Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΑΣΕΓΕΣ λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο και τις προβλέψεις του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου με τίτλο «Ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων και άλλες διατάξεις» επισημαίνει τα ακόλουθα κατά τη διαδικασία της συμμετοχής της ως κοινωνικού εταίρου στην πραγματοποιούμενη διαβούλευση στην επιτροπή οικονομικών της Βουλής
- Κατά πρώτον αναγνωρίζεται ότι σε συγκεκριμένα σημεία (πχ. φορολογία αγροτικών κτισμάτων –κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων-αγροτικών αποθηκών κλπ) οι προβλέψεις του παρόντος νομοσχεδίου σε σχέση με όσα είχαν δημοσιοποιηθεί κατά το τελευταίο εννεάμηνο είναι σαφώς βελτιωμένες και αίρουν την σχεδιαζόμενη αδικία σε βάρος αγροτών και κτηνοτρόφων.
2 . Η ΠΑΣΕΓΕΣ διαφωνεί κάθετα επί της αρχής του νομοσχεδίου έχοντας επισημάνει επανειλημμένα έγκαιρα και έγκυρα ότι δεν είναι δυνατόν και είναι παντελώς άδικο και παράλογο, να φορολογούνται οι συντελεστές παραγωγής
(αγροτεμάχια), αντί της δίκαιης και αποδεκτής φορολόγησης των
εισοδημάτων που προκύπτουν από την καλλιέργειά
τους. Με την
λογική του συγκεκριμένου νομοσχεδίου θα έπρεπε να φορολογούνται και οι
συντελεστές παραγωγής π.χ. τα μηχανήματα και ο εξοπλισμός παραγωγής των
μεταποιητικών επιχειρήσεων της χώρας μας .
Πρέπει στο σημείο αυτό να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι:
· Η γεωργία είναι εκτεθειμένη περισσότερο από κάθε άλλη
παραγωγική και οικονομική δραστηριότητα στο διεθνή ανταγωνισμό με βάση
τις συμφωνίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ). Άλλωστε και οι
άμεσες εισοδηματικές ενισχύσεις από πλευράς Ε.Ε., αναγνωρίζουν τις
αρνητικές επιπτώσεις που υφίσταται η ευρωπαϊκή και η ελληνική γεωργία
από τον ανταγωνισμό και δίδονται ως απώλεια εισοδήματος από τους
παραπάνω λόγους.
· Η γεωργική παραγωγή είναι εκτεθειμένη στους κινδύνους των
φυσικών καταστροφών και στις κλιματικές αλλαγές, που σε αυτή την
περίπτωση οι μηχανισμοί προστασίας (ΕΛΓΑ, ΠΣΕΑ), μόνο ένα μέρος των
ζημιών καλύπτουν.
· Το αγροτικό εισόδημα, υπολείπεται κατά 40% περίπου του μέσου μισθού στην οικονομία.
3. Δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα ο ισχυρισμός
κάποιων ότι τα αγροτεμάχια θα επιβαρυνθούν με ένα (1) ευρώ το στρέμμα
.Η αλήθεια είναι ότι θα επιβαρυνθούν με το γινόμενο συγκεκριμένων
συντελεστών όπως α. θέσης β. χρήσης γ. άρδευσης δ. απαλλοτρίωσης και ε.
συντελεστή ύπαρξης κατοικίας, έτσι ώστε η τελική επιβάρυνση κατά
περίπτωση να είναι σημαντικά αυξημένη.
