28/01/2014
Η σύσταση τριμερούς επιτροπής για την όδευση του αγωγού ΤΑΡ (Trans Atlantic Pipeline), η οποία θα αποτελείται από εκπροσώπους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ) και στελέχη της κοινοπραξίας του αγωγού, αποφασίστηκε κατά τη διάρκεια σύσκεψης υπό τον υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη, τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου.Ο υπουργός Γιάννης Μανιάτης έκανε λόγο για συνάντηση που θεμελιώνει την αμοιβαία εμπιστοσύνη, έτσι ώστε να υλοποιηθεί το έργο με θετική προσέγγιση απ' όλες τις πλευρές. Στη συνέχεια, επισήμανε ότι τα ζητήματα ασφαλείας που τίθενται ενδιαφέρουν τόσο τις τοπικές κοινωνίες, αλλά πρώτα από όλα την Πολιτεία, η οποία και λαμβάνει τις αναγκαίες πρόνοιες για να τηρηθούν οι πιο αυστηροί κανονισμοί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. «Τηρούνται όλες οι προδιαγραφές, τόσο για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, όπως έχει γίνει και με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ», διαβεβαίωσε από τη δική του πλευρά, ο υφυπουργός ΠΕΚΑ, Μάκης Παπαγεωργίου.
Ωστόσο κάτοχοι κτημάτων από τα οποία θα περάσει ο αγωγός, καταγγέλλουν ότι για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο εκτέλεσης του εν λόγω έργου, θα λάβουν χαμηλότερες τιμές αποζημίωσης σε περίπτωση που δεν τα βρουν με την κατασκευάστρια εταιρεία.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό κατασκευής, ο διακρατικός αγωγός ΤΑΡ, πρόκειται να περάσει από περίπου 18.000 χωράφια, σε μία συνολική διαδρομή 543 χιλιομέτρων στη Βόρειο Ελλάδα. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της έκτασης αποτελείται από καλλιεργήσιμη γη.
Πρώτα θα καθοριστούν οι αποζημιώσεις των ιδιοκτητών και στη συνέχεια θα ξεκινήσουν οι επαφές σε προσωπικό επίπεδο με τον κάθε ιδιοκτήτη. Στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες κάνουν δεκτή την προσφορά, τότε η διαδικασία θα προχωρήσει κανονικά. Το πρόβλημα δημιουργείται εφόσον οι γεωργοί δεν δεχτούν την προσφορά της κατασκευάστριας εταιρείας και προχωρήσει η διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα είδη των αποζημιώσεων έχουν διαχωριστεί σε δύο και αφορούν στην περίοδο κατασκευής του αγωγού και της λειτουργίας του.
Σε ό,τι αφορά την περίοδο της κατασκευής (2016-2018), οι ιδιοκτήτες θα αποζημιωθούν για τη δουλειά διόδου και για το είδος της καλλιέργειάς τους. Για την περίοδο λειτουργίας του αγωγού, θα αποζημιωθούν προκειμένου να παραχωρήσουν μία ζώνη δουλείας μήκους 8 μέτρων(4 μέτρα από κάθε πλευρά του αγωγού).
Ο αγωγός θα είναι υπόγειος στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής των 543 χλμ. και θα διέρχεται σε βάθος 1 - 1,5 μέτρο κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, με αποτέλεσμα ο ιδιοκτήτης της έκτασης να μην μπορεί να καλλιεργήσει στο σημείο εκείνο βαθύριζα δέντρα.
Τέλος, σημειώνουμε ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα περνά από τους νομούς Εβρου, Κομοτηνής, Ξάνθης, Καβάλας, Δράμας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Πέλλας, Κοζάνης, Φλώρινας και Καστοριάς.
Πηγή: www.agronews.gr