Την παραμονή του ΟΓΑ ως αυτόνομου φορέα
για την κύρια ασφάλιση των αγροτών επέλεξε η κυβέρνηση, αλλά ως
αντιστάθμισμα στις υποχρεώσεις της έναντι του 3ου μνημονίου που υπέγραψε
με τους δανειστές οι ασφαλιστικές εισφορές θα ακριβύνουν. Συγκεκριμένα,
σε μια 5ετία τουλάχιστον, θα υπάρξει σταδιακή εναρμόνιση των εισφορών
του ΟΓΑ με εκείνες του ΙΚΑ, με δυνατότητα ελεύθερης επιλογής
ασφαλιστικής κατηγορίας σε συσχέτιση με το εισόδημα.
Το θέμα ανέπτυξε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης
Αποστόλου, αργά το βράδυ της Τρίτης 6 Οκτωβρίου από το βήμα της Βουλής,
κατά τη διάρκεια της δεύτερης μέρας των συζητήσεων τω προγραμματικών
δηλώσεων της κυβέρνησης, αναφέροντας τα εξής: «Περιμένουμε σε αυτά και
την δική σας συμβολή, τις δικές σας προτάσεις και ειδικά στο δυσκολότερο
ζήτημα που είναι αυτό του ΟΓΑ. Ο ΟΓΑ, όπως και σεις αγαπητοί συνάδελφοι
καλά γνωρίζετε δημιουργήθηκε το 1961 για να προστατεύσει μία ευάλωτη
ομάδα, τους αγρότες. Από το 1998 έχει μετεξελιχθεί σε φορέα κύριας
ασφάλισης -700.000 είναι σήμερα οι ασφαλισμένοι - και έχει καταξιωθεί
στην συνείδηση των αγροτών. Οι ιδιαιτερότητες του αγροτικού πληθυσμού
είναι πολλές, με χαρακτηριστικότερη την απασχόληση εκτός του συζύγου
και της συζύγου και σε πολλές περιπτώσεις ενός, δύο ή και περισσοτέρων
παιδιών. Και μόνο γι’ αυτό, πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί ως
αυτόνομος φορέας ασφάλισης των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, με τις
κατάλληλες βέβαια θεσμικές παρεμβάσεις, όπως: την σε βάθος χρόνου -5ετία
τουλάχιστον- σταδιακή εναρμόνιση των εισφορών του ΟΓΑ με εκείνες του
ΙΚΑ, και την ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας σε συσχέτιση με το
εισόδημα».Ο υπουργός δεσμεύτηκε, επίσης, για την άμβλυνση των επιπτώσεων των προαπαιτούμενων της δανειακής συμφωνίας που επιδεινώνουν τη θέση του αγροτικού κόσμου, τονίζοντας πως θα επιμείνει η κυβέρνηση σε αυτό κατά τη συζήτηση με τους εταίρους. Όπως είπε, «θα επιμένουμε», έχοντας ως αιχμές δύο εργαλεία: Πρώτον, τον πραγματικό προσδιορισμό του αγροτικού εισοδήματος μέσα από την τήρηση εσόδων - εξόδων εκτός των μικρών (μετά από προσδιορισμό) παραγωγών και δεύτερον, τον επανακαθορισμό της έννοιας του επαγγέλματος του αγρότη, στοχεύοντας στη διαφορετική και διαφοροποιημένη μεταχείρισή του.
«Είναι σίγουρο ότι από τη διαδικασία αυτή, θα προκύψει ουσιαστικό όφελος, τόσο για τον αγρότη με τον συμψηφισμό του ΦΠΑ εισροών - εκροών όσο και για το Δημόσιο από την αύξηση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ» εξέφρασε την πεποίθηση.
Ακόμη ανακοίνωσε ότι το υπουργείο θα καταθέσει εναλλακτικές λύσεις, των οποίων η βασική φιλοσοφία θα είναι να κατανεμηθούν τα φορολογικά βάρη δίκαια στους αγρότες και σύμφωνα με τη φοροδοτική τους ικανότητα, με ιδιαίτερη μέριμνα στους μικρομεσαίους.
