Μεγάλο το κόστος καλλιέργειας καλαμποκιού και μηδικής, ακόμη και τους κτηνοτρόφους δεν τους συμφέρει

06-02-2017
Μεγάλο το κόστος καλλιέργειας καλαμποκιού και μηδικής, ακόμη και τους κτηνοτρόφους δεν τους συμφέρει
Ο Κωνσταντίνος Τίτας είναι κτηνοτρόφος και γεωργός από το Μεσολόγγι. Έχει αγοράσει χωράφια και καλλιεργεί ζωοτροφές για τα πρόβατά του. Όπως αναφέρει όμως
στον ΑγροΤύπο, το τελευταίο διάστημα το κόστος καλλιέργειας έχει αυξηθεί σημαντικά. Επίσης, λόγω των καιρικών συνθηκών, έχει μειωθεί φέτος και η παραγωγή γάλακτος των ζώων του. Αποτέλεσμα αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα, αφού είναι 40 ετών και χρειάζεται χρήματα για να ζήσει την οικογένειά του. Έστησε τον στάβλο με δικά του χρήματα και όταν χρειάστηκε να ενταχθεί στο πρόγραμμα Σχεδίων Βελτίωσης για την αγορά τρακτέρ ουσιαστικά το «μετάνιωσε».

Πόσα ζώα εκτρέφεις και πόσα στρέμματα καλλιεργείς;

Έχω δικά μου χωράφια, περίπου 150 στρέμματα, στα οποία καλλιεργώ καλαμπόκι και μηδική, που το χρησιμοποιώ κυρίως για τις ανάγκες των ζώων μου. Διαθέτω συνολικά 250 πρόβατα και πουλώ το γάλα τους σε τυροκομείο. Το καλαμπόκι δεν συμφέρει να το καλλιεργώ και προτιμώ να το αγοράζω. Είναι μεγάλο πια το κόστος καλλιέργειας.

Το καλαμπόκι και η μηδική πόσο κόστος καλλιέργειας έχουν;

Έναν τόνο καλαμποκιού θα πρέπει να τον πουλήσω τουλάχιστον 160 ευρώ για να έχω κάποιο κέρδος. Δηλαδή πάει το κιλό στα 16 λεπτά. Σήμερα στην αγορά με 16 λεπτά το κιλό αγοράζεις το καλαμπόκι και στο φέρνουν και στην αποθήκη σου. Μιλάμε ότι αν νοίκιαζα το χωράφι μου και το καλλιεργούσα θα είχα ζημιά. Το πρόβλημα είναι ότι τα χωράφια τα αγόρασα με δανεικά, κάτι που με την κατάσταση που υπάρχει στην αγορά μου είναι δύσκολο να ξεχρεώσω.

Στο καλαμπόκι μόνο ο σπόρος στοιχίζει 35 ευρώ το στρέμμα. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθούν τα 35 ευρώ στον ΤΟΕΒ για το νερό άρδευσης, φάρμακα και λίπασμα (θέλει τουλάχιστον 3 τσουβάλια άζωτο με 22 ευρώ). Ακόμη χρειάζεται και 10 ευρώ το στρέμμα για πετρέλαιο. Κάθε πρωί βάζω 500 ευρώ στο τρακτέρ για να δουλέψει περίπου στις 17 ώρες. Σε φυσιολογικές συνθήκες και χωρίς να έχεις κάποια ζημιά το κόστος είναι στα 15-16 λεπτά το κιλό.

Το ίδιο συμβαίνει και με το τριφύλλι. Το πουλάω 15 λεπτά το κιλό και μου στοιχίζει στα 14 λεπτά το κόστος. Φέτος όλοι οι αγρότες στην περιοχή έχουν πρόβλημα να ξεκινήσουν την καλλιέργεια. Και για το γάλα είναι πολύ δύσκολο να πληρωθείς στην ώρα σου από το τυροκομείο.

Το κρύο επηρέασε την παραγωγή γάλακτος των ζώων σου;

Φέτος τα πρόβατα έχουν μεγάλη μείωση στην ποσότητα γάλακτος που παράγουν λόγω του ψύχους. Να σκεφτείτε ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια αυτή την εποχή είχα παράγει γύρω στους 40 τόνους γάλακτος και φέτος με το ζόρι έχω φτάσει τους 12. Αυτό το πρόβλημα εκτιμώ ότι το αντιμετωπίζουν οι κτηνοτρόφοι σε όλη την Ελλάδα.

Τι προβλήματα αντιμετώπισες με τα Σχέδια Βελτίωσης;

Ότι έχω φτιάξει στον στάβλο μου (αλμεκτήρια κ.α.) είναι με δικά μου χρήματα. Είχα μπει σε ένα πρόγραμμα Σχέδια Βελτίωσης για να αγοράσω τρακτέρ και το μετάνιωσα. Σου δίνουν το 40% της αξίας του αλλά για να εισπράξω αυτά τα χρήματα θα έπρεπε να καταθέσω το τιμολόγιο εξόφλησης.

Δηλαδή κατέθεσα ένα φάκελο στο συγκεκριμένο πρόγραμμα και εγκρίθηκε. Στη συνέχεια για να εισπράξω την ενίσχυση έπρεπε να πληρώσω 200.000 ευρώ με δικά μου χρήματα και να καταθέσω το τιμολόγιο. Έπρεπε ακόμη και να φαίνεται στον τραπεζικό λογαριασμό ότι κατέθεσα τα χρήματα και αφού περάσει κάποιο χρονικό διάστημα να πιστωθεί το 40% αυτών που ήδη είχα πληρώσει.
Αυτό που ρωτάω σήμερα τους υπεύθυνους είναι ποιος ο λόγος να ενταχθώ στα Σχέδια Βελτίωσης αν μπορώ να αγοράσω τα μηχανήματα με δικά μου χρήματα.

πηγη:www.agrotypos.gr