Νέα εγκύκλιος για ευκολότερες πληρωμές σε Νέους Αγρότες

18/12/2013

Αν δεν επιτυγχάνεται ο στόχος αλλά το επίπεδο εισοδήματος για το οποίο ενισχύθηκε, δεν απαιτείται απόφαση τροποποίησης.Αλεξανδρής Πέτρος
Με διευκρινιστική εγκύκλιο σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης 2ης και 3ης δόσης για το πρόγραμμα Νέων Αγροτών, επιλύει μία σειρά από προβλήματα που προέκυψαν κατά τη διαδικασία των ελέγχων το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Αν δεν επιτυγχάνεται ο στόχος αλλά το επίπεδο εισοδήματος για το οποίο ενισχύθηκε, δεν απαιτείται απόφαση τροποποίησης.
Για παράδειγμα, εφόσον διαπιστώνεται μη υπαιτιότητα του δικαιούχου για μικρές έως 15% αποκλίσεις των εκτάσεων των αγροτεμαχίων που οφείλονται στην ψηφιοποίηση, η διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας πρέπει να αποδέχεται το αίτημα, εκδίδει απόφαση τροποποίησης και καταβάλλει τη 2η δόση στο δικαιούχο.
Αναλυτικά η διευκρινιστική εγκύκλιος του ΥπΑΑΤ αναφέρει:  Σε απάντηση σχετικών ερωτημάτων που αφορούν στη χορήγηση της 2ης ή/και 3ης δόσης της ενίσχυσης των δικαιούχων του Μέτρου 112 του ΠΑΑ 2007-2013 σας γνωρίζουμε τα παρακάτω:
Α. Για τους δικαιούχους της 1ης περιόδου (2009) του Μέτρου 112 του ΠΑΑ, κατά την οποία δεν υπήρχαν επιλαχόντες ισχύουν τα παρακάτω:
Στην περίπτωση υποβολής αιτήματος πληρωμής 2ης δόσης και εφόσον ο δικαιούχος δεν επιτυγχάνει το στόχο εισοδήματος που περιγράφεται στο Επιχειρηματικό Σχέδιο σε ποσοστό μεγαλύτερο του 5%, δύναται να υποβάλλει αίτημα τροποποίησης του Επιχειρηματικού Σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του Διοικητικού Ελέγχου του αιτήματος πληρωμής.

Ο Φορέας Εφαρμογής εφόσον διαπιστώσει μη υπαιτιότητα του δικαιούχου [π.χ. μικρές (έως 15%) αποκλίσεις των εκτάσεων των αγροτεμαχίων που οφείλονται στην ψηφιοποίηση), αποδέχεται το αίτημα, εκδίδει απόφαση τροποποίησης και καταβάλλει τη 2η δόση στο δικαιούχο.
Εφόσον προκύπτει υπαιτιότητα του δικαιούχου (π.χ. αδικαιολόγητες μεγαλύτερες του 15% αποκλίσεις στις εκτάσεις των αγροτεμαχίων, διαφορετικές καλλιέργειες από τις δηλωθείσες στην Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης ή/και τη Μελέτη κατάδειξης επίτευξης του στόχου του εισοδήματος, μη ύπαρξη ζωικού κεφαλαίου κτλ, που τεκμηριώνουν ψευδή ή ανακριβή δήλωση του δικαιούχου) η αίτηση του δικαιούχου για τροποποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου θα απορρίπτεται και θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις.
Στην περίπτωση υποβολής αιτήματος πληρωμής 2ης και 3ης δόσης ή 3ης δόσης δικαιούχου που δεν επιτυγχάνει το στόχο εισοδήματος που περιγράφεται στο Επιχειρηματικό Σχέδιο αλλά επιτυγχάνει το επίπεδο εισοδήματος για το οποίο ενισχύθηκε, δεν απαιτείται η έκδοση απόφασης τροποποίησης του επιχειρηματικού σχεδίου. Η Επιτροπή Επαλήθευσης – Πιστοποίησης θα αναγράφει στο πρακτικό ότι ο δικαιούχος δεν πέτυχε το στόχο εισοδήματος του επιχειρηματικού του σχεδίου αλλά πέτυχε το επίπεδο εισοδήματος για το οποίο ενισχύθηκε και συνεπώς κρίνεται δικαιούχος της 2ης και 3ης δόσης ή 3ης δόσης της ενίσχυσης.
Επίσης στην περίπτωση αιτήματος πληρωμής 2ης και 3ης δόσης ή 3ης δόσης δικαιούχου που δεν επιτυγχάνει το στόχο εισοδήματος του επιχειρηματικού σχεδίου με αποτέλεσμα να προκύπτει μείωση του ύψους της ενίσχυσης, αλλά επιτυγχάνει τους ελάχιστους υποχρεωτικούς στόχους του προγράμματος, θα εκδίδεται από τον φορέα εφαρμογής τροποποιητική απόφαση και εν συνεχεία θα καταβάλλεται ως τελική δόση ή θα ανακτάται ως αχρεωστήτως καταβληθείσα η διαφορά μεταξύ του νέου συνολικού ποσού ενίσχυσης και της ήδη καταβληθείσας ενίσχυσης.
Η Επιτροπή Επαλήθευσης – Πιστοποίησης θα αναγράφει στο Πρακτικό ότι ο δικαιούχος δεν πέτυχε το στόχο του εισοδήματος του επιχειρηματικού σχεδίου και το επίπεδο εισοδήματος για το οποίο ενισχύθηκε αλλά επειδή πέτυχε τους ελάχιστους υποχρεωτικούς στόχους του προγράμματος και έχει ενταχθεί σε περίοδο κατά την οποία δεν υπήρχαν επιλαχόντες, κρίνεται δικαιούχος με μείωση του συνολικού ποσού της ενίσχυσης από ………. σε ….…... και συνεπώς το ποσό της 2ης δόσης ή 2ης και 3ης δόσης διαμορφώνεται σε ……………… (θετικό ή αρνητικό).
Δεν απαιτείται τροποποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου στην περίπτωση μη επίτευξης του στόχου της πραγματοποίησης επενδύσεων άνω των 50.000 ευρώ, σύμφωνα και με την αρ. 4592/3-4-2012 διευκρινιστική εγκύκλιό μας (ΑΔΑ: B4ΩΕΒ-0ΗΟ). Οι επιτροπές Επαλήθευσης – Πιστοποίησης απλά διαπιστώνουν τη μη επίτευξη του στόχου και δεν προτείνουν την επιβολή κυρώσεων καθώς δεν υπήρξαν επιλαχόντες στη συγκεκριμένη περίοδο υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης. Οι φορείς εφαρμογής θεωρούν ότι δεν αθετήθηκαν οι συμβατικές υποχρεώσεις και προωθούν την πληρωμή του δικαιούχου χωρίς καμία άλλη διαδικασία. Η προαναφερόμενη διαδικασία ακολουθείται σε κάθε περίπτωση μη επίτευξης στόχου που αφορά μόνο στη βαθμολογία.

