14/09/2015
Σε µειωµένες κατά 50% επιστροφές φόρου το 2016 µεταφράζεται για τους παραγωγούς η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο που τίθεται σε ισχύ από 1η Οκτωβρίου 2015, ως απόρροια της συµφωνίας µε τους δανειστές.
Πρόκειται για το δεύτερο- µετά την αύξηση
της προκαταβολής φόρου εισοδήµατος- µέτρο άµεσης εφαρµογής για τους
επαγγελµατίες του χώρου που περιλαµβάνει το µνηµόνιο που ψηφίστηκε από
τη Βουλή και αποτυπώθηκε στο νόµο 4336/2015.
Όπως επισηµαίνεται σε διευκρινιστική εγκύκλιο της Γενικής Γραµµατείας ∆ηµοσίων Εσόδων που «υπενθυµίζει» τις σχετικές διατάξεις του νόµου, ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης που χρησιµοποιούν οι αγρότες για τις παραγωγικές τους δραστηριότητες αυξάνεται τον επόµενο µήνα από τα 66 ευρώ στο χιλιόλίτρο στα 200 ευρώ το χιλιόλίτρο. Ουσιαστικά δηλαδή τριπλασιάζεται, ενώ ακριβώς ένα χρόνο µετά εξισώνεται πλήρως µε εκείνον του πετρελαίου που χρησιµοποιούν όλοι οι υπόλοιποι ιδιώτες κι επαγγελµατίες. Γεγονός που σηµαίνει ότι καταργείται και η διαδικασία επιστροφής όπως την ξέρουµε.
Με ΕΦΚ 330 ευρώ το χιλιόλιτρο θα φουλάρουν τα μηχανήματα
Όχι µια ούτε δύο αλλά… τρεις φορές πάνω πηγαίνει ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης που χρησιµοποιούν οι αγρότες από την 1η Οκτωβρίου 2015. Η αύξηση αυτή, µάλιστα, είναι ένα ενδιάµεσο σκαλοπάτι για την πλήρη κατάργηση αυτής της «επιδότησης», όπως τη χαρακτηρίζουν και οι δανειστές, από 1ης Οκτωβρίου 2016.
Σε πρώτη φάση, η επίπτωση του µέτρου θα γίνει αισθητή στις τσέπες των αγροτών όχι από φέτος αλλά από την επόµενη χρονιά όταν και τα ποσά που θα πιστωθούν στους λογαριασµούς των δικαιούχων της επιστροφής θα είναι µειωµένα. Κι αυτό γιατί ο υπολογισµός τους θα γίνει µε βάση το νέο, αυξηµένο συντελεστή. Όπως προκύπτει, δε, από τα νούµερα, τα ποσά αυτά θα είναι µειωµένα στο µισό σε σχέση µε αυτά που δικαιούνται- αλλά είναι άγνωστο πότε θα εισπράξουν- για φέτος οι παραγωγοί.
Όπως είναι γνωστό, οι αγρότες κατά την αγορά του πετρελαίου κίνησης για την εξυπηρέτηση των αναγκών της παραγωγής τους καταβάλλουν κανονικά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) του 0,33 ευρώ το λίτρο, που ισχύει για το κανονικό πετρέλαιο κίνησης. Εκ των υστέρων εισπράττουν ως επιστροφή φόρου τη διαφορά µεταξύ του ΕΦΚ του αγροτικού πετρελαίου και του ΕΦΚ του κανονικού πετρελαίου κίνησης.
Με το καθεστώς που ίσχυε µέχρι σήµερα, οι αγρότες εισέπρατταν ως επιστροφή (δηλαδή ως διαφορά ΕΦΚ µεταξύ του αγροτικού και του «κανονικού» πετρελαίου κίνησης) το ποσό του 0,264 ευρώ ανά λίτρο (0,330 ευρώ - 0,066 ευρώ = 0,264 ευρώ). Με την αύξηση, όµως, του συντελεστή του αγροτικού πετρελαίου από το 0,066 στο 0,200 ευρώ το λίτρο από την 1η Οκτωβρίου 2015 η διαφορά του ΕΦΚ που θα επιστρέφεται στους αγρότες θα µειωθεί από το 0,264 στο 0,130 ευρώ το λίτρο (0,330 ευρώ - 0,200 ευρώ = 0,130 ευρώ), δηλαδή θα είναι η µισή.
