Τα µικρά ποσά ενίσχυσης για τα αιγοπρόβατα δεν έφταναν ούτε για τα πιστοποιητικά θανάτου των ζώων Μεγάλο το διοικητικό κόστος, χωρίς σηµαντική απόδοση για τους καλλιεργητές έχει το πριµ στο σκληρό σιτάρι
02/12/2013
«Η ενίσχυση 3 ευρώ ανά ζώο στους Έλληνες αιγοπροβατοτρόφους, δεν έφτανε ούτε για το πιστοποιητικό θανάτου των ζώων», «τα χαρτιά που ζητούνταν για το ποιοτικό πριµ στο σκληρό σιτάρι απλά επιβάρυναν το διοικητικό κόστος και καθυστερούσαν τις πληρωµές», «κανένα µέτρο ενίσχυσης δεν αιτιολογούνταν για την ανάγκη εφαρµογής του»,είναι οι ενστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου στην εφαρµογή των ποιοτικών πριµ (άρθρο 68) στη χώρα µας την περίοδο 2010-2011.
Σύµφωνα µε τους ελεγκτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, «τα ελληνικά µέτρα ενισχύσεων για µειονεκτικές περιοχές (εκτροφή αιγοπροβάτων και νέα δικαιώµατα ενιαίας ενίσχυσης) σχεδιάστηκαν βάσει ενός παλαιότερου ορισµού των µειονεκτικών περιοχών, που κάλυπτε περίπου το 80% των αξιοποιήσιµων γεωργικών εκτάσεων της χώρας. Πέραν του γεγονότος ότι η εν λόγω απουσία στόχευσης αποδυναµώνει τον αντίκτυπο των διαθέσιµων πόρων, ορισµένες περιοχές που στο παρελθόν θεωρούνταν µειονεκτικές µπορεί να µην είναι πλέον τέτοιες.
Τέλος, η ενίσχυση χορηγήθηκε χωρίς κριτήρια για την τροποποίηση ή τη βελτίωση προγενέστερων πρακτικών.
Όσον αφορά τα ελεγχθέντα µέτρα, διαπιστώνεται η ύπαρξη φαινοµένου µη αποδοτικής δαπάνης, καθώς µεγάλο ποσοστό των δικαιούχων ωφελείται από ενισχύσεις που, στην καλύτερη περίπτωση, συµβάλλουν στη διατήρηση µιας υφιστάµενης πρακτικής.
Μολονότι η πρακτική αυτή είναι συνεπής µε τους όρους που ισχύουν για τη «διατήρηση της παραγωγής» όσον αφορά τα µέτρα που θεσπίζονται βάσει του άρθρου 68, είναι εγγενώς αναποδοτική και ανεπαρκής όσον αφορά τα µέτρα που αποσκοπούν στην επίτευξη βελτιώσεων, για τον σκοπό της µεταβολής της υφιστάµενης κατάστασης».
Πολλαπλάσια η ενίσχυση στους Γάλλους κτηνοτρόφους
Επίσης, σε δύο από τα τρία µέτρα εκτροφής αιγοπροβάτων που εξετάστηκαν (Ελλάδα και Γαλλία), δεν υπήρχε έγγραφη τεκµηρίωση του ύψους της ενίσχυσης. Αναλόγως του κράτους µέλους, το ύψος της ενίσχυσης κυµαινόταν από 3 έως 24 ευρώ ανά ζώο, αλλά δεν εντοπίστηκαν στοιχεία που να εξηγούν λογικά τη διαφορά τάξης µεγέθους ή την αναµενόµενη διαφορά όσον αφορά τον αντίκτυπο.
Η έκθεση
Η µελέτη µε τίτλο «Κοινή γεωργική πολιτική: Σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ορθά η ειδική στήριξη που χορηγείται βάσει του άρθρου 68 του κανονισµού (ΕΚ) αριθ. 73/2009 του Συµβουλίου;» πραγµατοποιήθηκε από το ΕΕΣ για τα έτη 2010 και 2011 σε 4 χώρες.
Οι ενστάσεις για το Agro στο σκληρό σιτάρι
«Στην Ελλάδα, ο δεδηλωµένος στόχος της ενίσχυσης για τον σκληρό σίτο είναι η βελτίωση της ποιότητας. Για τον σκοπό αυτό, επιβάλλονται ορισµένες προϋποθέσεις (πιστοποιηµένος σπόρος, µέθοδος παραγωγής AGRO 2), αλλά δεν απαιτείται η µεταβολή της καλλιέργειας ή της µεθόδου παραγωγής σε σχέση µε ό,τι ίσχυε προηγουµένως», επισηµαίνουν οι ελεγκτές και τονίζουν ότι: «Στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν υπήρχαν διαθέσιµα έγγραφα τεκµηρίωσης τα οποία να αιτιολογούν τις πραγµατοποιηθείσες επιλογές ή να καθιστούν δυνατή την αξιολόγηση της πιθανής αποτελεσµατικότητάς τους. Αντιθέτως, το ύψος της ενίσχυσης δεν είχε προκύψει ως αποτέλεσµα µελέτης, έστω και πρόχειρης, που θα καθιστούσε δυνατή την αιτιολόγησή τους, αλλά, σε αρκετές περιπτώσεις, ήταν το αποτέλεσµα µιας απλής διανοµής του κονδυλίου του προϋπολογισµού (που συνιστά αποτέλεσµα πολιτικών διαπραγµατεύσεων) µεταξύ των πιθανών δικαιούχων».