Β. Γενικότερα για τους δικαιούχους του Μέτρου 112 του ΠΑΑ, ισχύουν τα παρακάτω:
Τα αντίγραφα βιβλίων λογαριασμών υποβάλλονται για κάθε ημερολογιακό έτος χωριστά, από το έτος ένταξης και εφεξής, και ελέγχονται διοικητικά ως προς τη συμπλήρωσή τους με στοιχεία που προκύπτουν από παραστατικά και όχι βάσει δεικτών χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση των παραστατικών (αυτά ελέγχονται επιτόπια). Δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτει το εισόδημα (Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία) που προκύπτει από τους δείκτες με την ΑΠΑ που προκύπτει από το βιβλίο λογαριασμών.

Σύμφωνα με την αρ. 2213/18-2-2009 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 484/Β/2009), η υποχρέωση καταβολής εισφοράς υπέρ του ΓΕΩΤΕΕ αφορά στο συντάκτη του φακέλου πληρωμής που τον υπογράφει, πρέπει να υπάρχει, και είναι αδιάφορο αν θα την καταβάλλει ο ίδιος ή η εταιρεία στην οποία προσφέρει τις υπηρεσίες του.
Οι παράγραφοι 5 και 6 της αρ. 13389/21-9-2012 διευκρινιστικής εγκυκλίου όπως τροποποιήθηκαν με την αρ. 11194/25-5-2013 όμοιά της, καταργήθηκαν με την παράγραφο 4 της αρ. 16039/30-7-2013 όμοιά της. Το περιεχόμενο των προαναφερομένων παραγράφων, αναδιατυπώθηκε στις παραγράφους 1 έως 3 της αρ. 16039/30-7-2013 εγκυκλίου, οι οποίες ισχύουν.
Οι υφιστάμενοι δείκτες εισοδήματος και ανθρώπινης εργασίας του Κεφαλαίου 5 του Φακέλου Υποψηφιότητας- Οδηγού Συμπλήρωσης – Αξιολόγησης θα παραμείνουν ως έχουν στη διάρκεια της 4ης προγραμματικής περιόδου. Αιτήματα αλλαγής των δεικτών ή/και συμπλήρωσής τους θα ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό της νέας (5ης ) προγραμματικής περιόδου. Στις περιπτώσεις καλλιεργειών ή εκτροφών για τις οποίες δεν υπάρχουν δείκτες, οι φορείς εφαρμογής δύνανται να αποδεχθούν τη χρήση των δεικτών ομοειδών καλλιεργειών ή εκτροφών. Εφόσον δεν υπάρχουν ομοειδείς καλλιέργειες ή εκτροφές θα ζητείται αναλυτική – επιστημονική τεκμηρίωση των τιμών που παρατίθενται από τον ενδιαφερόμενο σύμφωνα με το κεφάλαιο 8 του φακέλου
Υποψηφιότητας- Οδηγού Συμπλήρωσης – Αξιολόγησης για τη συμπλήρωση των σχετικών στηλών Εισοδήματος και Ανθρώπινης Εργασίας. Εφόσον ο φορέας εφαρμογής αποδεχθεί για μια συγκεκριμένη καλλιέργεια ή εκτροφή τις προτεινόμενες από ένα δικαιούχο τιμές, αυτές ισχύουν για το σύνολο των δικαιούχων. Ο φορέας εφαρμογής δύναται, επίσης να ορίσει τιμές ΜΑΕ και εισοδήματος μιας καλλιέργειας ή εκτροφής (για την οποία δεν υπάρχουν δείκτες), αποδεχόμενος αναλυτική – επιστημονική τεκμηρίωση των Υπηρεσιών του ή/και των αρμοδίων Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ.
Κάθε περίπτωση αποδοχής και κάθε ορισμός δεικτών συνοδευόμενα από την αναλυτική τεκμηρίωσή τους κοινοποιούνται από τον Φορέα Εφαρμογής στην Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής ΠΑΑ Ανταγωνιστικότητα Μονάδα Β1.