Π.χ. 50 αρδευόμενα στρέμματα μονοετούς αροτραίας καλλιέργειας ή
πολυετούς δενδροκαλλιέργειας με συντελεστή θέσης 1,5 , με συντελεστή
χρήσης 2, με συντελεστή άρδευσης 1,1,με συντελεστή απαλλοτρίωσης 0,75
και ύπαρξη κατοικίας 160 τ.μ. πρέπει να καταβάλλει συνολικό φόρο 3,475
ευρώ ανά στρέμμα, ενώ στη δυσμενέστερη περίπτωση 10 αρδευόμενα στρέμματα
μονοετούς αροτριαίας καλλιέργειας ή πολυετούς δενδροκαλλιέργειας με
συνελεστή θέσης 3 με συντελεστή χρήσης 2, με συντελεστή άρδευσης 1,1,με
συντελεστή απαλλοτρίωσης 0,75 και ύπαρξη κατοικίας 160 τ.μ. πρέπει να
καταβάλλει συνολικό φόρο 24,75 ευρώ ανά στρέμμα.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ύπαρξη κατοικίας πάνω από 150 τ.μ. ή η ύπαρξη
κύριας κατοικίας 120 τ.μ. με παράλληλα εμπράγματα δικαιώματα σε
δευτερεύουσα πατρογονική κατοικία, επιβαρύνει το φόρο με το συντελεστή 5
πρέπει να ληφθεί υπόψη η αδικία που προκύπτει και να προβλεφθεί
ευνοϊκότερη ρύθμιση. Επίσης είναι παντελώς άδικο κτηνοτροφικές
εγκαταστάσεις μεγάλης καλυμμένης επιφάνειας όπως συμβαίνει στην
πτηνοτροφία την γαλακτο -παραγωγό αγελαδοτροφία και την κρεοπαραγωγό
βοοτροφία να έχουν την ίδια αντικειμενική αξία ανά τ.μ. όπως οι
κατοικίες στην ίδια περιοχή, διότι έτσι ότι δεν καταβάλλουν ως κύριο
φόρο το επιβαρύνονται ως συμπληρωματικό φόρο λόγω υπέρβασης του ορίου
των 300.000 ευρώ.
4. Επίσης είναι άδικο η ίδια καλλιέργεια με το ίδιο
κόστος παραγωγής και την ίδια ακαθάριστη πρόσοδο να επιβαρύνεται
διαφορετικά σύμφωνα με το δημοτικό διαμέρισμα και την περιοχή που
βρίσκεται η καλλιεργούμενη έκταση.
5. Κατά τη συζήτηση του νόμου 4093 /2012 στη Βουλή οι
εκπρόσωποι των κομμάτων της τριμερούς τότε κυβέρνησης είχαν αποδεχθεί
ότι στην επόμενη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία ( δηλαδή στην παρούσα)
θα προβλεπόταν :
α. αφορολόγητο όριο ακαθαρίστων εσόδων για μικροαγρότες ύψους 5.000
ευρώ με ταυτόχρονη απαλλαγή τους από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων
εσόδων –εξόδων και
β. μη υποχρέωση τήρησης βιβλίων εσόδων –εξόδων για ύψος αγροτικού
εισοδήματος μέχρι 20.000 ευρώ, για το οποίο όμως θα προσδιοριζόταν
καταβολή του αναλογούντος φόρου.
Αν ληφθεί υπόψη ότι σύμφωνα με τον συνημμένο πίνακα δικαιούχων
άμεσων ενισχύσεων ανά κλάση πληρωμών, το 75% περίπου των Ελλήνων αγροτών
(678.630 ) λαμβάνουν ετησίως άμεσες ενισχύσεις μέχρι του ποσού των
5.000 ευρώ, που είναι αποτελούν το 17% του συνόλου των άμεσων ενισχύσεων
που καταβάλλονται από την Ε.Ε. γίνεται απόλυτα κατανοητό, ότι δεν είναι
δυνατόν με βάση και τη δεδομένη γήρανση του αγροτικού πληθυσμού
μικροαγρότες σε απομακρυσμένες περιοχές της περιφέρειας της χώρας να
υποχρεώνονται αφενός στην τήρηση απλογραφικών βιβλίων του ν4093/2012 και
αφετέρου στην καταβολή αμοιβής λογιστή που θα απομειώσει ακόμη
περισσότερο το ήδη δραματικά χαμηλό εισόδημά τους.