Ως παραδείγματα, ο υπουργός είπε ότι:
- για τον υπολογισμό του καθαρού γεωργικού εισοδήματος επιδιώκουμε να αναγνωρίσουμε ως τεκμαρτή δαπάνη την αμοιβή της οικογενειακής εργασίας, καθώς και τις αποσβέσεις κεφαλαίων και άλλες δαπάνες, όπως τη διευρυμένη και πραγματική χρήση του εργόσημου, ιδίως στους μετανάστες.
- στο βαθμό που η διαπραγμάτευση περιλάβει και τις ενισχύσεις, επιδιώκουμε αφορολόγητο όριο όπως ήδη έχει εφαρμοστεί, 12.000 ευρώ μεταφέροντας όμως μεγαλύτερα φορολογικά βάρη στα υψηλότερα ποσά.
Η αναγραφή της προέλευσης του γάλακτος το μόνο αντιστάθμισμα στις εισαγωγές
Σχετικώς με την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στο αγροτικό χώρο, πλην της περίπτωσης του φρέσκου γάλακτος, που όμως μπορεί να αντιμετωπιστεί «αν οι εγχώριες βιομηχανίες γάλακτος συμμορφωθούν σε μια ελάχιστη προστασία των κτηνοτρόφων μας που είναι η ευκρινής αναγραφή στη συσκευασία της χώρας παραγωγής, κάτι που και ο σχετικός κανονισμός το επιτρέπει».
Με στόχο να συνεχιστεί η διαδικασία παραγωγής στη δύσκολη σημερινή συγκυρία, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης δεσμεύτηκε - μεταξύ άλλων - για την άμεση εξόφληση όλων των ενισχύσεων και των αποζημιώσεων που οφείλονται στους παραγωγούς ακόμη κι από το 2012 και των αποζημιώσεων ΕΛΓΑ από το 2014.
Τέλος, ο κ. Αποστόλου διεμήνυσε ότι οι υποθέσεις κακοδιαχείρισης των κοινωνικών πόρων θα διερευνηθούν διεξοδικά.
Η ομιλία
Αναλυτικά, το πλήρες κείμενο της ομιλίας του υπουργού, κατά τη διάρκεια προγραμματικών δηλώσεων, έχει ως εξής:
Ο λαός, με την ψήφο του μας έδωσε την εντολή να οδηγήσουμε τη χώρα στο δύσκολο αλλά επιτέλους ελπιδοφόρο δρόμο που ανοίγεται μπροστά μας.
Γνωρίζουμε ότι έχουμε να δώσουμε πολλές και δύσκολες μάχες, μάλιστα και εντός της χώρας.
Κι η μεγαλύτερη είναι αυτή της παραγωγικής ανασυγκρότησης, στην οποία ο αγροτικός χώρος έχει πρωτεύουσα θέση.
Καταθέτω μερικά βασικά σημεία των παρεμβάσεών μας, που υπηρετούν το σχέδιό μας για τη ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του αγροτικού τομέα, ένα σχέδιο που στοχεύει
-στη διασφάλιση της διατροφικής μας επάρκειας,
-στην ανταγωνιστικότητα της αγροτικής παραγωγής μέσω της προστιθεμένης αξίας ,
-στη συγκράτηση και ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού και
-στη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής στην ύπαιθρο.
Όλοι όσοι από μας, αγαπητοί συνάδελφοι, ψηφίσαμε τη συμφωνία με τους θεσμούς, το κάναμε, ιδιαίτερα για τον αγροτικό χώρο, γιατί πιστεύουμε ότι η βιωσιμότητά του, στις σημερινές συνθήκες, είναι συνυφασμένη με την ευρωπαϊκή του πορεία.
Δεν θέλω να παρελθοντολογήσω αλλά δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πιο τρανταχτή απόδειξη του τι παραλάβαμε, αναλαμβάνοντας το Υπουργείο.
