Στη θέσπιση Εθνικού Σχεδίου Δράσης
με στόχο την εφαρμογή της Οδηγίας 2009/128/ΕΚ και την προστασία
του ανθρώπου και του περιβάλλοντος, προχώρησαν τα συναρμόδια υπουργεία
Αγροτικής Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Υγείας. Στο σχέδιο γίνεται μεταξύ
άλλων, αναφορά στη διαχείριση των φυτοφαρμάκων, την ενημέρωση του ευρύ
κοινού γι’ αυτά, καθώς επίσης και στους φορείς που μπορούν να
καταρτίσουν τους εκπαιδευτές ορθολογικής χρήσης των γεωργικών φαρμάκων.
Πιο αναλυτικά στο Άρθρο 4 με τίτλο: «Φορείς κατάρτισης εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων» αναφέρονται τα εξής:1. Η κατάρτιση των εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων διενεργείται από:
α) Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και
β) Δημόσιους φορείς ή εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, στην
αρμοδιότητα των οποίων είναι θέματα που εμπίπτουν σε ένα ή περισσότερα από τα περιεχόμενα
κατάρτισης του Παραρτήματος Β του ν. 4036/2012 (Α΄8), όπως κάθε φορά ισχύει.
2. Οι φορείς κατάρτισης εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων της παραγράφου 1,
καταχωρίζονται στο μητρώο της περίπτωσης α) της παραγράφου 3 του άρθρου 3. Οι φορείς δύνανται να
παρέχουν το πρόγραμμα κατάρτισης εκπαιδευτών στο σύνολο των θεμάτων του Παραρτήματος Β του ν. 4036/2012 (Α΄8), όπως κάθε φορά ισχύει, ή σε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω κεφάλαια του ιδίου ως άνω Παραρτήματος Β:
Ι. Γενική κατάρτιση, το οποίο αφορά τις παραγράφους α), β) και μ).
ΙΙ. Κίνδυνοι των γεωργικών φαρμάκων, το οποίο αφορά τις παραγράφους γ), στ), ζ), ι) και λ).
ΙΙΙ. Ολοκληρωμένη φυτοπροστασία, το οποίο αφορά τις παραγράφους δ), ε) και κ).
ΙV. Εξοπλισμός εφαρμογής, το οποίο αφορά τις παραγράφους η) και θ).
3. Για την καταχώρισή τους στο μητρώο οι φορείς κατάρτισης εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων πρέπει να είναι διαπιστευμένοι ή πιστοποιημένοι για το σκοπό αυτό, καθώς και να: α) διαθέτουν εκπαιδευτές εκπαιδευτών ή να συνεργάζονται με εκπαιδευτές εκπαιδευτών άλλων φορέων ή
εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι οποίοι έχουν πολύχρονη αποδεδειγμένη εμπειρία σε ένα ή περισσότερα
από τα περιεχόμενα κατάρτισης του Παραρτήματος Β του ν. 4036/2012 (Α΄8), όπως κάθε φορά ισχύει,
β) διαθέτουν την απαραίτητη κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή για την παροχή κατάρτισης σε ένα ή
περισσότερα από τα κεφάλαια κατάρτισης της παραγράφου 2,
ΑΔΑ: ΒΛΩ9Β-ΠΟΓ
Ενημέρωση του κοινού για τα γεωργικά φάρμακα
Στο Άρθρο 17 υπάρχει πρόβλεψη για ενημερωτικές δράσεις του κοινού σχετικά με τα φυτοφάρμακα.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι:
Η ενημέρωση του κοινού για τα γεωργικά φάρμακα αφορά ιδίως:
α) τα οφέλη από την ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων στην παραγωγή ασφαλών τροφίμων,
β) τους κινδύνους που σχετίζονται με τη χρήση των γεωργικών φαρμάκων για τον άνθρωπο και τα μέτρα
προστασίας ευαίσθητων ομάδων από μη επαγγελματική ή ηθελημένη έκθεση σε γεωργικά φάρμακα,
γ) τους κινδύνους που σχετίζονται με τη χρήση των γεωργικών φαρμάκων για το περιβάλλον, τους υπόγειους
και επιφανειακούς υδατικούς πόρους, τους οργανισμούς μη στόχους (π.χ. πουλιά, ωφέλιμα έντομα,
υδρόβιους οργανισμούς), τη χλωρίδα και την πανίδα των αγροσυστημάτων,
δ) την αναγνώριση των πηγών ρύπανσης από τη χρήση γεωργικών φαρμάκων και τα μέτρα πρόληψης αυτών,
ε) τις πρώτες βοήθειες σε περιπτώσεις έκθεσης σε γεωργικά φάρμακα από ατύχημα ή από επαγγελματική
έκθεση, και
στ) την παρουσίαση των δυνατοτήτων εφαρμογής βιολογικής γεωργίας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση
Βιολογικής Γεωργίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Διαχείριση συσκευασιών
Παράλληλα στο Άρθρο 29 γίνεται αναφορά στη «Διαχείριση των κενών συσκευασιών γεωργικών φαρμάκων».