Από 1ης Οκτωβρίου 2016 ο ΕΦΚ του αγροτικού πετρελαίου ανεβαίνει στο 0,33 ευρώ το λίτρο, όσο και του συµβατικού, άρα δεν προκύπτει καµία διαφορά. Ωστόσο, σύµφωνα τουλάχιστον µε όσα έχουν ψηφιστεί ως σήµερα, θα πρέπει να προβλεφτεί µια διαδικασία -µειωµένης έστω- επιστροφής για όσους αγοράσουν πετρέλαιο πριν την ηµεροµηνία αυτή, κάτι που δεν έχει διευκρινισθεί ως σήµερα.
«Φταίει η έλλειψη προσωπικού»
Στην έλλειψη προσωπικού στο υπουργείο Οικονοµικών, δηλαδή ουσιαστικά σε γραφειοκρατικούς και τεχνικούς λόγους απέδωσε τις καθυστερήσεις στις επιστροφές φόρων, του αγροτικού πετρελαίου συµπεριλαµβανοµένου, ο υπηρεσιακός αναπληρωτής υπουργός Οικονοµικών, Τρύφων Αλεξιάδης. «∆εν υπάρχει εντολή να παγώσουν οι επιστροφές, απλώς πολλές φορές καθυστερούν λόγω έλλειψης προσωπικού», δήλωσε σε τηλεοπτική εκποµπή χωρίς να δώσει χρονοδιάγραµµα. Κατά τον ίδιο, «το σύστηµα πρέπει να γίνει πιο αυτοµατοποιηµένο» διευκρινίζοντας ότι υπάρχει ο σχετικός σχεδιασµός.
Κουβέντα από το μέτωπο των πληρωμών ακόμα
Ούτε µια νύξη δεν γίνεται τις τελευταίες ηµέρες για την πληρωµή της επιστροφής του αγροτικού πετρελαίου και µάλιστα ενώ έχει ήδη προαποφασιστεί η κατάργηση της επιδότησης, στο πλαίσιο του νέου µνηµονίου. Ούτε το ενηµερωτικό σηµείωµα του υπουργείου για τις πληρωµές που δροµολογούνται ως 18 Σεπτεµβρίου, αλλά ούτε το πρόγραµµα της τρέχουσας εβδοµάδας αναφέρουν κάτι, γεγονός που προκαλεί την έντονη ανησυχία των αγροτών, µιας και πρόκειται για αρκετά χρήµατα.
Να σηµειωθεί ότι εκκρεµούν περίπου 30 εκατ. ευρώ από την τελευταία δόση του 2013, άλλα 108 εκατ. ευρώ για το 2014 και ένα αντίστοιχο ποσό (108 εκατ. ευρώ) και για το 2015. Μάλιστα, πριν λίγες µέρες, η εγκύκλιος της Γενικής Γραµµατείας επιβεβαίωσε την κατάργηση της εν λόγω επιδότησης προς τους αγρότες και µιλούσαν για «κανονική» πληρωµή των παραγωγών για το 2014, «σπάζοντας» όµως στα δύο εκείνο που αντιστοιχεί στο 2015.
Πιο συγκεκριµένα, η «λογική» της πληρωµής είχε ως εξής:
-H επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο ύψους 108 εκατ. ευρώ για το 2014 την οποία οι αγρότες δεν έχουν ακόµα λάβει θα δοθεί -εκτός απροόπτου- κανονικά φέτος. Σηµειωτέον ότι το ποσό είναι ήδη µειωµένο κατά 30% σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια µε βάση το προηγούµενο µνηµόνιο.
-Η επιστροφή φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο για το 2015, µε ποσό αντίστοιχο µε τα 108 εκατ. ευρώ του 2014, σχεδιάζεται να δοθεί σε δύο δόσεις: το 50% (κάπου 54 εκατ. ευρώ) το 2016 και άλλα τόσα το 2017.