Πρέπει εδώ να τονιστεί ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα οι
ισχυρισμοί ορισμένων , (στην προσπάθεια τους να στρέψουν τους κατοίκους
των αστικών περιοχών εναντίον αυτών των αγροτικών περιοχών ), ότι οι
αγρότες δεν καταβάλλουν φόρους και δεν συνεισφέρουν στα δημόσια έσοδα .
Η αλήθεια είναι ότι η φορολογική επιβάρυνση των ελλήνων αγροτών έχει
αυξηθεί τα τελευταία χρόνια από 181 εκατ. Ευρώ το 2009 σε 351 εκατ.
Ευρώ το 2012 (αύξηση κατά 93% σύμφωνα με στοιχεία του Μαϊου του 2013 της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής) .
Επίσης πρέπει να συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι το αγροτικό εισόδημα έχει
υποστεί μείωση που προσεγγίζει το 1,5 δις. Ευρώ τα τελευταία χρόνια εξ
αιτίας των παρακάτω λόγων (εκτός της ποσοτικής μείωσης της παραγωγής και
της μείωσης των τιμών πώλησης των αγροτικών προϊόντων)
· 152 εκατ. Ευρώ απομείωση της επιστροφής ΦΠΑ,
· 130 εκατ. Ευρώ απομείωση επιστροφής ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου,
· Κατάργηση απαλλαγής φόρου ΑΣΟ 107 εκατ. ευρώ
· Μείωση προγραμμάτων γεωργίας 25 εκατ. ευρώ
· 750 εκατ. Ευρώ απομείωση κύριων συντάξεων ΟΓΑ,
· 90 εκατ. Ευρώ αύξηση εισφορών ασφαλισμένων ΟΓΑ,
· Επιβάρυνση 40 εκατ. Ευρώ στο αγροτικό τιμολόγιο της ΔΕΗ,
· Επιβολή φόρου στους αγρότες (ν4110/2013) 145 εκατ. ευρώ
· Επιβολή ειδικής εισφοράς στα αγροτικά φωτοβολταϊκά 45 εκατ. ευρώ).
Γεννάται το ερώτημα αν οι συνεχείς
επισημάνσεις τόσον του κου Πρωθυπουργού όσον και άλλων κυβερνητικών
παραγόντων, ότι η επανεκκίνηση της οικονομίας θα προκύψει από τον
πρωτογενή τομέα εξυπηρετείται με όσα νομοθετούνται ή αντίθετα
επιτυγχάνεται η αύξηση της τάσης εγκατάλειψης των καλλιεργειών, όταν
εκτός των παραπάνω δυσμενών ρυθμίσεων διαπιστώνεται :μεγάλη άνοδος της
δαπάνης των ενοικίων για την καλλιέργεια των αγροτικών εκτάσεων,
εξαιρετικά μεγάλη αύξηση της δαπάνης για ενέργεια –προμήθεια ζωοτροφών
–λιπασμάτων –σπόρων φυτοφαρμάκων και άλλων εισροών.
Κατά συνέπεια καθίσταται απόλυτα αναγκαίο να ληφθούν αποφάσεις
α. για καθορισμό του ύψους του αφορολογήτου ορίου και
β, του ύψους ακαθαρίστου εισοδήματος κάτω από το οποίο δεν θα προκύπτει υποχρέωση τήρησης βιβλίων εσόδων –εξόδων
γ.Η πρόταση της ΠΑΣΕΓΕΣ είναι όσοι αγρότες εισέπραξαν μεσοσταθμικά τη
τελευταία τριετία μέχρι 2.000 ευρώ, να μην έχουν υποχρέωση τήρησης
βιβλίων εσόδων –εξόδων.
6.Δεδομένου ότι
α. από 1.1.2014 προβλέπεται υποχρεωτική τήρηση απλογραφικών βιβλίων
(εσόδων –εξόδων) με βάση τον ν 4093/2012 και καθολική μετάταξη όλων των
αγροτών από το ειδικό καθεστώς ν2859/2000 στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ του
ιδίου νόμου.