Την τελεσίδικη απόφαση των εταίρων μας να επιστρέψουμε πρόστιμα και καταλογισμούς, πάνω από 3 δις ευρώ, ως αποτέλεσμα της κάκιστης διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, από την δεκαετία ακόμη του ΄90.
Επιδιώκουμε και μοχθούμε να μετριαστούν σημαντικά τα πρόστιμα κι οι καταλογισμοί και να αποπληρωθούν όχι άμεσα αλλά σε βάθος χρόνου.
Όχι όμως από αυτούς που δεν ευθύνονται και κυρίως όχι από τους πραγματικούς αγρότες.
Ξεκαθαρίζω: Οι υποθέσεις αυτές δεν θα μείνουν έτσι … θα διερευνηθούν διεξοδικά. Ευχόμαστε να είναι μόνο αβλεψίες…
Αγαπητοί συνάδελφοι
Έχουμε συγκεκριμένες προτεραιότητες και μέτρα, σε κύκλους αιχμής, τόσο για την αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών της κρίσης στον αγροτικό πληθυσμό, όσο και για την ανόρθωση της αγροτικής οικονομίας.
Κύκλος πρώτος:
Προσέγγιση των προαπαιτούμενων της συμφωνίας, που επιδεινώνουν τη θέση του αγροτικού κόσμου
Θα επιμείνουμε κατά τη συζήτηση με τους εταίρους για τις επιπτώσεις και την άμβλυνσή τους, έχοντας ως αιχμές δύο εργαλεία:
α) τον πραγματικό προσδιορισμό του αγροτικού εισοδήματος μέσα από την τήρηση βιβλίων εσόδων – εξόδων, εκτός των μικρών, όπως θα τους προσδιορίσουμε, παραγωγών και
β) τον επανακαθορισμό της έννοιας του επαγγέλματος του αγρότη, στοχεύοντας στη διαφορετική και στη διαφοροποιημένη φορολογική μεταχείρισή του.
Είναι σίγουρο ότι από τη διαδικασία αυτή θα προκύψει ουσιαστικό όφελος τόσο για τον αγρότη από το συμψηφισμό του ΦΠΑ εισροών – εκροών, όσο και για το δημόσιο από την αύξηση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ.
Καταθέτουμε στη συζήτηση με τους εταίρους διάφορες εναλλακτικές λύσεις, των οποίων η βασική φιλοσοφία είναι τα φορολογικά βάρη να κατανεμηθούν δίκαια, σύμφωνα με την πραγματική φοροδοτική δυνατότητα των φορολογουμένων, με ιδιαίτερη μέριμνα για τους μικρομεσαίους αγρότες
Αναφέρω για παράδειγμα:
Για τον υπολογισμό του καθαρού γεωργικού εισοδήματος, επιδιώκουμε να αναγνωρίσουμε ως τεκμαρτή δαπάνη την αμοιβή της οικογενειακής εργασίας καθώς και τις αποσβέσεις κεφαλαίου και παγίων, αλλά και άλλες δαπάνες, όπως την διευρυμένη και πραγματική χρήση του εργόσημου κυρίως σε εργαζόμενους μετανάστες.
Άλλο παράδειγμα:
Στο βαθμό που η διαπραγμάτευση περιλάβει και τις ενισχύσεις, επιδιώκουμε αφορολόγητο όριο, όπως ήδη το έχουμε εφαρμόσει (12.000 ευρώ), μεταφέροντας μεγαλύτερα φορολογικά βάρη στα υψηλότερα ποσά.
Περιμένουμε σε αυτά και την δική σας συμβολή, τις δικές σας προτάσεις και ειδικά στο δυσκολότερο ζήτημα που είναι αυτό του ΟΓΑ.
Ο ΟΓΑ, όπως και σεις αγαπητοί συνάδελφοι καλά γνωρίζετε δημιουργήθηκε το 1961 για να προστατεύσει μία ευάλωτη ομάδα, τους αγρότες.