Τέλος στην επιδότηση με τη «βούλα» της Σαββαΐδου
Το οριστικό τέλος της διαδικασίας επιστροφής πετρελαίου για τους αγρότες από το 2016 επισφραγίζει η εγκύκλιος της ΓΓ ∆ηµοσίων Εσόδων µε την οποία υπογραµµίζονται οι διατάξεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα.
Στο κείµενο που δόθηκε στη δηµοσιότητα αναφέρονται τα εξής:
«Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 αντικαθίστανται ,από 1/10/2015, τα δύο πρώτα εδάφια της παραγράφου 5 του άρθρου 78 του ν.2960/2001 (Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας) αναφορικά µε την εφαρµογή µειωµένου συντελεστή
Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73, το οποίο χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία, µε διαδικασία επιστροφής ΕΦΚ, ενώ µε τις διατάξεις της παραγράφου 2 καταργείται , από 1/10/2016, η ως άνω παράγραφος 5 .
Ειδικότερα, µε την παράγραφο 1 αναπροσαρµόζεται από 1/10/2015 ο συντελεστής ΕΦΚ του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία από εξήντα έξι (66) ευρώ ανά χιλιόλιτρο σε διακόσια (200) ευρώ ανά χιλιόλιτρο, ενώ µε την παράγραφο 2, καταργείται από 1/10/2016 ο ως άνω οριζόµενος συντελεστής ΕΦΚ και η διαδικασία επιστροφής φόρου για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία».
Αξίζει ωστόσο να προσθέσουµε εδώ ένα ακόµα σχετικό απόσπασµα του νόµου όπου περιγράφεται ο τρόπος υπολογισµού των επιστροφών ΕΦΚ για το πετρέλαιο που θα αγοράσουν οι αγρότες µετά την 1η Οκτωβρίου 2015.
«Για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων, της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73, το οποίο χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία, ο συντελεστής ΕΦΚ ορίζεται σε 200 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Κατά τη θέση σε ανάλωση του ως άνω προϊόντος, εφαρµόζεται ο συντελεστής ΕΦΚ της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 και επιστρέφεται το ποσό του ΕΦΚ που υπολογίζεται µε βάση τη διαφορά του συντελεστή της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 και του ως άνω οριζόµενου συντελεστή των 200 ευρώ ανά χιλιόλιτρο».
Όπως επισηµαίνεται σε διευκρινιστική εγκύκλιο της Γενικής Γραµµατείας ∆ηµοσίων Εσόδων που «υπενθυµίζει» τις σχετικές διατάξεις του νόµου, ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης που χρησιµοποιούν οι αγρότες για τις παραγωγικές τους δραστηριότητες αυξάνεται τον επόµενο µήνα από τα 66 ευρώ στο χιλιόλίτρο στα 200 ευρώ το χιλιόλίτρο. Ουσιαστικά δηλαδή τριπλασιάζεται, ενώ ακριβώς ένα χρόνο µετά εξισώνεται πλήρως µε εκείνον του πετρελαίου που χρησιµοποιούν όλοι οι υπόλοιποι ιδιώτες κι επαγγελµατίες. Γεγονός που σηµαίνει ότι καταργείται και η διαδικασία επιστροφής όπως την ξέρουµε.
Με ΕΦΚ 330 ευρώ το χιλιόλιτρο θα φουλάρουν τα μηχανήματα
Όχι µια ούτε δύο αλλά… τρεις φορές πάνω πηγαίνει ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης που χρησιµοποιούν οι αγρότες από την 1η Οκτωβρίου 2015. Η αύξηση αυτή, µάλιστα, είναι ένα ενδιάµεσο σκαλοπάτι για την πλήρη κατάργηση αυτής της «επιδότησης», όπως τη χαρακτηρίζουν και οι δανειστές, από 1ης Οκτωβρίου 2016.