β. προβλέπεται
· συλλογή κάθε είδους δαπάνης με τα προβλεπόμενα παραστατικά που
ορίζει ο κώδικας φορολογικής απεικόνισης συναλλαγών με βάση τον
ν4093/2012
· υποβολή περιοδικής – εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ,
· δήλωση απόδοσης φόρου,
· υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών –προμηθευτών για συναλλαγές άνω των 300 ευρώ ανά πελάτη –προμηθευτή,
· υποχρέωση έκδοσης παραστατικών από τον αγρότη κατά την πώληση των προϊόντων του,
· υποβολή φορολογικής δήλωσης κατά τα πρότυπα όλων των
επιτηδευματιών , διεύρυνση της εργατικής νομοθεσίας και εφαρμογή της και
στον αγροτικό τομέα πέραν του εργοσήμου και σε διαδικασίες αναγγελιών
πρόσληψης-απόλυσης-πληρωμής δώρων-επιδομάτων κλπ,
· υποχρέωση σύνταξης απογραφής έναρξης εντός δύο μηνών από την
1.1.2014, όπου απογράφονται και αποτιμώνται αποθέματα υλικών , αποθέματα
προϊόντων, προϊόντα σε παραγωγή(ειρτημένη εσοδεία) συντελεστές
παραγωγής και επενδυτικά αγαθά της επιχείρησης.
προκύπτει αμείλικτο το δίλλημα εάν σε αυτές
τις σοβαρές αλλαγές στην συναλλακτική πρακτική υπάρχει η δυνατότητα
μικρών σε μέγεθος αγροτικών εκμεταλλεύσεων και βιοπαλαιστών αγροτών
–κτηνοτρόφων, να ανταποκριθούν στα προβλεπόμενα του νέου φορολογικού
περιβάλλοντος ή θα διαμορφωθεί άμεσος κίνδυνος εξόδου τους, από την
αγροτική παραγωγή με συνέπεια τη μείωση του αγροτικού ΑΕΠ και της
συνεισφοράς του στο εθνικό ΑΕΠ με επιπλέον δυσμενή συνέπεια την αύξηση
της ανεργίας, η οποία δεν καταγράφεται αφού οι ασφαλισμένοι του ΟΓΑ δεν
δικαιούνται κάρτας ανεργίας.
7. Επίσης δεδομένου από τους 760.000 δικαιούχους
ενιαίας ενίσχυσης μόνο 340.000 περίπου είναι κατά κύριο επάγγελμα
αγρότες, ενώ οι υπόλοιποι καταγράφονται ως ετεροεπαγγελματίες
δημιουργούνται προβλήματα όπως π.χ. στους υπαλλήλους του Δημοσίου με
αγροτικά εισοδήματα η ένταξή των οποίων στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ τους
προσδιορίζει την ιδιότητα του επιτηδευματία από την οποία απορρέουν οι
υποχρεώσεις που έχουν και οι άλλοι αγρότες με βάση τις διατάξεις του
ν4093/2012.
8. Με βάση τα παραπάνω όταν :
· δεν έχει υιοθετηθεί η πρόταση της ΠΑΣΕΓΕΣ για έκδοση
ηλεκτρονικού τιμολογίου για την πάταξη των ελληνοποιήσεων στα αγροτικά
και κτηνοτροφικά προϊόντα
· δεν έχει καταστεί δυνατόν να ελεγχθεί η διαφεύγουσα φορολογητέα ύλη-φοροδιαφυγή-φοροαποφυγή,
· δεν έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες για την επανεκκίνηση της ελληνικής βιομηχανίας λιπασμάτων ,
· την ενίσχυση της εγχώριας σποροπαραγωγής ,
· την παραγωγή εγχώριου του φυτωριακού υλικού,
· τη μείωση των συντελεστών κόστους παραγωγής και ιδιαίτερα της ενέργειας και των ζωοτροφών,
είναι δυνατόν βεβιασμένα να διαφοροποιείται δραματικά το φορολογικό πλαίσιο για τους αγρότες και κτηνοτρόφους ?
