1/10/2015
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Τορόντο οι επαρχίες αρμοδιότητάς του (Οντάριο, Μανιτόμπα και Σασκάτσουαν), διαχρονικά απορροφούν συνολικά περισσότερο από το ήμισυ ων Ελληνικών εξαγωγών αγροτικών προϊόντων στον Καναδά.Το 2014, συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν προς αυτές εξαγωγές αξίας 48.34 εκ. δολ. Καναδά που αντιστοιχούν στο 50.4% των σχετικών εξαγωγών μας προς τον Καναδά. Από αυτές ενδιαφέρον γα τις εισαγωγές ελληνικών αγροτικών προϊόντων και τροφίμων εμφανίζει ιδίως η επαρχία του Οντάριο με εξαγωγές ύψους 48.01 εκ. δολ. Καναδά. Οι εισαγωγές ελληνικών προϊόντων τροφίμων και ποτών στη Μανιτόμπα και Σασκάτσουαν, περιοχές η οικονομία των οποίων είναι βασισμένη σε μεγάλο βαθμό στις αγροτικές καλλιέργειες, είναι πολύ περιορισμένες.
Είναι γεγονός ότι σε όρους μεριδίου αγοράς το 2014 η Ελλάδα ήταν μόλις ο 73ος προμηθευτής της επαρχίας Οντάριο, έχοντας μερίδιο 0,03% των συνολικών εισαγωγών και συνεπώς υπάρχει σημαντικό έδαφος περαιτέρω εντατικοποίησης των εμπορικών μας σχέσεων. Το τοπίο, όμως, διαφοροποιείται σημαντικά εάν επικεντρωθούμε μόνο στα αγροτικά προϊόντα, τα οποία αποτελούν σταθερά το ήμισυ των ελληνικών εξαγωγών στον Καναδά με αυξητικές τάσεις. Σε ορισμένα εξ αυτών, όπως ελιές, ελαιόλαδο, μέλι, νωπά προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας, κονσέρβα ροδάκινο η χώρα μας συγκαταλέγεται σταθερά μεταξύ των 5 πρώτων προμηθευτών του Καναδά, κατάσταση που αντιστοιχεί πλήρως και στην εικόνα του Οντάριο.
Σε ότι αφορά την επιμέρους σύνθεση των αγροτικών προϊόντων που εξάγουμε στο Οντάριο – σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει το γραφείο ΟΕΥ του Τορόντο - παρατηρούμε ότι η διψήφια δασμολογική κατηγορία προϊόντων «παρασκευάσματα λαχανικών, καρπών και φρούτων» (κυρίως επιτραπέζιες ελιές, κονσέρβες) διατηρεί σταθερά την πρώτη θέση στα εξαγωγικά προϊόντα της Ελλάδας. Το 2014 η αξία εξαγωγών στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων αυξήθηκε μάλιστα κατά 26% έναντι του 2013 και ανήλθε σε 22.95 εκ. πρώτων προμηθευτών του Καναδά. Ακολουθούν μεταξύ άλλων κατηγορίες όπως «λίπη, έλαια» με 5,46 εκ. πρώτων προμηθευτών του Καναδά, (4η θέση, αύξηση 41%), «ψάρια» με 4,79 εκ. πρώτων προμηθευτών του Καναδά και αύξηση 1,3% έναντι του προηγούμενου έτους (6η θέση), «γαλακτοκομικά προϊόντα, αυγά, μέλι, προϊόντα ζωικής προέλευσης» σχετικά αμετάβλητη έναντι του προηγούμενου έτους (7η θέση), «αλκοολούχα ποτά» με 3,53 εκ. πρώτων προμηθευτών του Καναδά (8η θέση, αύξηση 1,3%), «καπνός και υποκατάστατά του» με 3,43 εκ. πρώτων προμηθευτών του Καναδά (9η θέση, αύξηση 124%), και «φρούτα και ξηροί καρποί» με 1,76 εκ. πρώτων προμηθευτών του Καναδά (10η θέση, αύξηση 38%). Ως προς τα κύρια προϊόντα στο συνημμένο κατάλογο παρατηρούμε ιδίως εξαγωγές ελαιολάδου και ελιάς, τυριά, καπνό, ψάρια και ορισμένα φρούτα όπως ροδάκινα κομπόστα και αποξηραμένα σύκα.
