάδος της πτήνο-κτηνοτροφίας είναι αυτός που θίγεται καίρια.

5) Ούτε η εν γένει παραλλακτικότητα στο μέγεθος της παραγωγής με τους περίεργους, πολύ συχνά κύκλους των καλλιεργητικών περιόδων αντιμετωπίζεται με την μεθόδευση του Υπ. Οικονομικών. Αντίθετα, θα οδηγήσει σε λάθος αποφάσεις συγκομιδής τους παραγωγούς με εποχιακή δραστηριότητα κοντά στην αλλαγή του έτους.

6) Με τη μέθοδο αυτή τήρησης βιβλίων εσόδων-εξόδων το φορολογητέο κατ’ έτος γεωργικό εισόδημα δεν κατανέμεται στα μέλη της οικογένειας, ή στα μέλη των ομαδικών γεωργικών εκμεταλλεύσεων ανάλογα με τις εισροές/εισφορές σε εργασία και σε μέσα παραγωγής.

7) Εφόσον το Γεωργικό Οικογενειακό Εισόδημα φορολογείται, δεν νοείται να ξαναφορολογηθεί η κατοχή συντελεστών παραγωγής που δημιουργούν το εισόδημα (έδαφος, γεωργοκτηνοτροφικές αποθήκες, κλπ).

8)  Η ήδη, χωρίς προηγούμενο, αποεπένδυση στην ελληνική γεωργία θα επιδεινωθεί, λόγω της φορολόγησης των αποσβέσεων!!!
9) Η φοροαποφυγή των ετεροεπαγγελματιών/«αγροτών» που θα συνεχίσουν και στο μέλλον να διακινούν την παραγωγή τους χωρίς παραστατικά, (τα οποία και δεν δικαιούνται), δημιουργεί σωρεία προβλημάτων που συνεπάγονται σοβαρές επιπτώσεις στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.

10) Απορίας άξια είναι και η στάση του εκπροσώπου της Commission στην τρόικα, αφού η οσημέραι θεσμοθετούμενη μεθόδευση φορολόγησης του καθαρού γεωργικού εισοδήματος (που με τον τρόπο που υπολογίζεται ούτε καθαρό είναι), δεν είναι σύμφωνη με τα Ευρωπαϊκά επιστημονικά καθιερωμένα, αλλά ούτε και με το υφ’ ας συνθήκας κατά κόρον διακηρυχθέν από την Ε.Ε. «Food Security» συνάδει.»

Προτάσεις
Η Ένωση Ιεράπετρας προτείνει:

Α)  O εντοπισμός των με φοροδοτική ικανότητα Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, που πιθανόν να χρειασθεί να ανατεθεί σε μελετητή.

Β)   Η διαφοροποίηση της μεθόδευσης φορολόγησης των Γ.Ε., ανάλογα με την φοροδοτική τους ικανότητα.

α) Για τις μικρής φοροδοτικής ικανότητας Γ.Ε. να συνεχισθεί το υφιστάμενο καθεστώς του νόμου 2238/1994.

β) Οι πολύ μεγάλης φοροδοτικής ικανότητας Γ.Ε. να τηρούν βιβλία 3ης κατηγορίας με τακτικούς ελέγχους.

Γ) Στην παραπάνω β) ειδική  κατηγορία Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων (Γ.Ε.), να δοθεί ή δυνατότητα επιλογής φορολόγησής τους με τη χρήση βιβλίων εσόδων-εξόδων, τα οποία όμως θα τηρούνται σε Κέντρα Διαχείρισης Εκμεταλλεύσεων, η λειτουργία των οποίων μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το επόμενο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Τα Κέντρα αυτά πρέπει να στελεχωθούν με εξειδικευμένο προσωπικό (ώστε να γίνεται ορθά η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των εκμεταλλεύσεων, ο υπολογισμός των αποσβέσεων  κ.ο.κ.), και τα οποία θα μπορούν ταυτόχρονα να δίνουν και οδηγίες οργάνωσης και διαχείρισης (management) στους αρχηγούς των εκμεταλλεύσεων, όπως συμβαίνει σε πολλές από τις χώρες της Ε.Ε.

Δ) Τα όποια έσοδα από τη φορολόγηση του γεωργικού εισοδήματος να αιματοδοτούν την ίδια τη γεωργία με προτεραιότητα στη βελτίωση της άθλιας εγγείου διαρθρώσεώς της, για να μπορούμε να ευελπιστούμε κάποτε σε ανταγωνιστική γεωργία με ουσιαστική φοροδοτική ικανότητα».
Πηγή: www.agronews.gr