Από το 1998 έχει μετεξελιχθεί σε φορέα κύριας ασφάλισης -700.000 είναι σήμερα οι ασφαλισμένοι - και έχει καταξιωθεί στην συνείδηση των αγροτών.
Οι ιδιαιτερότητες του αγροτικού πληθυσμού είναι πολλές, με χαρακτηριστικότερη την απασχόληση εκτός του συζύγου και της συζύγου και σε πολλές περιπτώσεις ενός, δύο ή και περισσοτέρων παιδιών.
Και μόνο γι’ αυτό, πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί ως αυτόνομος φορέας ασφάλισης των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, με τις κατάλληλες βέβαια θεσμικές παρεμβάσεις, όπως: την σε βάθος χρόνου -5ετία τουλάχιστον- σταδιακή εναρμόνιση των εισφορών του ΟΓΑ με εκείνες του ΙΚΑ, και την ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας σε συσχέτιση με το εισόδημα.
Όσον αφορά την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στο χώρο, πλην της περίπτωσης του φρέσκου γάλακτος που όμως μπορεί να αντιμετωπιστεί αν οι εγχώριες βιομηχανίες γάλακτος συμμορφωθούν σε μια ελάχιστη προστασία των κτηνοτρόφων μας, που είναι η ευκρινής αναγραφή στη συσκευασία της χώρας παραγωγής, πράγμα που και ο σχετικός κανονισμός επιτρέπει.
Κύκλος δεύτερος:
άμεσης παρέμβασης κι αυτός, με στόχο να συνεχιστεί απρόσκοπτα η διαδικασία παραγωγής στην δύσκολη σημερινή συγκυρία.
Μέτρα και δεσμεύσεις σε αυτήν την κατεύθυνση είναι:
1.Η άμεση και έγκαιρη καταβολή – εξόφληση, όλων των ενισχύσεων που οφείλονται στους παραγωγούς, ακόμη και από το 2012, και των αποζημιώσεων ΕΛΓΑ του 2014.
2. Η κατανομή των επιλέξιμων βοσκοτόπων, ολοκληρώνεται εντός των ημερών με ευθύνη του Υπουργείου και του ΟΠΕΚΕΠΕ, δίκαια και με την εκμετάλλευση όλων των διαθέσιμων εκτάσεων, χωρίς πρόβλημα στους κτηνοτρόφους.
3. Τα δικαιώματα της νέας ΚΑΠ θα ενεργοποιηθούν χωρίς πρόβλημα, ενώ στόχος μας είναι, η ολοκλήρωση των διοικητικών ελέγχων για καταβολή μέσα στον Νοέμβριο προκαταβολής ύψους έως 70%.
Γίνεται και προσπάθεια εκτός της βασικής ενίσχυσης που καλύπτει το 55% του εθνικού ανώτατου ποσού, να εξασφαλιστεί και η πράσινη ενίσχυση του 30% του εθνικού ανώτατου ποσού.
4. Η δημιουργία και λειτουργία έως την ανοιξιάτικη σαιζόν, της κάρτας του αγρότη, ως μέσο διευκόλυνσης της ρευστότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, με εγγύηση τις ενισχύσεις και οικονομικό πλαφόν βασισμένο στα στοιχεία των δηλώσεων καλλιέργειας των προηγούμενων χρόνων.
5. Οι ουσιαστικές παρεμβάσεις στην αγορά για μείωση του κόστους παραγωγής σε τομείς εισροών και εξέταση σε βάθος των δυνατοτήτων εξορθολογισμού και μείωσης του κόστους της ενέργειας και
6. Η απλοποίηση και μείωση του κόστους όλων των διαδικασιών για αδειοδοτήσεις πάσης φύσεως (γεωτρήσεων, σταβλικών εγκαταστάσεων, χρήσης φυτοπροστατευτικών προϊόντων, κλπ).
Κύκλος τρίτος:
ο εξορθολογισμός της αγοράς με τη λήψη άμεσων μέτρων και
δράσεων, ενάντια στην παράνομη διακίνηση αγροτικών προϊόντων, παράνομων
ελληνοποιήσεων και εισαγωγών, εναρμονισμένων πρακτικών σε κάθε κλάδο
και τομέα.