Οι ελληνικές εξαγωγές στην επαρχία Μανιτόμπα το 2014 έφθασαν τις 326.425 πρώτων προμηθευτών του Καναδά, εκ των οποίων 155.577 πρώτων προμηθευτών του Καναδά ανήκαν στην κατηγορία «παρασκευάσματα λαχανικών, καρπών και φρούτων» (1η θέση), ενώ ακολουθούν «παρασκευάσματα δημητριακών, αλεύρι κλπ. περιλαμβανόμενων ψωμιού και ειδών ζαχαροπλαστικής» που έφτασαν τις 75.371 πρώτων προμηθευτών του Καναδά (4η θέση), «αλκοολούχα ποτά» που ανήλθαν σε 52.157 πρώτων προμηθευτών του Καναδά (6η θέση) και «γόμες, ρητίνες και άλλοι φυτικοί χυμοί και εκχυλίσματα» που ανήλθαν σε 42.782 πρώτων προμηθευτών του Καναδά (7η θέση).
Οι ελληνικές εξαγωγές στην επαρχία Σασκάτσουαν είναι ακόμα πιο περιορισμένες και το 2014 έφθασαν μόλις τις 117.594 πρώτων προμηθευτών του Καναδά, εκ των οποίων τις τρεις πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν αντίστοιχα «παρασκευάσματα λαχανικών, καρπών και φρούτων» με 80.676 πρώτων προμηθευτών του Καναδά, «αλκοολούχα ποτά» με 21.179 πρώτων προμηθευτών του Καναδά και «λίπη, έλαια» με 15.671 πρώτων προμηθευτών του Καναδά.
«Λαμβάνοντας υπόψη κυρίως το μέγεθος της Ελληνικής Κοινότητας που διαβιεί στο Οντάριο αλλά και την καλή φήμη των Ελληνικών προϊόντων, θεωρούμε ότι η περαιτέρω διείσδυση ελληνικών προϊόντων, κυρίως διατροφής, στην τοπική αγορά είναι απολύτως εφικτή. Παράλληλα, η δυναμική παρουσία των Ελλήνων επιχειρηματιών στον κλάδο της μαζικής εστίασης, μπορεί να προωθήσει τη φιλοσοφία της μεσογειακής κουζίνας στον τοπικό πληθυσμό, και κυρίως στα υψηλά εισοδηματικά κλιμάκια. Είναι γεγονός ότι ελληνικά προϊόντα διατροφής έχουν κερδίσει σημαντική πρόσβαση και στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό της καναδικής αγοράς, κυρίως μέσω της ευρείας προβολής της μεσογειακής διατροφής σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, η πλειοψηφία των καταναλωτών δυσκολεύεται να εντοπίσει ελληνικά τρόφιμα, καθώς αυτά (με μικρές εξαιρέσεις όπως το ελαιόλαδο, τις βρώσιμες ελιές, τις κομπόστες φρούτων και ορισμένα τυροκομικά) δεν είναι ευρέως διαθέσιμα στα ράφια των επώνυμων αλυσίδων. Οι Έλληνες διανομείς τροφίμων αφενός δυσκολεύονται σημαντικά να επιτύχουν πρόσβαση στα μεγάλα δίκτυα λιανικής, ενώ αφετέρου αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις αναφορικά με την τροφοδοσία εστιατορίων ελληνικής κουζίνας με ελληνικές πρώτες ύλες, καθώς όλο και περισσότερα Ελληνικά εστιατόρια προτιμούν τα χαμηλότερου κόστους ισοδύναμα προϊόντα άλλων χωρών», αναφέρει το γραφείο ΟΕΥ του Τορόντο.
πηγη:www.agrotypos.gr