1. Η διαχείριση των αποβλήτων συσκευασιών που προκύπτουν μετά τη χρήση του περιεχομένου τους και
εμπεριέχουν κατάλοιπα αυτού (κωδικός ΕΚΑ 15 01 10*), πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του
ν.2939/2001 (Α΄179), όπως ισχύει.
Για την αποτελεσματική διαχείριση των εν λόγω αποβλήτων συσκευασιών κατ’ ελάχιστο απαιτείται:
Α) Το πλύσιμο των αποβλήτων συσκευασιών από τον επαγγελματία χρήστη, αμέσως μετά τη χρήστη τους
και το άδειασμα του περιεχομένου τους (τριπλό ξέπλυμα με το χέρι ή μηχανικός καθαρισμός υπό πίεση
και άδειασμα των απόνερων πλυσίματος εντός του ψεκαστικού βυτίου)
Β) Η οργάνωση διακριτής συλλογής έναντι των λοιπών αποβλήτων συσκευασίας, σε κάδους συλλογής, οι
οποίοι να βρίσκονται κατά το μέτρο του δυνατού πλησιέστερα στα σημεία χρήσης των γεωργικών
φαρμάκων και του αδειάσματος του περιεχομένου τους και
Γ) Η περαιτέρω συλλογή και μεταφορά τους σε κατάλληλα αδειοδοτημένες επιχειρήσεις για την
επεξεργασία τους με σκοπό ανάκτηση υλικών ή ενέργειας. Σε περίπτωση ανακύκλωσης πρέπει να ληφθεί
πρόνοια για τις επιτρεπόμενες χρήσεις του ανακυκλωμένου υλικού συσκευασίας, με σκοπό τη
διασφάλιση της δημόσιας υγείας, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.
Η οργάνωση της διαχείρισης των αποβλήτων συσκευασίας με τις παραπάνω απαιτήσεις πραγματοποιείται
από σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του ν.2939/2001
(Α΄179), όπως ισχύει.
2. Η διαχείριση των αποβλήτων συσκευασιών που δεν έρχονται σε επαφή με το γεωργικό φάρμακο
(δευτερογενείς, τριτογενείς συσκευασίες), οι οποίες δεν έχουν ρυπανθεί από το γεωργικό φάρμακο (λόγω
ατυχήματος ή διαρροής), γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2939/2001 (Α΄179), όπως ισχύει, δεν
απαιτείται ειδική διαχείριση αυτών και μπορούν να συλλεχθούν από κοινού με τις λοιπές συσκευασίες στα
πλαίσια λειτουργίας εγκεκριμένων συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης.
3. Για την ανάκτηση – ανακύκλωση των αποβλήτων συσκευασιών γεωργικών φαρμάκων, ισχύουν οι
προβλεπόμενοι στόχοι στην Κ.Υ.Α. 9268/469/2007 (Β΄286) “Τροποποίηση των ποσοτικών στόχων για την
ανάκτηση και ανακύκλωση των αποβλήτων των συσκευασιών σύμφωνα με το άρθρο 10 (παρ. Α1, τελευταίο
εδάφιο) του ν. 2939/2001 (A΄ 179), καθώς και άλλων διατάξεων του νόμου αυτού, σε συμμόρφωση με τις
διατάξεις της οδηγίας 2004/12/ΕΚ «για την τροποποίηση της οδηγίας 94/62/ΕΚ για τις συσκευασίες και τα
απορρίμματα συσκευασίας», του Συμβουλίου της 11ης Φεβρουαρίου 2004”, όπως εκάστοτε ισχύει.
πηγη: www.paseges.gr