Συστηματοποιούμε και απλοποιούμε τους ελέγχους, ποιοτικούς και ποσοτικούς στην αγορά, ιδίως των τροφίμων, αλλά και των εφοδίων,
διασφαλίζοντας ότι δεν θα προκύψει αύξηση του κόστους παραγωγής.
Με κατάλληλο συντονισμό όλων των συναρμόδιων υπηρεσιών διασφαλίζουμε με κάθε τρόπο και την δημόσια υγεία.
Ο εξορθολογισμός της αγοράς περνά μέσα και από την καταπολέμηση της σημαντικού ύψους φοροδιαφυγής – φοροαποφυγής, πατάσσοντας τα κυκλώματα του παραεμπορίου και καθιερώνοντας την υποχρεωτική χρήση στο χώρο των τιμολογίων πωλήσεων.
Συντονισμένη παρέμβαση στην αγορά θα γίνει και στις πληρωμές του χώρου, επιβάλλοντας χρονικά όρια στις συναλλαγές, ανάλογα των ισχυόντων στην ΕΕ..
Είναι αδιανόητο η αγροτική παραγωγή της χώρας μας να αποτελεί το βασικότερο εργαλείο ρευστότητας των πολυκαταστημάτων.
Κύκλος τέταρτος:
Έναρξη του μεγαλύτερου μέρους των αναπτυξιακών μέτρων που εντάσσονται στο ΠΑΑ 2014-2020.
Βρήκαμε ένα πρόγραμμα που δόθηκε στις Ευρωπαϊκές Υπηρεσίες τον Δεκέμβριο του 2014 και μας επιστράφηκε ουσιαστικά ως απαράδεκτο.
Δεν είναι της ώρας να αποτιμήσουμε τις επιλογές που έγιναν.
Η δική μας παρέμβαση μας ήταν ουσιαστική, σχεδόν καθοριστική σε πολλά σημεία, προκειμένου να είμαστε στην τελική εν συνόλω έγκρισή του (λίγα μέτρα διαπραγματευόμαστε ακόμη) και να πάρει υλοποιήσιμη μορφή.
Βασικός μας στόχος είναι αυτό να λειτουργήσει εμπροσθοβαρώς, με έμφαση σε μέτρα αναπτυξιακού χαρακτήρα που έχουν ετοιμότητα υλοποίησης και έχουν κατατεθεί και εγκριθεί τα τεχνικά τους δελτία.
Σε κάθε περίπτωση γενικευμένη μας κατεύθυνση είναι η στήριξη του νέου παραγωγικού δυναμικού του πρωτογενούς τομέα, η διασφάλιση του πολυτομεακού και πολυλειτουργικού χαρακτήρα του και η έμφαση στην έρευνα και την καινοτομία.
Η αξιολόγηση και συνεχής παρακολούθηση εφαρμογής του Προγράμματος θα οδηγήσει σε πιθανές βελτιώσεις κατά την ενδιάμεση αναθεώρησή του.
Ταυτόχρονα δώσαμε και δίνουμε μάχη σκληρή σε όλα τα επίπεδα από το περασμένο Μάρτιο για να περιορίσουμε στο ελάχιστο τις απώλειες από το προηγούμενο Πρόγραμμα.
Κύκλος πέμπτος:
Προώθηση άμεσων και ώριμων θεσμικών παρεμβάσεων.
-Ανασυγκροτούμε εκ βάθρων, συνολικά τον χώρο της επαγγελματικής οργάνωσης των αγροτών, επιλύοντας έμμεσα σημαντικά εγγειοδιαρθρωτικά προβλήματα του μικρού κλήρου και της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων.