Δεν είναι απαραίτητη η τροποποίηση του δείκτη αύξησης Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ) στο τεχνικό δελτίο του έργου κατά την τροποποίηση απόφασης έγκρισης πράξης. Η συμπλήρωση του σχετικού δείκτη θα πραγματοποιείται μετά την αποπληρωμή του δικαιούχου (καταβολή και της 3ης δόσης). Το ποσό που θα καταχωρείται στο δείκτη θα είναι η τελική διαφορά του εισοδήματος (ΑΠΑ) που επιτεύχθηκε στην ολοκλήρωση του επιχειρηματικού σχεδίου από το εισόδημα (ΑΠΑ) της υφιστάμενης κατά την υποβολή της αίτησης κατάστασης, βάσει των δεικτών εισοδήματος (ΑΠΑ) του Κεφαλαίου 5 του Φακέλου Υποψηφιότητας – Οδηγού Συμπλήρωσης - Αξιολόγησης.
Στην περίπτωση δικαιούχου που επιτυγχάνει το προβλεπόμενο στο ισχύον επιχειρηματικό σχέδιο μέγεθος απαιτήσεων σε εργασία της αρχικής κατεύθυνσης της γεωργικής εκμετάλλευσης και η αλλαγή της κατεύθυνσης προκαλείται από αύξηση του συνολικού μεγέθους απαιτήσεων σε εργασία η οποία αφορά αύξηση ή προσθήκη κλάδου παραγωγής / καλλιέργειας διαφορετικής κατεύθυνσης (σημείο α της παραγράφου 3 του άρθρου 24 της αρ. 704/2008 ΚΥΑ), είναι επιτρεπτή η αλλαγή κατεύθυνσης της γεωργικής εκμετάλλευσης. Η βαθμολογία και το ύψος της παρεχόμενης ενίσχυσης δεν μεταβάλλεται λόγω της τροποποίησης του προσανατολισμού της εκμετάλλευσης (π.χ. από φυτική σε μικτή) εφόσον η δέσμευση του δικαιούχου που αφορά στην αρχική κατεύθυνση της γεωργικής εκμετάλλευσης θα τηρηθεί στο σύνολό της κατά την ολοκλήρωση του επιχειρηματικού σχεδίου. Στην απόφαση τροποποίησης αιτιολογείται η διατήρηση της αρχικής βαθμολογίας και του ύψους ενίσχυσης σύμφωνα με τα προαναφερόμενα.
Άδειες Λειτουργίας πτηνοκτηνοτροφικών εγκαταστάσεων δικαιούχων του Μέτρου που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 3698/2008, ισχύουν και μετά την εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου 4056/2012 που αφορά στην άδεια εγκατάστασης. Επίσης σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 14 του Νόμου 4056/2012: «Άδειες λειτουργίας που έχουν εκδοθεί για ορισμένη χρονική διάρκεια, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι τη λήξη τους. Κατά τη διάρκεια της ισχύος τους εφαρμόζονται οι διατάξεις που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσής τους». Βάσει των ανωτέρω, στις περιπτώσεις δικαιούχων κατόχων Αδειών Λειτουργίας, το ερώτημα που αφορά στην άδεια εγκατάστασης στο πρακτικό διοικητικού ελέγχου (Έντυπο Λ1) θα συμπληρώνεται με θετική ένδειξη με την προσθήκη παρατήρησης ότι: «Ο δικαιούχος είναι κάτοχος άδειας λειτουργίας σε ισχύ». Οι φορείς επίβλεψης και εφαρμογής θα πρέπει να επισημαίνουν στους δικαιούχους του Μέτρου κατόχους αδειών λειτουργίας που έχουν εκδοθεί για ορισμένη χρονική διάρκεια, την υποχρέωσή τους να αποκτήσουν άδεια εγκατάστασης μέχρι τη λήξη της ισχύος της άδειας λειτουργίας.
Βρείτε εδώ ολόκληρη τη σχετική Διευκρινιστική εγκύκλιος για τη β και γ δόση Νέων Αγροτών.pdf







Πηγή: www.agronews.gr