Σε πρώτη φάση, η επίπτωση του µέτρου θα γίνει αισθητή στις τσέπες των αγροτών όχι από φέτος αλλά από την επόµενη χρονιά όταν και τα ποσά που θα πιστωθούν στους λογαριασµούς των δικαιούχων της επιστροφής θα είναι µειωµένα. Κι αυτό γιατί ο υπολογισµός τους θα γίνει µε βάση το νέο, αυξηµένο συντελεστή. Όπως προκύπτει, δε, από τα νούµερα, τα ποσά αυτά θα είναι µειωµένα στο µισό σε σχέση µε αυτά που δικαιούνται- αλλά είναι άγνωστο πότε θα εισπράξουν- για φέτος οι παραγωγοί.
Όπως είναι γνωστό, οι αγρότες κατά την αγορά του πετρελαίου κίνησης για την εξυπηρέτηση των αναγκών της παραγωγής τους καταβάλλουν κανονικά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) του 0,33 ευρώ το λίτρο, που ισχύει για το κανονικό πετρέλαιο κίνησης. Εκ των υστέρων εισπράττουν ως επιστροφή φόρου τη διαφορά µεταξύ του ΕΦΚ του αγροτικού πετρελαίου και του ΕΦΚ του κανονικού πετρελαίου κίνησης.
Με το καθεστώς που ίσχυε µέχρι σήµερα, οι αγρότες εισέπρατταν ως επιστροφή (δηλαδή ως διαφορά ΕΦΚ µεταξύ του αγροτικού και του «κανονικού» πετρελαίου κίνησης) το ποσό του 0,264 ευρώ ανά λίτρο (0,330 ευρώ - 0,066 ευρώ = 0,264 ευρώ). Με την αύξηση, όµως, του συντελεστή του αγροτικού πετρελαίου από το 0,066 στο 0,200 ευρώ το λίτρο από την 1η Οκτωβρίου 2015 η διαφορά του ΕΦΚ που θα επιστρέφεται στους αγρότες θα µειωθεί από το 0,264 στο 0,130 ευρώ το λίτρο (0,330 ευρώ - 0,200 ευρώ = 0,130 ευρώ), δηλαδή θα είναι η µισή.
Από 1ης Οκτωβρίου 2016 ο ΕΦΚ του αγροτικού πετρελαίου ανεβαίνει στο 0,33 ευρώ το λίτρο, όσο και του συµβατικού, άρα δεν προκύπτει καµία διαφορά. Ωστόσο, σύµφωνα τουλάχιστον µε όσα έχουν ψηφιστεί ως σήµερα, θα πρέπει να προβλεφτεί µια διαδικασία -µειωµένης έστω- επιστροφής για όσους αγοράσουν πετρέλαιο πριν την ηµεροµηνία αυτή, κάτι που δεν έχει διευκρινισθεί ως σήµερα.
«Φταίει η έλλειψη προσωπικού»
Στην έλλειψη προσωπικού στο υπουργείο Οικονοµικών, δηλαδή ουσιαστικά σε γραφειοκρατικούς και τεχνικούς λόγους απέδωσε τις καθυστερήσεις στις επιστροφές φόρων, του αγροτικού πετρελαίου συµπεριλαµβανοµένου, ο υπηρεσιακός αναπληρωτής υπουργός Οικονοµικών, Τρύφων Αλεξιάδης. «∆εν υπάρχει εντολή να παγώσουν οι επιστροφές, απλώς πολλές φορές καθυστερούν λόγω έλλειψης προσωπικού», δήλωσε σε τηλεοπτική εκποµπή χωρίς να δώσει χρονοδιάγραµµα. Κατά τον ίδιο, «το σύστηµα πρέπει να γίνει πιο αυτοµατοποιηµένο» διευκρινίζοντας ότι υπάρχει ο σχετικός σχεδιασµός.
Κουβέντα από το μέτωπο των πληρωμών ακόμα
Ούτε µια νύξη δεν γίνεται τις τελευταίες ηµέρες για την πληρωµή της επιστροφής του αγροτικού πετρελαίου και µάλιστα ενώ έχει ήδη προαποφασιστεί η κατάργηση της επιδότησης, στο πλαίσιο του νέου µνηµονίου. Ούτε το ενηµερωτικό σηµείωµα του υπουργείου για τις πληρωµές που δροµολογούνται ως 18 Σεπτεµβρίου, αλλά ούτε το πρόγραµµα της τρέχουσας εβδοµάδας αναφέρουν κάτι, γεγονός που προκαλεί την έντονη ανησυχία των αγροτών, µιας και πρόκειται για αρκετά χρήµατα.