Προτάσεις
Βέβαια, και οι άλλες χώρες που ελέγχθηκαν (Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία) παρουσίαζαν προβλήµατα στην εφαρµογή των µέτρων του άρθρου 68 και, µάλιστα, πολύ περισσότερα. Πάντως, οι Ευρωπαίοι ελεγκτές εντόπισαν τις αστοχίες και τις αδυναµίες των µέτρων ενίσχυσης του άρθρου 68 και έβγαλαν σαφή συµπεράσµατα για την εφαρµογή τους από δω και πέρα, µε όποια µορφή και αν γίνει αυτό. Γι’ αυτό προτείνουν «η ειδική στήριξη για ορισµένες γεωργικές δραστηριότητες πρέπει να βασίζεται σε στενή ερµηνεία των διατάξεων του άρθρου 68 και η χορήγηση αυτής της συνδεδεµένης στήριξης πρέπει να αιτιολογείται δεόντως στην Επιτροπή και να ελέγχεται από αυτή».
Τα ίδια µέτρα θα ισχύσουν και το 2014
Κοινή Υπουργική Απόφαση, που αφορά στη συνέχιση εφαρµογής των µέτρων του άρθρου 68 του Καν.(ΕΕ) 73/2009 και για το έτος 2014, υπέγραψε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Αθανάσιος Τσαυτάρης και αποµένει η υπογραφή του υπουργού Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη.
Τελευταία χρονιά
Τα µέτρα που αφορούν ειδικές συνδεδεµένες ενισχύσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων, είναι σε ισχύ από το 2010 και θα ισχύσουν για ένα ακόµα έτος, µε τις ίδιες προϋποθέσεις και απαιτήσεις.
Οι γεωργοί της χώρας που επιθυµούν να λάβουν τη στήριξη αυτή θα πρέπει να συνεχίσουν να ακολουθούν τις ειδικές πρακτικές που εφάρµοζαν µέχρι σήµερα.
Αυτό θα είναι το τελευταίο έτος εφαρµογής των µέτρων, καθώς από 1ης Ιανουαρίου 2015, θα τεθούν σε ισχύ νέα καθεστώτα.
Αδυναμίες στους ελέγχους που ζημιώνουν
Όπως αποκαλύφθηκε µε τον έλεγχο του Συνεδρίου, οι επιτόπιοι έλεγχοι που διενεργούν οι εθνικές αρχές εµφανίζουν διάφορες αδυναµίες:
«Στην Ελλάδα, το 2010 τα τρία τέταρτα περίπου των ελέγχων δεν πληρούσαν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, καθώς δεν διενεργήθηκαν κατά τη διάρκεια της περιόδου υποχρεωτικής κατοχής των ζώων».
«∆ιαπιστώθηκαν αδυναµίες (Ελλάδα και Ισπανία) όσον αφορά τις επιθεωρήσεις εγγράφων που διενεργήθηκαν στο πλαίσιο των επιτόπιων ελέγχων σχετικά µε τις κτηνοτροφικές ενισχύσεις και τις µειώσεις που πρέπει να εφαρµόζονται στις περιπτώσεις κατά τις οποίες απουσιάζουν σηµαντικά δικαιολογητικά έγγραφα».
«Στην περίπτωση του µέτρου για τον σκληρό σίτο (Ελλάδα), είχαν προβλεφθεί συστηµατικοί διοικητικοί έλεγχοι οι οποίοι, µολονότι θεωρούνται περισσότερο αποδοτικοί, συνεπάγονται σηµαντικό φόρτο εργασίας τόσο για τις εθνικές διοικητικές αρχές όσο και για τους δικαιούχους.
Στην Ελλάδα το βασικό ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται µόλις σε 3 ευρώ ανά θηλυκό ζώο. Οι δικαιούχοι του µέτρου αυτού εισπράττουν κατά µέσο όρο περίπου 550 ευρώ. Στο πλαίσιο των ελέγχων αυτών, διαπιστώθηκε ότι ορισµένα έγγραφα απλώς απουσίαζαν µολονότι, θεωρητικώς, ο έλεγχός τους αποτελούσε προϋπόθεση της εγκυρότητας των ελέγχων. Ο δικαιούχος αιτιολόγησε την απουσία κτηνιατρικών πιστοποιητικών θανάτου των ζώων µε το επιχείρηµα ότι έκρινε το κόστος έκδοσης των σχετικών πιστοποιητικών δυσανάλογο προς την εισπραχθείσα ενίσχυση.»
Πηγή: www.agronews.gr