-Κατατίθεται άμεσα στον δημόσιο διάλογο το νομοσχέδιο για την επανατοποθέτηση της συνεργατικής ιδέας σε νέα υγιή βάση (συνεταιρισμοί, ομάδες παραγωγών, οργανώσεις παραγωγών, διεπαγγελματικές οργανώσεις )
-Ταυτόχρονα δίνουμε έμφαση σε νέες συλλογικές δομές στην εργασία, την παραγωγή, την μεταποίηση και την διάθεση των αγροτικών προϊόντων, καθώς και στις κοινωνικές δομές αλληλεγγύης.
-Ολοκληρώνουμε την καταγραφή της δημόσιας γεωργικής γης και ακινήτων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων σκοπεύουμε να διαθέσουμε για παραγωγικούς σκοπούς, σε σχήματα συνεργατικά και συλλογικά, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην αξιοποίησή τους από τους νέους αγρότες. Θέλουμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις που θα ελκύουν όλους τους νέους της επαρχίας στη γεωργία κι όχι μόνο αυτούς που δεν ήταν καλοί στα γράμματα, όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα.
-Στηρίζουμε και διευρύνουμε την λειτουργία της τράπεζας εγχωρίου βασικού πολλαπλασιαστικού υλικού, στην προσπάθεια μας να ελαττώσουμε την γενικευμένη εξάρτηση.
-Προωθούμε σε γενικευμένη κλίμακα και ιδιαίτερα μέσω συλλογικών σχημάτων ένα νέο, λειτουργικό, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης όλων των κλάδων του πρωτογενούς τομέα.
-Ξεκινάμε την διαδικασία ίδρυσης Αναπτυξιακής Τράπεζας ειδικού σκοπού, όπου ο πρωτογενής τομέας θα συναντήσει τον σταθερό χρηματοοικονομικό συμπαραστάτη του.
Κύκλος πέμπτος: Ο Δημόσιος Τομέας.
Με βάση και την εμπειρία από τη προηγούμενη κυβερνητική θητεία ξεκινάμε επαναξιολόγηση όλων των δομών του Υπουργείου και των εποπτευόμενων οργανισμών.
Στηριζόμενοι και στηρίζοντας όλους τους δημόσιους λειτουργούς, αναδιοργανώνουμε σε νέα βάση την κοινωνική ανταποδοτικότητα του δημόσιου τομέα, με βασικό μέλημα την εξυπηρέτηση του αγρότη, την αποτροπή της γραφειοκρατίας, τον έλεγχο εφαρμογής της στρατηγικής και πολιτικής , και σε ορισμένα σημεία των δημοσίων επενδύσεων.
Πιστεύουμε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2016 θα έχουμε ολοκληρώσει όλες τις αναγκαίες νομοτεχνικές μεταβολές, ώστε να έχουμε πλέον ένα σύγχρονο και παραγωγικό οργανόγραμμα.
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές,
Η κυβέρνηση μας είναι υποχρεωμένη, σε δύσκολες δημοσιονομικά και παραγωγικά συνθήκες, να επιλύσει ταχύτατα, οικονομικά, διαρθρωτικά και κοινωνικά προβλήματα σε νεκρό χρόνο, υπό την πίεση μάλιστα μιας συμφωνίας, που απαιτεί άμεσα δημοσιονομικά μέτρα με επιπτώσεις.
Ταυτόχρονα όμως, με δική μας επιμονή και απαίτηση επιλύει και διάφορα άλλα θέματα που έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί τουλάχιστον είκοσι χρόνια πριν.
Οφείλουμε αγαπητοί συνάδελφοι να δούμε το μέλλον του αγροτικού χώρου, ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις της εποχής μας, με την ματιά στραμμένη στις νεότερες γενιές των παραγωγών και των επιστημόνων του χώρου.
Εμείς την πρόκληση αυτή την αναλαμβάνουμε πλήρως .
Ξεκινάμε με όραμα και σχέδιο μια βαθιά, ριζοσπαστική μεταρρύθμιση για τον αγροτικό τομέα.
Αναμένουμε τη πραγματική συμβολή σας και την εμπιστοσύνη σας.
Σας ευχαριστώ
πηγη:www.paseges.gr