Να σηµειωθεί ότι εκκρεµούν περίπου 30 εκατ. ευρώ από την τελευταία δόση του 2013, άλλα 108 εκατ. ευρώ για το 2014 και ένα αντίστοιχο ποσό (108 εκατ. ευρώ) και για το 2015. Μάλιστα, πριν λίγες µέρες, η εγκύκλιος της Γενικής Γραµµατείας επιβεβαίωσε την κατάργηση της εν λόγω επιδότησης προς τους αγρότες και µιλούσαν για «κανονική» πληρωµή των παραγωγών για το 2014, «σπάζοντας» όµως στα δύο εκείνο που αντιστοιχεί στο 2015.
Πιο συγκεκριµένα, η «λογική» της πληρωµής είχε ως εξής:
-H επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο ύψους 108 εκατ. ευρώ για το 2014 την οποία οι αγρότες δεν έχουν ακόµα λάβει θα δοθεί -εκτός απροόπτου- κανονικά φέτος. Σηµειωτέον ότι το ποσό είναι ήδη µειωµένο κατά 30% σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια µε βάση το προηγούµενο µνηµόνιο.
-Η επιστροφή φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο για το 2015, µε ποσό αντίστοιχο µε τα 108 εκατ. ευρώ του 2014, σχεδιάζεται να δοθεί σε δύο δόσεις: το 50% (κάπου 54 εκατ. ευρώ) το 2016 και άλλα τόσα το 2017.
Τέλος στην επιδότηση με τη «βούλα» της Σαββαΐδου
Το οριστικό τέλος της διαδικασίας επιστροφής πετρελαίου για τους αγρότες από το 2016 επισφραγίζει η εγκύκλιος της ΓΓ ∆ηµοσίων Εσόδων µε την οποία υπογραµµίζονται οι διατάξεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα.
Στο κείµενο που δόθηκε στη δηµοσιότητα αναφέρονται τα εξής:
«Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 αντικαθίστανται ,από 1/10/2015, τα δύο πρώτα εδάφια της παραγράφου 5 του άρθρου 78 του ν.2960/2001 (Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας) αναφορικά µε την εφαρµογή µειωµένου συντελεστή
Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73, το οποίο χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία, µε διαδικασία επιστροφής ΕΦΚ, ενώ µε τις διατάξεις της παραγράφου 2 καταργείται , από 1/10/2016, η ως άνω παράγραφος 5 .
Ειδικότερα, µε την παράγραφο 1 αναπροσαρµόζεται από 1/10/2015 ο συντελεστής ΕΦΚ του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία από εξήντα έξι (66) ευρώ ανά χιλιόλιτρο σε διακόσια (200) ευρώ ανά χιλιόλιτρο, ενώ µε την παράγραφο 2, καταργείται από 1/10/2016 ο ως άνω οριζόµενος συντελεστής ΕΦΚ και η διαδικασία επιστροφής φόρου για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία».
Αξίζει ωστόσο να προσθέσουµε εδώ ένα ακόµα σχετικό απόσπασµα του νόµου όπου περιγράφεται ο τρόπος υπολογισµού των επιστροφών ΕΦΚ για το πετρέλαιο που θα αγοράσουν οι αγρότες µετά την 1η Οκτωβρίου 2015.
«Για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων, της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73, το οποίο χρησιµοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία, ο συντελεστής ΕΦΚ ορίζεται σε 200 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Κατά τη θέση σε ανάλωση του ως άνω προϊόντος, εφαρµόζεται ο συντελεστής ΕΦΚ της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 και επιστρέφεται το ποσό του ΕΦΚ που υπολογίζεται µε βάση τη διαφορά του συντελεστή της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 και του ως άνω οριζόµενου συντελεστή των 200 ευρώ ανά χιλιόλιτρο».
πηγη:www.agronews.gr