Καθαρές οι αγροτικές οργανώσεις την πενταετία 2007-2011

 02/01/2013 - 10:14 πμ

Δικαιολογούνται όπως διαπιστώνει το πόρισμα των ελεγκτών τα δικαιολογητικά δαπανών των συνεταιρισμών.

Άνθρακας αποδεικνύεται τελικά ο θησαυρός της αγροτοσυνδικαλιστικής …διαφθοράς, σύμφωνα με δημοσίευμα του Βήματος. Τα πορίσματα βρίσκονται από τις 14 Δεκεμβρίου (αρ.πρωτ. 1364/127246) στο γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Μάξιμου Χαρακόπουλου, φαίνεται όμως ότι δεν είχαν γίνει εγκαίρως γνωστά στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.
Έτσι κατά την επίσκεψή του, τέσσερις ημέρες αργότερα (18 Δεκεμβρίου) στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και την ευρεία σύσκεψη που ακολούθησε, με τη σκέψη στο φημολογούμενο πλιάτσικο που θα αναδείκνυαν τα πορίσματα, ο κ. Σαμαράς δήλωνε χαρακτηριστικά: «Η βούλησή μας είναι να μπει τέλος στις επιχορηγήσεις σε έναν κρατικοδίαιτο αγροτοσυνδικαλισμό, ώστε τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν από τον ΕΛΓΑ να μπορούν να επιστρέψουν ως επίδομα σε πολύτεκνες οικογένειες αγροτών και κτηνοτρόφων».
Αλλά και στις 21 Δεκεμβρίου από το βήμα της Βουλής, ο κ. Χαρακόπουλος περιορίστηκε να δηλώσει ότι «τα πορίσματα που έχουν έρθει μέχρι τούδε αφορούν την πενταετία 2007-2011», χωρίς να μιλήσει για τα αποτελέσματά τους, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της βουλευτού του ΚΚΕ Διαμάντως Μανωλάκου.
Αντίθετα όπως είπε χαρακτηριστικά «δεν θέλω να κάνω κανένα σχόλιο για την πληρότητα, την επάρκεια ή τη μεθοδολογία της έρευνας» και να προσθέσει ότι η έρευνα θα συνεχιστεί προς τα πίσω μέχρι και το 1994, αφήνοντας έτσι σαφείς υπαινιγμούς ότι το πάρτι έγινε, αλλά παλαιότερα.
Όπως επεσήμανε, «μετά από κοινοποίηση της αρχικής παραγγελίας έρευνας, της υπόθεσης έχουν επιληφθεί ο Οικονομικός Εισαγγελέας, το ΣΔΟΕ και το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Προφανώς τα αποτελέσματα και της δικής τους έρευνας θα συνεκτιμηθούν. Και για να μην υπάρχει καμία σκιά και κανένα ερωτηματικό, σήμερα θα ζητήσω και τη συνδρομή της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους».
Να σημειωθεί ότι τα ποσά που εισπράττουν ως επιχορήγηση οι τρεις αγροτικές οργανώσεις αντιστοιχούν στο 3% των ετήσιων ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλουν οι αγρότες στον ΕΛΓΑ.
Τα συμπεράσματα των πορισμάτων
ΠΑΣΕΓΕΣ: Η Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών, όπως αναφέρει το πόρισμα, «διατηρεί πλήρως οργανωμένο λογιστήριο και τηρεί βιβλία Γ' κατηγορίας στα οποία καταχωρεί όλα τα έσοδα και έξοδά της».
Επίσης, τηρεί πλήρη δικαιολογητικά δαπανών, τα οποία έθεσε στη διάθεση των ελεγκτών. «Όλες οι δαπάνες, υποστηρίζονταν από νόμιμα και έγκυρα παραστατικά και σχετικές αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου. Οι δαπάνες εγκρίνονταν από τα αρμόδια κατά περίπτωση Όργανα. Οι οικονομικές συναλλαγές και πληρωμές πραγματοποιούνταν κατά κύριο λόγο μέσω τραπεζών».
Η ΠΑΣΕΓΕΣ έδωσε κίνητρα αποχώρησης από την υπηρεσία στους εργαζόμενους της  προκειμένου να μειωθούν τα έξοδα λειτουργίας της. Επίσης, ελέγχθηκε για τα οικονομικά έτη 2007 έως και 2011 από Ορκωτό Ελεγκτή - Λογιστή.
