Έντροµοι αγρότες για ενδεχόµενη δεύτερη εισφορά

 10/05/2017

Πανάγος Γιάννης
Θεσµική ασάφεια, οικονοµική ασφυξία και έλλειµµα αξιοπιστίας «ροκανίζουν» ό,τι έχει αποµείνει στους αγροτικούς συνεταιρισµούς, την ώρα που πλήθος αγροτών και δραστηριοποιούµενων στην αγροτική παραγωγή επανεξετάζουν από µηδενική βάση το νόηµα της ενασχόλησής τους µε τα αγροτικά πράγµατα (ρεπορτάζ σελ. 46).

Όπως έχει γράψει µε µεγάλα γράµµατα στα τελευταία φύλλα της η Agrenda, οι ζωηρές ανησυχίες ενός κόσµου ότι, πέραν τη φορολογικής επιβάρυνσης που µεγαλώνει, θα υποχρεωθεί να καταβάλλει ακόµη και ξεχωριστές πρόσθετες ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΦΚΑ για τη σχέση που διατηρεί µε την αγροτική παραγωγή (διάθεση των αγροτικών προϊόντων και είσπραξη κοινοτικών ενισχύσεων) κάνει πολλούς να µεταβιβάζουν τα δικαιώµατα και να διακόπτουν, ακόµα και βιαίως, θα µπορούσε να πει κανείς, τη σχέση τους µε τα αγροτικά. Οι ουρές, αυτές τις µέρες, στα Κέντρα Υποδοχής ∆ηλώσεων για µεταβιβάσεις δικαιωµάτων ακόµα και στο Εθνικό Απόθεµα (έχει προβλεφθεί σχετική φόρµα αίτησης) και οι λιγότερες συνολικά δηλώσεις καλλιέργειας ή εκτροφής (Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης) που αναµένεται να γίνουν φέτος, επιβεβαιώνουν τις σχετικές προβλέψεις και ανησυχίες.



Κι αυτό την ίδια στιγµή που ο πρόεδρος του ΕΦΚΑ, Θανάσης Μπακαλέξης, διαρρηγνύει τα ιµάτιά του, µε δηλώσεις του στην Agrenda, και καθησυχάζει τον κόσµο λέγοντας ότι κανείς δεν θα υποχρεωθεί σε «δεύτερη συνταξιοδοτική εισφορά, λόγω της σχέσης του µε την αγροτική δραστηριότητα και µόνο, όπως κάτι τέτοιο δεν συνέβαινε και µέχρι σήµερα». Την ίδια στιγµή, ξεκαθαρίζει ότι «δεν θα έχουν πρόβληµα ούτε οι συνταξιούχοι που παραµένουν ενεργοί στα αγροτικά, θέµα το οποίο αντιµετωπίστηκε», όπως λέει, «τουλάχιστον µέχρι το 2025, µε την εγκύκλιο του υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης Τ. Πετρόπουλου.     

Η προκαταρκτική συµφωνία

Ενδιαφέρουσες κατευθύνσεις από την πρόσφατη «προκαταρκτική τεχνική συµφωνία» µε τους πιστωτές ή «4ο µνηµόνιο», όπως λέγεται από πολλούς, φαίνεται να παίρνουν ορισµένες πτυχές του αγροτικού τοµέα, µε τα ζητήµατα  όπως οι Οργανώσεις Παραγωγών και το Χαρτογραφικό Υπόβαθρο (ΟΣ∆Ε) βάσει του οποίου καταβάλλονται οι κοινοτικές ενισχύσεις να καλύπτουν ξεχωριστές παραγράφους στις σελίδες 33 και 34 του staff level agreement (κείµενο συµφωνίας).