9.Eίναι επιτακτικά αναγκαίο να καθορισθούν με
σαφήνεια τόσο τα στοιχεία που θα καταχωρούνται ως έσοδα όσο και τα
στοιχεία που θα καταχωρούνται ως έξοδα στο βιβλίο εσόδων –εξόδων με
βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά απασχόλησης –εισροών –εκροών στις
αγροτικές εκμεταλλεύσεις
10. Η πρόταση της ΠΑΣΕΓΕΣ δεδομένων όλων αυτών είναι να προβλεφθεί στο παρόν νομοσχέδιο αναβολή της εφαρμογής για ένα επιπλέον έτος των διατάξεων του ν4093/2012 ,
ώστε να δοθεί η δυνατότητα αφενός μεν της προετοιμασίας του Υπουργείου
και του συστήματος μηχανογράφησης αυτού ,αφετέρου δε της πλήρους
ενημέρωσης των υπόχρεων αγροτών για τις νέες αλλαγές , ώστε η έναρξη και
υιοθέτηση των νέων φορολογικών διατάξεων να είναι ορθή και ασφαλής και
να επιτυγχάνει τον στόχο που τίθεται από πλευράς ΥΠΟΙΚ, σε ότι αφορά τα
δημόσια έσοδα.
Συν. 1 Πίνακας
Κατηγορία ενισχύσεων ανά κλάση πληρωμών (σύνολο άμεσων πληρωμών)
|
Οικονομικό έτος 2011
|
|||
Δικαιούχοι
|
Πληρωμές σε Ευρώ
|
|||
x 1 000
|
% του συνόλου
|
x 1 000
|
% του συνόλου
|
|
< 0 € |
0,11
|
0,0%
|
- 61
|
0,0%
|
≥ 0 και < 500 € |
236,50
|
26,0%
|
64 596
|
1,2%
|
≥ 500 και < 1 250 € |
187,35
|
20,6%
|
153 723
|
3,0%
|
≥ 1 250 και < 2 000 € |
94,69
|
10,4%
|
150 793
|
2,9%
|
≥ 2 000 και < 5 000 € |
160,09
|
17,6%
|
514 803
|
9,9%
|
≥ 5 000 και < 10 000 € |
99,54
|
10,9%
|
703 326
|
13,5%
|
≥ 10 000 και < 20 000 € |
71,41
|
7,9%
|
1 011 823
|
19,4%
|
≥ 20 000 και < 50 000 € |
47,15
|
5,2%
|
1 401 969
|
26,9%
|
≥ 50 000 και < 100 000 € |
9,11
|
1,0%
|
609 847
|
11,7%
|
≥ 100 000 και < 150 000 € |
1,83
|
0,2%
|
218 762
|
4,2%
|
≥ 150 000 και < 200 000 € |
0,66
|
0,1%
|
113 248
|
2,2%
|
≥ 200 000 και < 250 000 € |
0,32
|
0,0%
|
71 287
|
1,4%
|
≥250 000 και <300 000 € |
0,19
|
0,0%
|
50 725
|
1,0%
|
≥300 000 και <500 000 € |
0,19
|
0,0%
|
69 881
|
1,3%
|
≥ 500 000 € |
0,09
|
0,0%
|
74 980
|
1,4%
|
Σύνολο |
909,23
|
100,00%
|
5 209 702
|
100,00%
|
Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Γενική Διεύθυνση για την Ανάπτυξη της
Γεωργίας και της Υπαίθρου - AGRI, Έκθεση επί της κατανομής των αμέσων
ενισχύσεων στους παραγωγούς (οικονομικό έτος 2011), Μάρτιος 2013
|
πηγη: www.paseges.gr