Σχετικά με τον τρόπο αξιοποίησης των χορηγούμενων ενισχύσεων, οι ελεγκτές αναφέρουν ότι στις υπουργικές αποφάσεις χορήγησης της οικονομικής ενίσχυσης από τον ΕΛΓΑ «δεν καθορίζεται ο σκοπός διάθεσης αυτής ούτε αναφέρεται κάποιος άλλος όρος για τη διάθεση. Επίσης δεν προβλέπεται η τήρηση χωριστών λογαριασμών για την παρακολούθηση της διάθεσης των ποσών της ενίσχυσης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, δεδομένου ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ είχε κι άλλα έσοδα, να μην μπορούν να ελεγχθούν αποκλειστικά οι δαπάνες που αφορούσαν την οικονομική ενίσχυση».
Επίσης, στο πόρισμα προτείνεται στο εξής να καθορίζονται στις υπουργικές αποφάσεις «οι δαπάνες που θα καλύπτονται από την ενίσχυση αυτή και να αποστέλλονται απολογιστικά στοιχεία από την ΠΑΣΕΓΕΣ στον ΕΛΓΑ ή στη Διεύθυνση Αγροτικού Συνεργατισμού και Ομαδικών Δραστηριοτήτων».
ΓΕΣΑΣΕ: Οι οικονομικές ενισχύσεις που καταβάλλονται στη Γενική Συνομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Ελλάδας μέσω ΕΛΓΑ με υπουργικές αποφάσεις, είναι μη δεσμευτικές ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από την Οργάνωση.
«Παρά τις αλλεπάλληλες τροποποιήσεις της σχετικής νομοθεσίας, δεν προκύπτει κανένα στοιχείο το οποίο να προσδιορίζει τη μορφή απορρόφησης της οικονομικής ενίσχυσης καθώς και τον τρόπο ελέγχου αυτής. Με βάση το παραπάνω σκεπτικό, δεν μπορούμε να αποφανθούμε για το ορθό ή μη των δαπανών που πραγματοποίησε η ΓΕΣΑΣΕ στο πλαίσιο επίτευξης των σκοπών της, βάσει του καταστατικού της», σημειώνουν οι ελεγκτές οι οποίοι προτείνουν τη δημιουργία ενός πλαισίου δαπανών βάσει του οποίου θα δίνονται οι οικονομικές ενισχύσεις.
Ωστόσο οι ελεγκτές επισημαίνουν την έλλειψη οργάνωσης του λογιστηρίου. «Σχετικά με τη σωστή παρουσίαση των οικονομικών στοιχείων _ χωρίς να θέλουμε να επιρρίψουμε ευθύνες στη μοναδική υπάλληλο _ θα πρέπει η διοίκηση να προβεί στην αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του λογιστηρίου και με τη βοήθεια ειδικών», υπογραμμίζουν.
Σχετικά με τις δανειοδοτήσεις από την ΑΤΕ οι ελεγκτές θεωρούν ότι τις περισσότερες φορές ήταν αναγκαίες εξαιτίας της καθυστέρησης της οικονομικής ενίσχυσης από το υπουργείο μέσω ΕΛΓΑ. 
Όσον αφορά τα πρακτικά της Ελεγκτικής Επιτροπής σε σχέση με τον έλεγχο των ισολογισμών, σύμφωνα με το πόρισμα,  θα πρέπει να είναι περισσότερο ουσιώδη και να εμφανίζονται αναλυτικά τα «έσοδα - έξοδα» ώστε και οι ισολογισμοί να είναι πιο ακριβείς.
ΣΥΔΑΣΕ: Και στην περίπτωση της Συνομοσπονδίας Δημοκρατικών Αγροτικών Συλλόγων Ελλάδος οι ελεγκτές επισημαίνουν ότι από τη στιγμή που δεν υπάρχει έως σήμερα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο να καθορίζει τον σκοπό για τον οποίο θα διατεθούν οι ενισχύσεις, δεν μπορούν να επιβεβαιώσουν «την ορθότητα καταβολής των ενισχύσεων για τις πραγματοποιηθείσες πληρωμές και δαπάνες».
Όσον αφορά τη λογιστική εικόνα της οργάνωσης, οι ελεγκτές επισημαίνουν ότι «το λογιστήριο της ΣΥΔΑΣΕ τα δύο πρώτα χρόνια 2007 και 2008 παρουσίασε την χείριστη εικόνα που θα μπορούσε να δείξει, αναγκάζοντας μας να στήσουμε αναλυτικά από την αρχή τη λογιστική εικόνα».
Τα επόμενα χρόνια, άλλαξε ο λογιστής της οργάνωσης και έτσι ο έλεγχος εξελίχθηκε ικανοποιητικά. Σύμφωνα με τους ελεγκτές «ουδεμία ευθύνη φέρουν τα μέλη του ΔΣ για τις παρατυπίες που βρέθηκαν τα έτη 2007, 2008 και 2009 λόγω κακής λογιστικής παρακολούθησης και πληροφόρησης».
Γενικότερα, διαπιστώθηκε ότι η οργάνωση κινήθηκε εντός του πλαισίου του καταστατικού της και οι αμοιβές που έλαβαν οι πρόεδροι δεν ήταν υπερβολικές.
Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