Οι πληροφορίες θέλουν τους Ευρωπαίους, κύρια εκπροσώπους των θεσµών, και όχι τόσο το ∆ΝΤ, να αποδίδουν ιδιαίτερη σηµασία στον τρόπο µε τον οποίο θα προχωρήσει η αναδιοργάνωση του αγροτικού χώρου, από τη στιγµή που το παραδοσιακό δίκτυο των συνεταιρισµών έχει καταρρεύσει και το ισχύον πλαίσιο (συµπεριλαµβανοµένου του νόµου 4384/16) δεν είναι σε θέση να προσφέρει λύσεις για την επόµενη µέρα.
Το δεύτερο θέµα µε το οποίο καταπιάνεται το έγγραφο της προκαταρκτικής τεχνικής συµφωνίας, η οποία προέκυψε, ως γνωστόν, τα ξηµερώµατα της περασµένης Τρίτης στο ξενοδοχείο Χίλτον της Αθήνας, έχει να κάνει µε τα θέµατα του ΟΠΕΚΕΠΕ και το µηχανογραφικό υπόβαθρο βάσει του οποίου καταβάλλονται οι κοινοτικές ενισχύσεις. Η φροντίδα εκδηλώνεται σε δύο επίπεδα, πρώτον οι ενισχύσεις να πηγαίνουν στους πραγµατικούς δικαιούχους και δεύτερον να αποφεύγονται οι δηµοσιονοµικές διορθώσεις που χρόνια ταλαιπωρούν τη χώρα.


Απασχολεί το 4ο Μνημόνιο το σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ

Στο αναπτυξιακό σκέλος της ελληνικής γεωργίας αναφέρεται η συµφωνία µε τους πιστωτές, όπου γίνεται ειδική αναφορά για τη στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθηθεί για να σταµατήσει η κακοδιαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων και η αποφυγή δηµοσιονοµικών διορθώσεων. Ειδικότερα στις παραγράφους της συµφωνίας µε τους πιστωτές, που παρουσιάζει αποκλειστικά η Agrenda, αναφέρονται κατά λέξη τα ακόλουθα:

«Σχετικά µε τη γεωργία, οι αρχές θα ακολουθήσουν  το σχέδιο στρατηγικής για την ανταγωνιστικότητα της γεωργίας που εγκρίθηκε από την Κυβέρνηση, µε την υιοθέτηση: 1)  της Υπουργικής Απόφασης  για το θεσµικό πλαίσιο διευκόλυνσης της οργάνωσης των αγροτών σε οµάδες παραγωγών (Μάρτιος 2017) και 2) την Υπουργική Απόφαση για τη θέσπιση ενός συµβουλευτικού συστήµατος για τους αγρότες (Μάιος 2017). Οι αρχές θα διευρύνουν το πεδίο εφαρµογής της µελέτης για την ανταγωνιστικότητα στην γεωργία  για να καλύψουν όλο τον τοµέα της αγροτικής ανάπτυξης, από τον Μάρτιο του 2017. Με στόχο τον περιορισµό του κινδύνου δηµοσιονοµικών διορθώσεων που σχετίζονται µε τις άµεσες ενισχύσεις (οι οποίες κατά µέσο όρο έφτασαν τα 290 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την περίοδο 2006-2008 και έχουν πέσει περίπου στα 68 εκατ. το 2014), η Κυβέρνηση θα πρέπει:

α)  Να ανανεώσει το 50% των ορθοφωτογραφιών µέχρι τον ∆εκέµβριο του 2017, µε πιο πρόσφατες λήψεις, να ψηφιοποιήσει και να ανανεώσει τα αντίστοιχα όρια των αγροτεµαχίων και τη µέγιστη επιλέξιµη  περιοχή σε συµφωνία µε τις προϋποθέσεις που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να εφαρµόζει µία κατάλληλη και συνεχή ανανέωση του συστήµατος από εκεί και πέρα.
β) Να διασφαλίζει ότι ο Οργανισµός Πληρωµών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισµού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) διαθέτει το απαραίτητο µόνιµο προσωπικό σε ειδικά πεδία (τεχνικών, Αγρονόµων, ερευνητών) εκπαιδευµένων στα Συστήµατα Γεωγραφικών Πληροφοριών και τη φωτοερµηνεία µε στόχο να ανανεώνουν σε ετήσια βάση το Σύστηµα Αναγνώρισης Αγροτεµαχίων (LPIS) και να βεβαιώνουν την ορθή εκτέλεση της Ποιοτικής Αξιολόγησης του LPIS, συµπεριλαµβανοµένου του ορισµού των κατάλληλων διορθωτικών δράσεων όταν είναι απαραίτητο (Ιούνιος 2017)».


πηγη:www.agronews.gr